» اخبار ایران و جهان » نشست سه جانبه مسکو با ابتکار ایران است/تماس تلفنی ظریف و کری
اخبار ایران و جهان

نشست سه جانبه مسکو با ابتکار ایران است/تماس تلفنی ظریف و کری

آذر 29, 1395 009

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد نشست وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو با ابتکار ایران برگزار می شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز برگزار شد در خصوص نشست سه جانبه وزرای ایران ترکیه و روسیه اظهار داشت:  ما اجلاس سه جانبه ای داریم که با اینکار و ایده ایران است و قرار بود ۷ دی برگزار شود اما به دلیل پیچیدگی شرایط حلب فردا در مسکو در سطح وزرای خارجه برگزار می شود.

وی گفت: بحثی است بین روسیه و ترکیه و معارضین سوری با مسکو که ربطی به نشست سه جانبه وجود ندارد. همه طرف ها در حال مذاکره هستند و برای پیشبرد اهداف خودشان در تلاشند.

قاسمی ادامه داد: روابطی میان روسیه و ترکیه هست و ارتباطی با نشست سه جانبه ما ندارد و اظهار نظری نمی کنم. ما مجموعا در مشورت و همفکری با طرف روسی هستیم و این ارتباطات دیپلماتیک میان تهران و مسکو و دیگر پایتخت ها را خواهیم داشت.

مطلب خاصی در سفر آمانو به تهران وجود نداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر آمانو به تهران و پیامی که این سفر برای کشورهای ۱+۵ داشت، اظهار داشت: سفر ایشان در چارچوب ارتباط ما با آژانس انجام شد و با مقامات مختلفی هم دیدار کردند و تبادل نظراتی برای همکاری های فیمابین صورت گرفت. مطلب خاصی در این سفر وجود نداشت و رایزنی های فنی لازم میان ما و آنها انجام شد و نهایتا آقای آمانو با رضایت کامل و با اذعان به انجام تعهدات ایران بر اساس برجام، تهران را ترک کرد.

تماس تلفنی ظریف و کری

وی در خصوص گفتگوی تلفنی میان ظریف و کری تصریح کرد: با توجه به مصوبه سنای آمریکا و تمدید قانون ISA تماس هایی وجود داشت و تذکرات لازم از سوی ایران به طرف مقابل داده شد و در این خصوص رایزنی هایی صورت گرفت.

قاسمی درباره واکنش ایران به نقض عهد آمریکا در مساله برجام تصریح کرد: ما از ابتدای تفاهمات برجام مثل هر قرارداد دیگری برای همه شرایط ممکن پیش بینی های لازم را انجام دادیم و امروز هم برای هر وضعیتی آمادگی لازم وجود دارد و به تناسب وضعیت می توانیم راه خود را ادامه دهیم و یا اقدام متقابلی را انجام دهیم و از این بابت نگرانی هم نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستور روحانی در قبال واکنش ایران به عهد آمریکا بیان داشت: طبق دستور آقای روحانی راهکارهای لازم را تبیین کردیم و این موضوع پیگیری می شود و شرایط را تا عکس العمل طرف مقابل رصد می کنیم. بحث برجام چند جانبه است و کسی نمی تواند یک جانبه آن را نادیده بگیرد و اقدام رئیس جمهور به جا و مناسب بود و در زمان مناسبی انجام گرفت و  این اقدام با رهنمودهای هیئت عالی نظارت بر برجام صورت گرفت.

کارشکنی برخی گروه های تروریستی در امدادرسانی به سوری ها

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت جدید حلب را چگونه ارزیابی می کنید و موضع ایران در قبال این مساله چیست، گفت: موضع جدیدی نداریم، واقعیت های منطقه توانست در طرف مقابل شرایط را تحمیل کند و البته ما در این خصوص نگرانی های عمده ای  از وضعیت انسانی، آوارگان، آتش بس و کارشکنی گروه های تروریستی در حلب داریم و امیدواریم این وضعیت در روزهای آینده به یک نقطه مطلوب و مناسبی برسد و نهایتا مشکلات در آن کشور و آن منطقه حل شود.

قاسمی افزود: امیدوار بودیم وضعیت باقی ماندگان در حلب و دیگر نقاط سوریه حل شود که با شلیک برخی گروه های مشخص که از جانب برخی کشورها و گروه های خاص در منطقه حمایت می شوند این امر متوقف شد و ما همچنان امیدواریم وضعیت کمک رسانی به حلب و دیگر نقاط آن کشور به خوبی انجام بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم سازمان های جهانی کمک رسانی های لازم را در اسرع وقت به حلب و دیگر مناطق داشته باشند و ما نیز کمک های متعدد و قابل توجهی را طی روزهای گذشته از طرف هلال احمر به سمت حلب فرستادیم که امیدواریم به دست نیازمندان برسد و بهبودی نسبی در اوضاع حاصل شود.

از تمایل مقامات کویت برای سفر به ایران بی خبرم

وی در پاسخ به سوالی که گفته می شود که کویت علاقه مند است که فرستاده ای را به ایران داشته باشد تا با مقامات ما دیدار و رایزنی کند، اظهار کرد: اینکه کویت نماینده کشور خاصی و یا شورای همکاری خلیج فارس باشد یا نه را مطلع نیستم ولی هر گامی در این جهت از سوی کشورها با استقبال ایران مواجه خواهد شد. تاریخ مشخصی در رابطه با این سفر نداریم ولی باید منتظر باشیم تا در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

احضار سفیر ترکیه

قاسمی در پاسخ به این سوال که اعتراضاتی را در مقابل سفارتخانه های ایران در خارج از کشور شاهد هستیم و به طور خاص در ترکیه این موضوع را چطور ارزیابی می کنید گفت: در مقابل سفارتخانه ما در آنکارا اعتراضاتی داشتیم، معمولا باید پلیس و نیروهای امنیتی کشور میزبان این قبیل موارد را به سفارتخانه ها اطلاع دهد؛ ساعت این اعتراض نامتعارف بود ولی کلیت موضوع کنترل شده بود و خسارتی به سفارتخانه ما و اعضای آن تحمیل نشد و ما روز بعد از آن سفیر ترکیه را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصور ما این است که تظاهرات علیه ایران در مقابل سفارتخانه ها هدایت شده توسط گروه های خاصی در منطقه است، ادامه داد: تلاش شده است که این اعتراضات در دیگر کشورهای منطقه هم فراگیر شود بدون هیچ توجیه و منطقی و فقط به بهانه مساله حلب. البته فقط در سفارتخانه کشور ما نبوده بلکه در مقابل سفارت روسیه هم این تظاهرات برگزار شده و عده ای سعی داشته اند فضا را در ترکیه علیه ایران مشوش کنند و اینکه این مساله از چه جایگاهی بروز پیدا کرده برای ما روشن است و اطلاعات کافی و خوبی را در این زمینه داریم.

دلیل لغو سفر جهانگیری به ترکیه، سفر روحانی به قفقاز بود

وی در خصوص چرایی تعویق سفر اسحاق جهانگیری معاون اول به ترکیه هم ابراز کرد: این سفر قرار بود انجام شود و اقدامات لازم در این خصوص نهایی شده بود و هیات ما در ترکیه کارهای لازم را انجام داده بود اما با توجه به سفر آقای روحانی به سه کشور قفقاز و آسیای میانه که در یکی، دو روز آینده انجام خواهد شد و ماموریت های دولتی آقای جهانگیری و برخی دیگر مسائل تصمیم گرفتیم با هماهنگی طرف ترکی فعلا سفر ایشان را به تعویق بیندازیم تا در زمانی مناسب این سفر انجام شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام و اینکه آیا نماینده ای از دولت جدید آمریکا در جلسه حضور خواهد داشت یا نه، گفت: مواضع اروپا در این مورد تا حد زیادی مشخص است، با توجه به قدمت رابطه آنها و اینکه در گذشته با تحریم علیه ما موافق نبودند و بعد هم در قالب ۱+۵ موجب شدند که تفاهم نامه برجام چندجانبه شود بنابراین آنها با هر گونه اخلالی در روند اجرای برجام مخالف هستند.

وی با بیان اینکه اروپایی ها از پایبندی ایران به برجام مطلعند و خواهان استمرار این تفاهم نامه هستند، اظهار داشت: آنها علاقه مند به همکاری هستند البته موانعی وجود دارد که باید تلاش کنند آنها را کمتر کنند.

قاسمی گفت: پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک برجام برای حل اختلاف از طرف ایران به خانم موگرینی به عنوان مسئول هماهنگی این کمیسیون ارائه شده است که امیدواریم نهایتا به یک راهکار مشترک برسیم و این نشست هم در سطح معاونین وزرای خارجه خواهد بود و بعید می دانم فردی از دولت جدید آمریکا در این جلسه شرکت کند.

غربی ها توقع توفیقات ارتش اسد را نداشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال صحبت های اوباما نسبت به نقش ایران در مساله آزادسازی حلب که به صورت منفی جلوه داده شده بود، چیست، گفت: آنچه در مورد سوریه اتفاق افتاد برخلاف پیش بینی های برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه بود و تصوراتی که داشتند این بود که می توانند ظرف یک سال نظام سوریه را ساقط کنند. دولت آقای اسد و ارتش سوریه توانستند با قدرت تمام در یکی، دو ماه گذشته فعالیت کنند و آنهایی که وضعیت موجود را نمی پسندند ناچار به فرافکنی شده اند تا بلکه بتوانند معادلات سوریه را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای غربی و عربی به دنبال پوششی برای عملکرد ضعیف خود در حلب هستند، اظهار کرد:آنها به دنبال مقصر می گردند تا وضعیت فعلی را که مورد پسند آنها نیست به گردن آن طرف بیندازند و این نگرانی و عصبانیت آنها از وضعیت موجود قابل درک است و شکست گروه های تروریستی که از جانب آنها حمایت می شوند برای حامیان تروریست ها شکست بزرگی تلقی می شود.

قاسمی با ابراز امیدواری در خصوص اینکه سوریه به عنوان نقطه عطفی در حذف و یا کمرنگ کردن پدیده شوم تروریسم باشد اظهار کرد: امیدواریم مساله حلب و دیگر مناطق مورد مناقشه در سوریه به زودی حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که بهبود روابط میان آمریکا و روسیه چه تاثیری بر روابط میان تهران و مسکو خواهد داشت و اینکه سیاست خارجی ترامپ را چگونه می بینید، بیان کرد:  آقای ترامپ کارش را در آینده ای نزدیک شروع می کند و تیمی را تشکیل می دهد و با توجه به شعارهایی که مطرح کرده می توان تنها حدس و گمان هایی را از عملکرد احتمالی ایشان در آینده داشته باشیم و البته شخصیت آقای ترامپ غیرقابل پیش بینی است و باید منتظر گذر زمان بود تا بتوانیم قضاوت مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید منتظر روند سریع تحولات جهان باشیم تصریح کرد: اینکه از الان بخواهیم در خصوص رابطه میان ایران و روسیه در آینده با توجه به تحولاتی که احتمالا رخ خواهد داد قضاوت کنیم کار صحیحی نیست چرا که ما با طرف روسی مواضع روشنی و روابط خوبی داریم و در همه ابعاد تلاش می کنیم که همکاری های میان دو طرف گسترش یابد و البته این را بگویم که تصمیم گیر نهایی در همه شرایط تهران است که می تواند با توجه به اقتضائات جهانی، سیاست های خود را تنظیم کند و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

قاسمی در خصوص  هیئت عالی نظارت بر برجام و اینکه آیا ایران یک طرفه برجام را ملغی می کند یا نه، ابراز داشت: ایران ناقض برجام نخواهد بود تا زمانی که طرف مقابل کار دیگری انجام دهد و پیش قدم این موضوع شود. شورای عالی نظارت بر برجام رصد کاملی را بر روند اجرای برجام دارد و با توجه به وضعیت اگر اخلالی در این روند صورت بگیرد ما پیش بینی های لازم را انجام داده ایم.

موضع ما در یمن مشخص است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در گفتگوی تلفنی میان ظریف و کری در خصوص مساله یمن هم صحبتی به میان آمد، ادامه داد: هیچ مذاکره ای با طرف آمریکایی غیر از مساله برجام تاکنون نداشته و نخواهیم داشت. در مورد یمن موضع ما روشن است ما خواهان توقف تجاوز نظامی آل سعود به یمن هستیم و همواره اعلام کرده ایم که از گفتگوهای میان گروه های داخلی یمن استقبال می کنیم.

وی گفت: برخی در منطقه و فرامنطقه در خصوص نفوذ ایران در یمن اظهاراتی داشته اند که این موضوع هیچ ربطی به حضور فیزیکی ایران در آن کشور ندارد و ارتباطی هم به شخص ثالثی ندارد که بخواهد در این رابطه اظهار نظر کند حالا چه آقای کری باشد، چه عادل الجبیر که در ابتدا آنها باید بیاموزند که خودشان دست حمایت از تروریست ها بردارند و مساله نفوذی را که آنها می گویند در واقع یک ارتباط معنوی میان ایران با کشور مردم یمن و دیگر کشورهای اسلامی است.

گم شدن یک توریست فرانسوی در ایران

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا خبر گم شدن یک تبعه فرانسوی در ایران صحت دارد یا خیر، بیان کرد: بله این خبر درست است، یک تبعه فرانسوی تحت عنوان توریست وارد ایران شد و ابراز تمایل کرد که کویرگردی در ایران داشته باشد و به کویر لوت رفت. آنچه که من می دانم این است که توسط آژانس ها و مقامات محلی به آن فرد گفته شده بود که به برخی نقاط سفر نکند اما ایشان این کار را انجام داد اما بعد از مدتی دیگر خبری از آن فرد نشد و البته دو دولت ایران و فرانسه در این رابطه با یکدیگر در ارتباط هستند و این احتمال می رود که در کویر لوت برای این فرد اتفاقی مثل طوفان شن و امثال آن رخ داده باشد.

تحولات لبنان رو به جلو است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی لبنان را پس از انتخاب رئیس جمهور جدید در آن کشور چگونه ارزیابی می کنید؟ بیان کرد: وضعیت جدید در لبنان با توجه به انتخاب آقای میشل عون به رئیس جمهوری، وضعیت مثبت و رو به جلویی ارزیابی می شود که می تواند این کشور را در عرصه منطقه ای و تحولات بین المللی دارای جایگاه بهتر و نقش فعالتری کند و لبنان گام بزرگی با انتخاب رئیس جمهور خود برداشته و تشکیل دولت می تواند در ارتقاء وضعیت و جایگاه لبنان تاثیرگذار باشد و در هر دو جنبه بیرونی و درونی آن کشور قطعاً تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

مراحل اداری معرفی سفرای ایران در سوریه و عمان در جریان است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات اخیر آقای ظریف مبنی بر اینکه سفرای ایران در دو کشور سوریه و عمان انتخاب شده اند، چه زمانی این افراد معرفی خواهند شد؟ اظهارکرد: سفرای ما تعیین شده اند و مراحل اداری کارهای آنها در حال پیگیری است و امیدواریم این مسیر اداری در اسرع وقت انجام گیرد و آنها بتوانند هرچه زودتر در دو سفارتخانه مهم ایران در دمشق و مسقط مستقر شوند و وظایف خود را به عنوان سفیر انجام دهند.

تصویب قانون ایسا عهدشکنی آمریکاست

قاسمی در خصوص اقدام اخیر اوباما در مواجهه با تصویب قانون آیسا توسط دو مجلس آن کشور گفت: آقای اوباما با عدم امضاء آن قانون نه آن را تصویب کرد و نه آن را وتو کرد و از طرفی آنگونه که آقای کری گفته است بخش های هسته ای این قانون مستثنا شده که اینگونه ما به وضعیت قبلی برمی گردیم ولی به هر حال تصویب این قانون یک خلاف و عهدشکنی جدی از طرف آمریکائی ها بود و ما نیز بر اساس همان اقدام، عمل متناسب را انجام خواهیم داد و باید در آینده ببینیم که روند تحولات چگونه خواهد بود تا بر اساس آن تصمیمات خود را اتخاذ کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا روسیه به همراه ترکیه شبه نظامیان را از حلب خارج می کند ولی با ایران در این زمینه مشورتی صورت نمی گیرد؟ اظهارکرد: بحث حلب پیچیدگی های خاص خود را دارد و البته آزادی آن تا حد زیادی تکلیفش روشن است و وجود مردم بسیاری که در محاصره قرار داشته اند و از طرفی تلاش برخی کشورها که خواسته اند گروه های تروریستی را محفوظ نگاه دارند، مجموعه این عوامل شرایط حلب را تا حد زیادی پیچیده می کند.

وی با بیان اینکه نماینده آقای پوتین در ایران بود و با برخی مقامات ما هم گفتگوهایی را هم داشت و از طرفی فردا هم جلسه ای سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد، افزود: تلاش داریم در مورد همه کسانی که در محاصره قرار داشته اند فضا را مناسب کنیم و نه فقط در حلب بلکه در دیگر نقاط سوریه و بتوانیم آنها را به نقاطی که امن تر هستند و خواست آنها است انتقال دهیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که تبادلات تجاری میان ایران و ترکیه که به پیشنهاد آن کشور با پول ملی کشورهای مزبور صورت خواهد گرفت، تاکنون چه روندی را طی کرده است؟ گفت: نفس این موضوع برای طرفین درگیر در این مسئله کاملاً سودمند است و مثال روشن آن هم واحد پولی یورو است که در اتحادیه اروپا شکل گرفت. در این مورد به خصوص میان ایران و ترکیه که حجم بالای تجاری دارند، این اقدام می تواند مناسب باشد ولی مشروط به پیش زمینه های بسیاری است که باید آنها را حل کرد و اراده اولیه و جدیت طرفین را می طلبد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×