» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » اولین تجربه برنامه‌نویسی مجلس دهمی‌ها/ السابقون پارلمان پیشتاز ارائه پیشنهادند/ اشتباهات جدیدالورودها
شهرستان مبارکه

اولین تجربه برنامه‌نویسی مجلس دهمی‌ها/ السابقون پارلمان پیشتاز ارائه پیشنهادند/ اشتباهات جدیدالورودها

دی 1, 1395 0010

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سومین روز بررسی برنامه ششم توسعه را طی می‌کنند. روزهایی که آنها وقت خود را از صبح تا شب در صحن علنی می‌گذرانند. در این روزها بازار لابی در جریان صحن علنی داغ است.

به گزارش خبرآنلاین، مجلس دهم روزهای شلوغی را می‌گذراند. تعطیلات نمایندگان لغو شده و جلسات هر روزه و به صورت دو یا سه نوبته برگزار می‌شود. عمده وقت نمایندگان در جلسه امروز به بررسی ماده ششم از لایحه توسعه گذشت. این ماده روز گذشته نیز زمان زیادی برد اما چندان چکش کاری نشد. ماده ای که تا حدی ماهیت بودجه‌ای دارد و در دل آن برنامه‌هایی برای صرفه‌جويي در هزينه‌هاي عمومي، اصلاح نظام درآمدی دولت و همچنين قطع وابستگي بودجه به نفت مطرح شده است.

کدام نمایندگان فعال‌ترند؟

تعداد نمایندگان حاضر در صحن بیشتر از روزهای دیگر مجلس دهم و بسیار بیشتر از تعداد نمایندگان حاضر در جلسات مجلس نهم است. در مجلس نهم وقتی جلسه‌ای دو شیفت می‌شد، حدود نیم ساعت طول می‌کشید تا در نوبت دوم تعداد نمایندگان به حدنصاب رسمیت یافتن جلسه برسد و در این مدت تعداد زیادی از نمایندگان تذکرات شفاهی خود را بیان می‌کردند اما حالا عموما تاخیر در شروع جلسه به 10 دقیقه هم نمی‌رسد.

در این بین میزان فعالیت تمامی نماینده‌ها یکسان نیست و برخی فعال ترند. همه برای اصلاح، حذف یا الحاق موادی از برنامه پیشنهادی ندارند و عمده پیشنهادات ازسوی تعداد معدودی از نمایندگان مطرح می‌شود. در جلسات این سه روز مهرداد بائوج لاهوتی، نادر قاضی پور،‌ هادی قوامی، علیرضا محجوب، ناصر موسوی لارگانی و غلامرضا تاج‌گردون فعال‌تر از بقیه نمایندگان ظاهر شده اند.

اما برخی نمایندگان به باز شدن تریبون خود و طرح پیشنهادات اکتفا نمی‌کنند بلکه برای رای آوردن آنها تا حد ممکن رایزنی می‌کنند. امروز نادر قاضی پور برای رای آوردن یکی از پیشنهاداتش در اصلاح ماه شش گزارش کمیسیون تلفیق از برنامه توسعه روی صندلی خود بند نمی‌شد و هر لحظه در گوشه‌ای از صحن مشغول رایزنی بود. البته رایزنی‌های او بی توفیق بود و اصلاح موردنظرش رای نیاورد.

غلامرضا تاج‌گردون هم کمتر می‌نشست.او محل رجوع نمایندگان مختلف است. در بندهای مختلف نمایندگان برای ایده گرفتن به سراغش می‌رفتند. تاج‌گردون در لابی با دولتی‌ها نیز فعال‍تر است. او رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه است.

گاهی در میانه بحث، جلسات در میانه صحن بین نماینذگان برگزار می‌شد. امروز محمود بهمنی، قاسم میرزایی نیکو، محمودی و پارسایی جلسه ای طولانی به صورت ایستاده برگزار کرده بودند. در گوشه دیگری از مجلس فرهاد تجری، غلامرضا تاج گردون، حسن شهبازی در اطراف بهروز نعمتی جمع شده و مشغول رایزنی بودند.

اشتباهات نمایندگی

طولانی شدن بررسی ماده شش، کمی آن را پیچیده کرده بود. در میان این بررسی‌ها لاهوتی پیشنهاد داد که وقتی یک ماده این همه به اصلاحات نیاز دارد، به کمیسیون تلفیق برگردد، آنجا چکش کاری شود و اصلاح شده به صحن بیاید. مسعود پزشکیان که رئیس جلسه بود این پیشنهاد را پذیرفت و می‌خواست آن را به رای بگذارد، در حالی که روز گذشته بازگشت به کمیسیون رای‌گیری شده و رای نیاورده بود و طبق آیین‌نامه رئیس جلسه نمی‌توانست رای‌گیری را تکرار کند. وقتی پزشکیان متوجه اشتباهش شد، به رای‌گیری درباره ارجاع یکی از بندها به کمیسیون اکتفا کرد.

جالب بود که این رای‌گیری در میانه بررسی پیشنهاد نماینده دیگری مطرح شد و شفاف نبود که دستور جلسه چگونه در حال پیگیری است. به طوری که وقتی لاهوتی خواست به عنوان مخالف صحبت کند، صحبتش را با این عبارت شروع کرد: «والا ما قاطی کردیم روی این ماده 6…».

در بررسی بند دیگری، پروانه مافی پیشنهادی را مطرح کرد، در حالی که پیشنهادش مربوط به ماده ای بود که در متن لایحه دولت آمده بود و با تغییراتی که کمیسیون روی آن اعمال کرده بود، دیگر موضوعیت نداشت اما مافی بدون توجه به تغییرات یا شاید بدون دقت به آنها، پیشنهادش را مطرح کرد. زهرا سعیدی نماینده مبارکه نیز در چند نوبت اقدام به ارائه پیشنهاداتی کرد که از سوی رییس مجلس اشتباه خوانده شد و اجازه طرح نیافت.

اخطار به جای مخالفت

برخی نمایندگان وقتی با پیشنهادی مخالف بودند و فرصت طرح مخالفت خود را پیدا نمی کردند از فرصت بیان اخطار استفاده می کردند و مرتب پزشکیان مجبور می شد بگوید «شما وقت مخالفت بگیرید، اینکه اخطار نبود!».

لابی خالی

عموما پس از پایان جلسات نمایندگان برای گفت و گو با خبرنگاران به لابی می آیند اما این روزها لابی بسیار خلوت است. گاهی پیش می‌آید که در دامنه دید خبرنگاران حتی یک نماینده نیز دیده نمی‌شود و در بهترین حالت در تعداد آنها به انگشتان دو دست می‌رسد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×