» اخبار ایران و جهان » تلاش خود را برای بازگشایی حج انجام می‌دهیم/ ساماندهی عتبات عالیات در دستور کار خواهد بود
اخبار ایران و جهان

تلاش خود را برای بازگشایی حج انجام می‌دهیم/ ساماندهی عتبات عالیات در دستور کار خواهد بود

دی 6, 1395 0010

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حج را کانون و محور انسان‌سازی دانست از تلاش برای بازگشایی حج تمتع و عمره خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»،سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (دوشنبه 6 دی) در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید سازمان حج و زیارت اظهار کرد: حج را راه وحدت در داخل و جهان اسلام می‌دانیم و آن را به عنوان نماد زیست فرهنگی در نظام اسلامی می‌شناسیم.

وی افزود: اگر بنا باشد ما در جامعه از بداخلاقی، انگ‌زدن، تخریب، تهمت، شایعه و انتقام‌جویی پرهیز کنیم یکی از ارکان آن تقویت زیارت، حج، عتبات عالیات و هدایت مردم به سمت اهل بیت (ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حج نه تنها کارکرد فقهی و شرعی برای انسانهای واجب دارد بلکه کانون بزرگی برای ساخت انسان است.

صالحی امیری با اشاره به اندیشه فرهنگی امام (ره) اظهار کرد: بنا بر فرمایش ایشان و بزرگان تمامی مبانی اندیشه فرهنگی ما در یک جمله خلاصه می‌شود و آن نیز انسان‌سازی است.

وی تاکید کرد: حج کانون و محور انسان‌سازی محسوب می‌شود چرا که وقتی افراد به حج و عتبات می‌روند در آنجا به آسمان می‌نگرند و شاهد ساخت انسانها هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم تداوم زیست فرهنگی در حج و عتبات را در داخل کشور استمرار دهیم آن وقت جامعه‌ای با آسیبهای کمتر اجتماعی خواهیم داشت.

صالحی امیری ادامه داد: ما در حوزه فرهنگی دچار کم‌کارکردی شده‌ایم باید برای جبران این کم کارکردی حوزه فرهنگ دینی را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: در حج روحانیت، نخبگان، ادبا، شعرا و همه انسانها در کنار یکدیگر حضور می‌یابند و به گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند که این موضوع کارخانه انسان‌سازی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما امروز بیش از گذشته به مقوله زیارت نیاز داریم چرا که تداوم زیست فرهنگی در جامعه مستلزم حرکت به سمت بیت‌الله است و باید به حج، زیارت و عتبات توجه کنیم.

صالحی امیری گفت: اگر به دنبال کاهش اعتیاد، ایدز، طلاق و ناامنی در جامعه هستیم باید الگوی فرهنگی خود را بازتعریف کنیم و تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان، محرم، عاشورا و تاسوعا شاهد کاهش جرم در جامعه هستیم، گفت: ما می‌توانیم به همین منظور محرم، عاشورا و رمضان را تداوم ببخشیم و به شعائر مذهبی توجه ویژه‌ای کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع بازگشایی حج تمتع نیز عنوان کرد: بنده و همه مسئولان تلاش لازم برای بازگشایی این مسیر که توسط متحجرین و متکبرین سد عن سبیل‌الله شده است را انجام می‌دهیم.

صالحی امیری تاکید کرد: باید تلاش کنیم مسیر حج و زیارت بازگشایی شود چرا که علاوه بر رسالت شرعی رسالت فرهنگی هم بر دوش ما قرار دارد.

وی تصریح کرد: انشاءالله با مجموعه تلاشها و مذاکراتی که مسئولان با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی داریم تلاش خواهیم کرد تا مسیر حج را هموار کنیم و البته در طرف مقابل هم کشور میزبان قرار دارد که باید شرایط لازم مطرح شده طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب را فراهم آورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر چنانچه شرایط لازم که در سیاستهای نظام تعریف شده فراهم شود به طور حتم دولت و مجموعه نظام مسیر را برای حضور انبوه زائران در حج فراهم می‌آورد.

صالحی امیری ادامه داد: اما اگر دشمن متحجر این مسیر را مسدود کند آن وقت خود را در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد کرد.

وی حج را فقط یک عمل عبادی و سیاسی ندانست و گفت: حج نقطه اصلی اتصال ما با دنیای اسلام است و دشمن می‌خواهد این مجرای ارتباطی را دچار اختلال کند که باید تلاش کنیم تا این مسیر مجددا بازگشایی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما باید این مسیر را مجددا باز کنیم و بازگشایی آن به معنی انتقال فرهنگ نورانی اهل بیت (ع) است.

صالحی امیری با بیان اینکه عتبات عالیات یکی از نقاط اصلی هدفگذاری ما محسوب می‌شود، بر ساماندهی سیل جمعیت میلیونی زائران عتبات عالیات تاکید کرد و برخی عملکردها را به باد انتقاد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: چندی قبل سفری به عتبات داشتم و آنچه مشاهده کردم غیرقابل تحمل است؛ ما نیازمند سازماندهی دقیق عتبات به مانند سازماندهی در حج هستیم تا زائران بتوانند با کمترین دغدغه و بیشترین آرامش به زیارت بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آنچه امروز شاهدیم شایسته نظام نیست و لازمه آن هماهنگی در سطح ملی است.

صالحی امیری خاطر نشان کرد: بنده در اولین جلسه با شورای امنیت ملی این موضوع را مطرح کرده‌ام و در هفته آتی نیز جلسه‌ای با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت خواهیم داشت و برای ساماندهی زیارت عتبات برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: وضعیت فعلی وهن زائران و وهن نظام است که باید به عزت زائران و نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به کار ستادی در هدایت عتبات عالیات را ضروری دانست و گفت: کارکرد ستادی باید از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد و این سازماندهی باید به طور مناسبی انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: ظرفیتهای بخش خصوصی نیز در عتبات عالیات نیز باید سازماندهی شود که در همین چارچوب اعزام زائران با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد یکی از الزامات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صالحی امیری گفت: حوادث پیش آمده ناگوار است و زائران عتبات باید در مجموعه صیانت شوند؛ در روزهای آتی نیز این بحث را به طور جدی در سطح عالی نظام دنبال می‌کنیم و امیدواریم در آینده نه چندان دور این سازماندهی انجام پذیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر سعید اوحدی از ریاست سازمان حج و زیارت نیز عنوان کرد: بنده بنای جابجایی وی را نداشتم اما خود ایشان بنا به دلایلی خواستار جابجایی بود و این مهم بعد از انتصاب وی از سوی معاون اول رئیس جمهوری انجام گرفت چرا که استعلام لازم مبنی بر دوشغله بودن را دریافت کرده بود.

وی از عملکرد سعید اوحدی در ریاست سازمان حج و زیارت قدردانی کرد و او را فردی اخلاق‌مدار، قانون‌مدار و نظام‌مند معرفی کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×