» اخبار ایران و جهان » نگرانی از ادامه رکود در سال ۹۶/افزایش مالیات کمر تولید را می شکند
اخبار ایران و جهان

نگرانی از ادامه رکود در سال ۹۶/افزایش مالیات کمر تولید را می شکند

دی 22, 1395 0012

تبریز – نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به نگرانی بابت ادامه رکوددر سال آینده،گفت: نظام بودجه ای کشور باید اصلاح شود زیرا این نظام پاسخگوی مشکلات و نیازهایی که داریم نیست.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – حمیده احمدی فر: محمد اسماعیل سعیدی زاده متولد ۱۳۴۰ در شهر گوگان از بخش های شهرستان آذرشهر است که در ۲۱ سالگی به عنوان فرمانده سپاه آذرشهر انتخاب شد و بعدها سمت های مختلفی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عنوان فرمانده سپاه ناحیه تبریز را گرفت. وی اکنون نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی است، با این نماینده مجلس گفتگویی در خصوص موضوعات مختلف کشور و به خصوص آذربایجان شرقی انجام دادیم.

*استدلال جنابعالی درمورد کلیات لایحه برنامه بودجه سال ۹۶ چگونه بوده است؟

در ابتدا این را عرض کنم که نظام بودجه ما باید در مملکت اصلاح  شود این نظام پاسخگوی مشکلات و نیازهایی که داریم نیست، البته از گذشته نیز ثابت شده که در سالهای متمادی این اتفاق خواهد افتاد. بعد از روی کار امدن دولت فعلی آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده بودند که نظام بودجه کشور به نحوه احسن اصلاح شود ولی تا به امروز به دلایل مختلف و مطرح نشده اصلاحی صورت نگرفته است. توجه بفرمایید این همه هزینه می شود و شرایطی که الان با آن روبه رو هستیم بیش از ۸۰ درصد بودجه بعنوان هزینه های جاری مصرف می شود که خود یکی از آفات بزرگ تخصیص نیافتن منابع مالی به پروژه های عمرانی است.

 به هرحال طبیعی است که با این رویه نه توسعه ای اتفاق می افتد نه رونق اقتصادی رخ می دهد و نه مشکلاتی که در حال حاضر داریم برطرف می شود. لذا معتقدم که بودجه ۹۶  هم از همان چارچوب ها و فرمول های گذشته تبعیت می کند، اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و بعنوان یک اصل توجه محتوایی و عمیق به آن نشده است، لذا واقعا اقتصاد مقاومتی با توجه به اهمیت آن بعنوان یک الگویی که می تواند شرایط ما را در حال حاضر مدیریت کند و نجات بدهد مغفول مانده است. البته نه اینکه به هیچ وجه دیده نمی شود بلکه بسیار کمرنگ است، لذا این عدم توجه کافی بارها و بارها به مسئولین اجرایی تذکر داده شده است.

رویکرد که انتظار داشتیم در خصوص ازدواج جوانان مورد توجه واقع باشد، متاسفانه در لایحه بودجه و برنامه ششم غفلت شده استسپس رویکرد دیگری که انتظار داشتیم در خصوص ازدواج جوانان مورد توجه واقع شود اما متاسفانه هم در لایحه بودجه و هم در برنامه ششم غفلت شده است.

بعنوان مثال، یک صندوقی دولت نهم ایجاد کرد برای تسهیل امر ازدواج جوانان و بعد برای این صندوق اساسنامه ای نوشته شد و حتی آئین نامه ای از طرف دولت برای این مقوله و موادی قانونی در این رابطه در مجلس نیز به تصویب رسید.

متاسفانه چه در دولت گذشته چه در دولت فعلی مسیر صندوق عوض شده است، صندوق کارآفرینی امید که وجود دارد الان مایه ناامیدی و استیصال جوانان شده است .

قرار بر این بود اساس این صندوق امید جوانان باشد وظیفه اصلی این صندوق آسان نمودن ازدواج و حمایت از جوانان بصورت کاملا ملموس باشد، انتظار براین بود این مقوله برای دولتمردان مورد توجه قرار گیرد و آن را در لایحه برنامه و بودجه احیا نمایند  .

جلساتی در کمیته زنان، خانواده، ورزش و جوانان که در کمیسیون مربوطه داریم بسیار هم تاکید شده بود و پیشنهاد هایی نیز مطرح شده بود که متاسفانه چه در لایحه و چه در برنامه ششم  به این موارد اشاره ای نشده است. بر این اساس ما منتخبین ملت خواستار اهتمام به این موضوع هستیم.

بطور کلی رویکردی که لایحه برنامه بودجه دارد باز این نگرانی را برای ما بوجود آورده که رکود اقتصادی در سال ۹۶ ادامه یابد درصورتی که انتظار می رفت این رویکردها کشور را از رکود فعلی خارج نماید و بسمت شکوفایی اقتصادی و تحول در همه بخش های جاری و عمرانی و خدماتی سوق دهد.

*به نظر شما لایحه بودجه برنامه سال ۹۶ نزدیک به واقعیت است و تحقق پیدا خواهد کرد؟

توجه بفرمائید خود میزان تحقق بودجه ۹۶ جای سوال دارد، درآمدهایی که پیش بینی شده باید آورده هایی باشد که به سرانجام برسد نه در حد عدد بروی کاغذ بماند، در سالهای گذشته هم چنین منابعی دیده می شد اما خبری از تحقق آن نبود، متاسفانه ما را دچار دور باطل می نمود.

به عنوان نمونه بحث مالیات ها را در نظر بگیرید، افزایش بی رویه مالیات ها بدون توجه به واقعیت های موجود در جامعه چه تبعاتی داشته است.

افزایش بی رویه اخذ مالیات کمر تولید را می شکند، سال گذشته یک نوع افزایش بی منطق و بی رویه در بحث مالیات گریبانگیر مردم استان آذربایجان شرقی شد که ما اعتراض خود را اعلام کردیم که متاسفانه عملی در جهت بهبود آن صورت نپذیرفت و امسال نیز این افزایش دومرتبه دیده می شود، متضررین اصلی این روند افزایشی مردم و جامعه خودمان هستند.

ثانیا در حال حاضر نه بازار نه تولیدکنندگان نه کارخانجات و نه بخش خدمات توان پرداخت عوارض مالیاتی پیش بینی شده را ندارند. لذا در این مورد باید تجدید نظرصورت پذیرد و بخش های یاد شده کمک شود که این واحد ها جانی دوباره گیرند و احیا شوند.

بخشی از درآمدها برمی گردد به اخذ مالیات، نظام مالیاتی ما نیز باید بصورت کاملا تخصصی و با توجه بازخورد مسائل اتفاق افتاده در عرصه صنعت خدمات و تجارت  اصلاح شود، اگر این امر صورت نگیرد ما مشکلاتمان به همین صورت ادامه دار خواهد ماند.

* نظر کلی شما در رابطه با مزایا ومعایب بودجه ۹۶ چیست؟

طبیعتا لایحه برنامه بودجه یک تعداد معایب و یک تعداد مزایا دارد اما معایبی که بنده عرض کردم اگر مملکت امروز بعد از ۳۸ سال به این حال مانده باید همه فکر کنیم چه چیزی باعث شده چه در دوران رونق اقتصادی چه در دوره رکود اوضاع بهتر که نشده، بدتر هم شده است .

یک پروژه ای که با ۱۰۰ میلیارد شروع می شود با ۱۰۰۰ میلیارد به اتمام می رسد، این مشکلات اساسی چه زمان برطرف خواهد شد.

لذا معتقدم اگر محاسنی هم دارد به اندازه ای نیست که بتواند معایب اصلی را پوشش دهد و درنهایت این به خودی خود دردسرساز خواهد بود و با توجه به بررسی نمایندگان محترم درصدد این هستیم تا حد امکان آسیب شناسی کنیم و معایب را تبدیل به نقاط مثبت نمائیم .

تمامی تلاش همکاران بنده در این راستا می باشد و امیدواریم با بررسی ریز بینانه بتوانیم پاسخگوی مردم و مقام معظم رهبری باشیم.

*در چند هفته اخیر نوسانات قیمت دلار باعث افزایش قیمت بعضی اقلام مصرفی شده استدلال و موضع شما در این باره چیست؟

علت نوسانات قیمت دلار دلایل مختلفی داشته که دلیل اول آن مربوط می شود به صرافی هایی که توزیع و خرید دلار را به نحو صحیح انجام نمی دهند و شوک را به بازار تحمیل می نمایند.

بعضی خرید هایی صورت گرفت که باعث هجوم خارج از انتظار برای خرید دلار و ارز بود و از طرفی مصادف شدن این برهه همراه با خرید بعضی از دستگاههای دولتی که اعتباراتی برای خرید ارز داده بودند یکی از موارد ناشی از ان می توان برشمرد.

ناهنجاری در بازار ارز بصورت کاملا تخصصی باید مدیریت شود و بانک مرکزی قول داده که گزارش عملکرد خود را در این زمینه به منتخبین مردم ارائه نمایندثانیا ثبات بازار ارز می تواند یکی از اهرم های اصلی برای چرخه تولید باشد که امید آن می رود بانک مرکزی بتواند این ضربات ناشی از فزونی تقاضا بر عرضه را مدیریت نماید. ، از طرفی گزارش شده که خود دولت باعث شده که این  اتفاق بیافتد که همکاران بنده در حال بررسی موضوع می باشند تا چرایی این عملکرد روشن و شفاف سازی گردد، البته این اتفاق عجیبی نبوده که دولت محترم نتواند در روزهای ابتدایی این قضیه را سر و سامان دهد. چنانچه دولت اگر اراده می نمود توانایی مدیریت این شوک را در همان روزهای ابتدایی داشت.

در نهایت دولت اینجا نقشی داشته و طبق نظرات کارشناسان این بوده که دولت با این افزایش قیمت دلار نیازهای مالی خود را تامین نماید.

به هر حال شوکی بود که به بازار ما وارد شد که تبعات ناشی از آن در یک یا دو ماه آینده مردم لمس خواهند کرد البته این ناهنجاری در بازار ارز بصورت کاملا تخصصی باید مدیریت شود و بانک مرکزی هم قول هایی داده اند که گزارش عملکرد خود را در این زمینه مستمر به منتخبین مردم ارائه نمایند.

*آخرین تدابیر اندیشید شده در رابطه حادثه قطار تبریز مشهد چه بوده است؟

طبق آخرین تدابیری که در این رابطه اتفاق افتاده هفته گذشته از هیئت رئیسه مجلس دستور گرفتیم که حتما در دستور کار نیز قرار بگیرد و اعلام وصول گردد و توسط کمیسیون مربوطه، اقدامات مقتضی انجام شود، قابل ذکر است که روز گذشته نیز با جمعی از طراحان استیضاح وزیر راه جلسه ای داشتیم و به جد پیگیر این مساله هستیم، به هر حال مردم شریف آذربایجان انتظار دارند تا در این زمینه اقدامات اساسی صورت پذیرد و خود بنده با تمام وجود در جهت احقاق حق بازماندگان تمامی تلاش را در راستای عمل به وظیفه تعلق گرفته بعنوان دین بر گردن دارم و تا آخرین لحظه در جهت بازپس گیری حق مردم داغدیده آذربایجان شرقی تلاش خواهم کرد .

حقوق های نجومی را که دولت پشت گوش انداختند نمی گذاریم استیضاح وزیر راه را با لابی گری فیصله بدهند واقعیت این است که چند روز پیش با یکی از بازماندگان  قربانیان این حادثه که همسر و فرزند خردسال خود را از دست داده صحبت می کردم که هنوز هم بعد از چهل روز در حسینیه و یا در مزار آنها می خوابد و این ضایعه اسفناک برای من که منتخب همین مردم هستم بسیار دردناک و جانگداز است و اهمیت این موضوع برای تمامی نمایندگان محترم استان وصف ناپذیر و ارجح می باشد و مردم شریف استان منتظر خبر هایی از این پیش آمد جانسوز باشند تا لااقل با اهمال کاری بعضی از مسئولین دوباره شاهد چنین حوادثی نباشیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×