» اخبار ایران و جهان » وقتی جمعیت کارگران بیمه بیکاری بیش از کارگران شاغل می‌شود
اخبار ایران و جهان

وقتی جمعیت کارگران بیمه بیکاری بیش از کارگران شاغل می‌شود

دی 29, 1395 0011

اصفهان – با رکود شدید اقتصادی در سطح استان اصفهان کارخانه‌ها در حالی به مرحله ورشکستگی می رسند که امروز جمعیت کارگران بیمه بیکاری بیش از اشتغال کارگران در کارخانه‌ها شده است.

 

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – عاطفه قلعریز: امسال تنها ۱۵ هزار کارگر در اصفهان با مراجعه به تامین اجتماعی، حق بیمه بیکاری دریافت کردند و این یک فاجعه اقتصادی در صنعتی ترین استان کشور است.

با توجه به اینکه ۱۰ درصد واحدهای صنعتی بحران زده کشور در استان اصفهان وجود دارد، مشخص شده که ۱۷ درصد از مشکلات صنایع مربوط به مالیات‌های سنگین، ۱۲ درصد مربوط به بیمه تامین اجتماعی، ‌۳۸ درصد مربوط به بدهی‌های بانکی و ۳۲ درصد نیز مربوط به دیگر مشکلات از جمله مسائل زیست محیطی و غیره بوده است.

استاندار اصفهان هم با تاکید بر این آمار، بیان داشت: تاکنون به مشکلات ۵۵ مورد از این صنایع رسیدگی شده و تسهیلات ۷۰۰ میلیارد تومانی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

البته این سخنان امید بخش رسول زرگرپور در حالی است که از ابتدای سال تاکنون بارها شاهد تجمع کارگران بسیاری از کارخانه‌ها و اخیرا کارگران پلی اکریل پشت درب استانداری که تنها پاسخ استاندار به کارگران «سعه صدر» است.

کارگران پلی اکریل از خردادماه تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکردند و بسیاری از کارگران که خود نان آور چندین خانواده بودند امروز محتاج لقمه نانی شده‌اند.

شرکت پلی اکریل ایران (اصفهان) با سابقه ۴۰ ساله در صنعت نساجی کشور تنها راه بقای آن تخصیص ۱۰ میلیارد تومان وام بانکی است که استاندار اصفهان قول همکاری داد تا با فراهم کردن این وام، تمام حقوق معوق کارگران به آنها تخصیص یابد

کارخانه پلی اکریل اصفهان یکی از صد کارخانه‌ای بود که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی در حالی به بخش‌ خصوصی واگذار شد که دولت قول حمایت و همکاری را به شرکای خصوصی داد تا با هموار کردن مسیر بتوانند کارخانه نیمه ورشکسته را سرپا کنند اما این در حالی بود که بسیاری از مدیران بخش خصوصی معتقدند که دولت تاکنون هیچ کمکی در جهت تقویت بخش‌های خصوصی و سرپا نگهداشتن کارخانه‌هایی که روزی نیمه ورشکسته به آنها تحویل شده، انجام نداد.

استاندار اصفهان در ارتباط با این واگذاری‌ها گفت: عمده صنایع مشکل‌دار بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و کارخانه پلی اکریل نیز از جمله این صنایع است.

کارخانه پلی اکریل تنها یک از ده‌ها کارخانجاتی است که با خصوصی سازی به تعطیلی کامل رسیده است.

این کارخانه که بالغ بر  دو هزار و ۲۰۰ کارگر دارد و حدود ۷۵۰ نفر نیز در آن فعالیت می کنند، روزانه ۸۰ تن محصول تولید می‌کنند. شرکت پلی اکریل ایران (اصفهان) با سابقه ۴۰ ساله در صنعت نساجی کشور تنها راه بقای آن تخصیص ۱۰ میلیارد تومان وام بانکی است که استاندار اصفهان قول همکاری داد تا با فراهم کردن این وام، تمام حقوق معوق کارگران به آنها تخصیص یابد.

اکنون خط پلی استر شرکت، فعال و خطوط تولید اکریلیک یک و ۲ آن متوقف است و در واقع این کارخانه هم اینک فقط با حدود ۳۵ درصد از ظرفیت خود کار می کند.

وعده پرداخت تنها دو ماه حقوق کارگران به زودی

مدیر روابط عمومی شرکت پلی اکریل در حالی پس از ماه‌ها انتظار کارگران وعده پرداخت دو ماه حقوق معوقه را به کارگران این کارخانه داد و در این رابطه به مهر بیان داشت: مطالبات کارگران این شرکت هم اکنون در مجاری قانونی در حال پیگیری است و به زودی دو ماه از حقوق معوقه آنها پرداخت می شود.

محسن کمالی افزود: مقرر بود دولت ۴۰ میلیارد تومان به این شرکت برای حمایت از تولید بپردازد که ۲۰ میلیارد تومان آن، مهر امسال در دو قسمت پرداخت شد.

با توجه به سنگین شدن مطالبات و وصول نشدن این ۲۰ میلیارد تا زمان حاضر، با پیگیری استاندار و دیگر مسئولان استان اصفهان، مقرر شده که ۱۰ میلیارد تومان وام از طریق بانک ملی پرداخت شود

وی افزود: بخشی از مبلغ ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده برای راه اندازی خط تولید پُلی استر این شرکت و بخشی دیگر برای پرداخت نیمی از حقوق باقی مانده اردیبهشت و خرداد کارگران هزینه شد.

مدیر روابط عمومی شرکت پُلی اکریل اصفهان ادامه داد: ۲۰ میلیارد دیگر از اعتبار در نظر گرفته دولت هنوز باقی مانده است و برای پرداخت به شرکت پلی اکریل هم اینک مراحل قانونی خود را طی می کند که این موضوع نارضایتی کارکنان را به همراه داشته است.

کمالی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد دوم صرف پرداخت بخشی از مطالبات کارگران و راه اندازی خط تولید اکریلیک هزینه خواهد شد، گفت: با توجه به سنگین شدن مطالبات و وصول نشدن این ۲۰ میلیارد تا زمان حاضر، با پیگیری استاندار و دیگر مسئولان استان اصفهان، مقرر شده که ۱۰ میلیارد تومان وام از طریق بانک ملی پرداخت شود.

وی افزود: مقرر بود مسائل مربوط به پرداخت این وام تا روز اول هفته جاری حل شود اما بدلیل برخی موارد قانونی این کار به تاخیر افتاد.

مدیر روابط عمومی شرکت پُلی اکریل اصفهان با بیان اینکه امروز معاون سیاسی، امنیتی استاندار اصفهان و رئیس بانک ملی پیگیر موضوع بودند، اظهار امیدواری کرد که این پول تا چند روز آینده برای پرداخت دو ماه حقوق معوقه کارگران به شرکت پُلی اکریل ایران پرداخت شود.

ورشکستگی هر کارخانه در استان اصفهان به معنای بیکاری هزاران کارگر، پیوستن صدها خانواده به خط فقر، نزدیک شدن یک گام به اعتیاد و فساد و مشکلات و بیماری های روحی و روانی است و بی توجهی به وضعیت کارگران و عدم ساماندهی به موقع کارخانجات یعنی رخداد فاجعه اقتصادی و انسانی در این استان است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×