» اخبار ایران و جهان » قاسمی: سخنان اوباما درباره حلب و اتهام‌زنی به ایران از روی عصبانیت است
اخبار ایران و جهان

قاسمی: سخنان اوباما درباره حلب و اتهام‌زنی به ایران از روی عصبانیت است

آذر 29, 1395 0010

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

 

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز دوشنبه برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود در خصوص نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه و نشست روسیه و ترکیه در قزاقستان گفت: اجلاس سه جانبه که با ابتکار ایران پا گرفت به دلیل حساسیت شرایط حلب در مسکو خواهد بود و در سطح وزرای خارجه است. اجلاس آستانه بین روسیه و ترکیه و بخشی از معارضان سوریه است که ربطی به نشست سه جانبه فردا ندارد.

سفر آمانو به تهران در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس بود

وی در سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: این سفر در چارچوب همکاری ما با آژانس بود و مطلب خاصی وجود نداشت که بخواهد پیغامی را به جایی منتقل کند.

واکنش ایران به نقض برجام

قاسمی همچنین به تماس‌های وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز اشاره کرد و در این باره گفت: با توجه به وضعیت تمدید تحریم‌های ایران در سنا تماس‌هایی بین ظریف و کری انجام گرفت و تذکراتی که لازم بود داده شد.

وی در خصوص واکنش رسمی ایران به نقض برجام در آینده گفت: ما از ابتدای تفاهمات برجام مثل هر قرارداد دیگر برای همه شرایط پیش بینی‌ها و طراحی داشته‌ایم و خوشبختانه برای هر وضعیتی اقدام پیش بینی شده و به تناسب هروضعیتی اقدامات ما صورت می‌گیرد. ما در رصد وضعیت آتی باقی خواهیم بود تا ببینیم در وضعیت طرف مقابل چه تغییراتی ایجاد می‌شود. برجام یک موضوع چند طرفه است و یک طرف نمی‌تواند به راحتی اقدامات خود را داشته باشد همانطور که واکنش طرف‌های دیگر را طی روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم.

آنچه انگلیس درباره ایران عنوان می‌کند به وضعیت شکست‌های منطقه‌ای آنها مربوط می‌شود

رئیس مرکز اطلاع رسانه‌ای وزارت خارجه درباره تحرکات منطقه‌ای انگلیس و اسرائیل گفت: سیاست‌های ایران واضح و مشخص است و آنچه به عنوان نگرانی مطرح می‌کنند تصور واهی و خیال‌پردازی است که به وضعیت شکست‌های کنونی منطقه‌ای آنها مربوط می‌شود. آنچه درباره ایران می‌گویند اگر آینه‌ای در مقابل خود قرار دهند خواهند دید حاصل اقدامات خودشان در گذشته است. این مواضع تبلیغاتی است و خود آنها هم واقف هستند. نگرانی آنها از پیشرفت‌های ایران است و وضعیتی که ایران در منطقه دارد.

کمک‌های قابل توجهی از سوی هلال احمر به نقاط مختلف سوریه ارسال شده

قاسمی در خصوص آزادسازی حلب و فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران نیز گفت: ما موضع جدیدی نداریم و تکرار مواضع قبلی است برعکس کسانیکه موضعشان به اجبار و اختیار تغییر کرد و سوریه توانست موضعشان را تفییر دهد. ما بر وضعیت انسانی، آتش بس و آوارگان تاکید داریم و امیداویم تکلیف حلب روشن شود. متاسفانه با اقدامات تروریستی برخی گروه‌های مشخص که از کشورهای مشخص در منطقه و خارج آن انجام شد وضعیت شکننده است. در برخی نقاط دیگر سوریه وضعیت وخیم‌تری داشتیم و برای ما فرقی نمی‌کند و به دنبال کمک‌رسانی هستیم. کمک‌های قابل توجهی از سوی هلال احمر به نقاط مختلف سوریه داشته‌ایم وامیدواریم وضعیت حلب به یک بهبود نسبی برسد.

وی در خصوص اعتراضات در مقابل نمایندگی‌های ایران در ترکیه و سایر کشورها گفت: چند تظاهرات را در آنکارا و استانبول داشتیم که غیر متعارف و نسنجیده بود. معمولا در این مواقع پلیس باید مسئولان سفارت یا کنسولگری‌ها را مطلع کند، البته آسیبی به سفارت وارد نشد و ما روز بعد سفیر ترکیه را احضار و اعتراض خود را اعلام کردیم. روزهای بعد هم تظاهراتی بود که ما باز هم اعتراض خود را اعلام کردیم. تصور می‌کنم این تظاهرات برنامه ریزی شده بود که از سوی احزاب و گروه‌های خاص صورت گرفت که تلاش داشتند به منطقه هم تسری دهند، اما اینکه از چه جایگاهی تغذیه می‌شدند برای ما روشن است و اشراف کامل داریم.

قاسمی همچنین گفت که سفر جهانگیری به ترکیه برنامه ریزی شده بود ولی با توجه به چند موضوع که یکی از آنها سفر رئیس جمهور به منطقه قفقاز است و چند موضوع دیگر با طرف ترک صحبت کردیم و توافق کردیم به زمان دیگری موکول شود، این سفر لغو نشده و به زمان مناسب دیگری موکول شده است.

وی درخصوص گفتگوهایی که کویت با ایران خواهد داشت: ما از هر گامی استقبال می‌کنیم. بهتر است بمانیم و ببینیم چه وضعیتی پیش می‌آید.

اروپایی‌ها با هر گونه اخلال در برجام مخالفند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین نیز گفت: مواضع اروپا تا حد زیادی روشن است و با توجه به قدمت رابطه با ایران با تحریم‌ها موافق نبودند و بعدا که مذاکرات پیش رفت خود آنها شریک تهیه برجام بودند و علاقمندند که روابط در حد عادی خود ادامه یابد، آنها با هر گونه اخلال در برجام مخالفند. اروپا خواهان استمرار برجام و علاقمند به همکاری با ایران است. طی نامه‌ای که توسط ظریف به موگرینی ارسال شد پیشنهاد ایران برای اجلاس اعلام شد.

وی در تشریح جزئیات این نشست نیز گفت: در مقطع کنونی نشست در سطح معاونین خواهد بود و بعید می‌دانم که نماینده‌ای از آمریکا در این نشست باشد.

پیشقدم برای تخریب و عهد شکنی در برجام نخواهیم بود

قاسمی در خصوص نشست هیئت نظارت بر برجام بعد از تصمیم کنگره و هماهنگی با روسیه و چین گفت: ما نقض برجام نداریم مگر اینکه دیگران به بیراهه بروند و ما در ناکامی برجام پیشقدم نخواهیم بود. هیئت نظارت بر برجام وضعیت را دائما رصد می‌کند و به تناسب وضعیت برنامه داشته و دارد. در صورت بروز هر گونه اخلال در برجام سیاست‌های مقتضی اتخاذ و اقدام صورت می‌گیرد که اعلام می‌شود و یا حتی اعلام نمی‌شود و جای نگرانی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درخصوص فضاسازی رسانه‌ای بعد از تصمیم ایران برای طراحی پیشرانه‌های هسته‌ای گفت:  ما پیشقدم برای تخریب و عهد شکنی در برجام نخواهیم بود و آنچه تصمیم می‌گیریم به تناسب اقدام طرف مقابل است که قاطع و محکم خواهد بود. در صورت کارشکنی اقدام ما قاطع‌تر و کوبنده تر است و اظهار نظر دیگران بحث‌های تبلیغاتی است.

واکنش به سخنان ضدایرانی اوباما درباره نبرد حلب

قاسمی در خصوص سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره حلب و حمله به ایران در ماجرای حلب گفت: آنچه درباره سوریه رخ داد برخلاف پیش بینی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بود، آنها تصور می‌کردند می‌توانند در سال اول حاکمیت را سرنگون کنند اما بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ارتش طی ٢ ماه گذشته در حلب با جدیت کار خود را دنبال کردند که این موضوع طرف مقابل را در وضعیت دشواری قرار داده و آنها به دنبال فرافکنی در این باره هستند و سخنان اوباما را از این زاویه می‌بینم که از روی عصبانیت است، زیرا گروه‌های تروریستی که از سوی خود آنها تجهیز شده‌اند شکست خوررند و امیدوارم سوریه نقطه‌ای جدی برای سرکوب و حذف گروه‌های تروریستی باشد.

پیش‌بینی‌ها درباره سیاست خارجی دولت ترامپ زودهنگام است

وی در خصوص سیاست خارجی ترامپ درباره ایران و بهبود روابط روسیه و آمریکا گفت: پیش بینی سیاست خارجی آمریکا درست نیست. ترامپ تیمی را در حال شکل دادن است و می‌توان حدس‌هایی زد ولی با توجه به مواضع آنها قضاوت زود هنگام است و شخصیت وی هم غیرقابل پیش بینی است و بهتر است صبر کنیم. درباره روابط با روسیه هم وضعیت ما با مسکو روشن است و می‌‌توان با قاطعیت گفت که تهران خود تصمیم گیرنده است و می‌توانیم سیاست‌های اتی خود را خودمان دنبال کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×