» اخبار ایران و جهان » رقابت هسته ای آمریکا؛ دوستی با پوتین یا حریف طلبیدن از روسیه؟
اخبار ایران و جهان

رقابت هسته ای آمریکا؛ دوستی با پوتین یا حریف طلبیدن از روسیه؟

دی 4, 1395 0011

اظهارنظر رئیس جمهوری منتخب آمریکا در خصوص آمادگی برای تشدید رقابت تسلیحات هسته ای، تحلیل متناقض و قابل تامل بنگاه های خبرپراکنی غرب را به دنبال داشت.

 

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ مریم خرمائی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ سکان هدایت کاخ سفید را به دست می گیرد، با فاصله دو روز متوالی اظهاراتی را در زمینه سیاست های هسته ای دولت آینده واشنگتن به زبان آورده که یکی جنبه رسمی دارد و آن دیگری تنها در حد یکی دو جمله به رسانه ها درز کرده و تحلیل های ضد و نقیضی را به همراه داشته است.

در مورد نخست، ترامپ در پیامی توئیتری مبنی بر تمایل وی به حمایت از اقدامات گزاف و پرهزینه در راستای نوین سازی زرادخانه هسته ای آمریکا، خواستار گسترش توان و قابلیتهای هسته ای این کشور تا زمانی شد که جهان «بر سر عقل بیاید»!!

جالب آنکه به طور همزمان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز در نشستی که با رهبران نظامی کشورش داشت، با تاکید بر برتری ارتش روسیه در رویارویی با هر دشمن فرضی، از لزوم تقویت توانمندی های هسته ای سخن گفت.

اما، آنچه که موجب واکنش بعضا متفاوت رسانه های جریان ساز غرب شد، اظهار نظری بود که ترامپ در تماس تلفنی با «میکا برژینسکی» خبرنگار شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» ابراز کرد که البته پخش نشد اما خبرگزاری هایی مثل «رویترز» و «بی بی سی» بر روی آن مانور دادند.

ترامپ در پاسخ به این خبرنگار که خواهان توضیح بابت پیام توئیتری وی شده بود، گفت: بگذارید که این ماجرا به یک رقابت تسلیحات هسته ای تبدیل شود چرا که به هر حال آنها را در هر مرحله پشت سر می گذاریم و از همه آنها بیشتر دوام می آوریم.

رویترز در تحلیل خود، اظهارنظر ترامپ را به دولت های چین و به ویژه روسیه نسبت داده و می گوید که این می تواند چالشی باشد برای سیاست دوستانه ای که با مسکو در پیش گرفته و اینکه در عالم واقع، رویکرد وی نسبت به مردی که عملکردش را بارها ستوده است، به چه شکل خواهد بود.

اما، بی بی سی استقبال ترامپ از به جریان افتادن رقابت تسلیحات هسته ای در سطح جهان را به گونه ای خوش بینانه و شاید هم غرض ورزانه تحلیل کرد. این رسانه انگلیسی همزمانی تاکید رهبران آمریکا و روسیه به تقویت توانمندی های هسته ای کشورهایشان و اظهاراتی که پوتین به فاصله یک روز بعد (جمعه) در نشست مطبوعاتی سالانه خود عنوان کرد را نشانه مثبتی از همکاری های دو جانبه ارزیابی می کند.

شواهدی که بی بی سی برای موجه نشان دادن تحلیل خود ارائه می دهد از یک سو به صحبت های پوتین در طول جلسه مطبوعاتی جمعه و این جمله وی که «مطلب خاصی در توئیت ترامپ نمی بینم» اشاره دارد. به گفته بی بی سی، پاسخ پوتین به این معنی است که وی به آمریکای تحت فرماندهی ترامپ به چشم یک مهاجم بالقوه نگاه نمی کند.

از سوی دیگر؛ بی بی سی، به نامه ای اشاره می کند که از جانب پوتین برای ترامپ ارسال شده و تاریخ آن به ۱۵ دسامبر باز می گردد و تیم انتقالی دولت ترامپ تازه آن را منتشر کرده اند.

در این نوشتار که ترامپ با جمله «نامه خیلی خوبی که نشانه افکار بسیار صحیح پوتین است» از آن یاد می کند، رئیس جمهوری روسیه اظهار امیدواری می کند که هر دوی آنها به شیوه ای سازنده و عملگرایانه،  گام های درستی را در راستای بازسازی چارچوب همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف بردارند و همکاری بین المللی را نیز به لحاظ کیفی به سطحی جدید ارتقا دهند.

واکنش ترامپ نیز که به نوبه خود برای تحقق این افکار و عدم اجبار برای انتخاب گزینه جایگزین، ابراز امیدواری می کند، بسیار جالب است.

حال باید دید قصد دو بنگاه اصلی خبرپراکنی غرب که هر یک با رویکردی متفاوت، اظهارات اخیر ترامپ را تحلیل کرده اند چه می تواند باشد، آیا آنگونه که رویترز می گوید، رقابت تسلیحات هسته ای مد نظر ترامپ، جنبه مبارزه طلبی دارد و واکنشی است به تاکید پوتین بر لزوم تقویت قوای هسته ای یا آن طور که بی بی سی جلوه می دهد، نشان از همسویی ترامپ و پوتین در مقوله مورد بحث دارد و شمه ای است از سیاست آگاهانه ای که این دو در سال های آینده پیش رو خواهند گرفت؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×