» اخبار ایران و جهان » کاهش ۲۱ درصدی درآمد افراد جامعه در سال ۹۲/ وضعیت بیکاری در کشور نگران‌کننده است
اخبار ایران و جهان

کاهش ۲۱ درصدی درآمد افراد جامعه در سال ۹۲/ وضعیت بیکاری در کشور نگران‌کننده است

آذر 23, 1395 009

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: موضوع بیکاری که هم‌اکنون یک مسئله و چالش اقتصادی است، می‌تواند به مسائل اجتماعی و سایر مشکلات دیگر تبدیل شود.

 

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در شانزدهمین همایش مدیران ارشد وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد در کشور، اظهار داشت: در دولت آقای خاتمی و در برنامه سوم توسعه نیز این موضوع مطرح بود که برای پاسخ به چالش‌های اقتصادی کشور، نیازمند رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد هستیم و بحث‌های مفصلی در سازمان برنامه و بودجه برای بررسی پیش نیازها و ضرورت‌های این رشد صورت گرفت.

معاون اول رییس جمهور افزود: در برنامه های توسعه بعدی نیز دست یابی به رشد اقتصادی 8 درصد همچنان مورد تاکید بود و مقام معظم رهبری نیز بر ضرورت این امر تاکید داشتند و حتی در تدوین مهمترین سند کشور یعنی سند چشم انداز بیست ساله هم اعلام شد که برای اینکه بتوانیم قدرت نخست اقتصادی منطقه باشیم، نیازمند رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 11 سال از زمان تدوین سند چشم انداز سپری شده و متوسط رشد اقتصادی در این مدت حدود 3.5 درصد یعنی کمتر از نصف هدف تعیین شده بوده است که البته در این مدت رشد اقتصادی در دوره های مختلف وضعیت متفاوتی داشته است.

جهانگیری با بیان اینکه هم اکنون در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز خواستار تلاش برای دستیابی به رشد 8 درصدی در طول این برنامه هستند، گفت: مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی را تصویب کرده است و حالا ممکن است این سوال در ذهن مردم ایجاد شود که سالیان سال است بر ضرورت رشد 8 درصدی تاکید می‌شود اما محقق نمی‌گردد و شاید مردم انتظار داشته باشند که برای رشد اقتصادی عددی را هدف‌گذاری کنیم که بتوانیم در عمل نیز به آن دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت  تلاش کرد که در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری برای رشد اقتصادی پایین تر از 8 درصد در نظر گرفته شود و استدلال دولت این بود که در دوران شکوفایی اقتصاد کشور نتوانسته‌ایم به این میزان از رشد اقتصادی برسیم پس چگونه ممکن است که در شرایط فعلی که به تازگی از رکود خارج شده‌ایم بتوانیم این هدف را محقق سازیم. اما استدلال مقام معظم رهبری این بود که اگر هدف را کوچک تعیین کنیم به آن نخواهیم رسید اما اگر هدف بزرگ باشد و دستگاه‌ها در قبال آن احساس مسئولت کنند، حرکت رو به رشدی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: البته علاوه بر این استدلال دلایل دیگری نیز وجود دارد که ضرورت رسیدن به رشد 8 درصدی را تایید می‌کند که یکی از این دلایل این است که ایران در سطح منطقه رقبای جدی دارد و اگر می‌خواهیم اقتدار ایران همچنان در سطح منطقه حفظ شود، ناگزیر هستیم تا به رشد 8 درصدی اقتصاد دست پیدا کنیم.

جهانگیری وضعیت بیکاری در کشور را نگران کننده ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 1 میلیون و 200 هزار نیروی جدید متقاضی کار به بازار کار ورود پیدا کرده است، گفت: این میزان بیکاری در شرایطی است که نرخ مشارکت فعال جامعه 38 درصد است و نرخ مشارکت فعال زنان نیز حدود 15 درصد است و اگر نرخ مشارکت در کشور افزایش پیدا کند، وضعیت بیکاری از این هم بدتر خواهد شد، علاوه بر اینکه در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که افراد متقاضی جدید شغل نیز به این میزان اضافه خواهند شد و با ادامه این روند موضوع بیکاری که هم اکنون یک مسئله و چالش اقتصادی است می تواند به مسائل اجتماعی و سایر مشکلات دیگر تبدیل شود.

وی با اشاره به انتقاد برخی افراد در خصوص سخنان خود مبنی بر اینکه سالها باید تلاش کنیم تا قدرت خرید مردم به سال 1390 بازگردد، تصریح کرد: منتقدین تصور می‌کنند که باور ما این است که سال 1390 شرایط ایده آلی برای مردم وجود داشته است اما معنی درست این سخن این است که در سالهای 91 و 92 اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که درآمد افراد جامعه 21 درصد کاهش یافت و منظور ما این است که برای جبران این اتفاقات و بازگرداندن قدرت خرید مردم به میزان سال 90 باید سالها تلاش کنیم تا اتفاقات نامطلوب سال 91 و 92 جبران شود.

جهانگیری با بیان اینکه مردم نیازمند زندگی شرافتمندانه هستند و ما مسئولیت داریم که این شرایط را برای مردم فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: لازمه بهبود وضعیت معیشتی مردم دستیابی به رشد بالای اقتصادی است تا درآمد سرانه آحاد جامعه افزایش پیدا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با طرح این سوال که آیا اساساً اقتصاد ایران شرایط رسیدن به رشد 8 درصدی را دارد یا خیر، گفت: ایران از منابع طبیعی سرشار، زیرساخت‌های خوب، نیروی انسانی تحصیلکرده جوان و مدیران توانمند و با تجربه برخوردار است و با توجه به ضرورت های موجود برای افزایش رشد اقتصادی و نیز با عنایت به ظرفیت ها و توانمندی های کشور قطعاً می توانیم رشد 8 درصد اقتصادی در کشور را محقق سازیم.

وی یکی از اصلی‌ترین پیش نیاز های رشد 8 درصدی اقتصاد را به کارگیری دارایی‌های فیزیکی که در بنگاه‌های دولتی و بنگاه‌های عمومی وجود دارد دانست و افزود: باید از این دارایی‌ها استفاده مطلوب کنیم و در کنار آن به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم چرا که در بیست سال گذشته بهره‌وری در کشور ما حدود صفر بوده و این در حالی است که در برخی کشورها حدود 50 درصد از میزان رشد اقتصادی از محل بهره وری تامین می‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه چنانچه یک بنگاه اقتصادی بخواهد بازدهی و بهره‌وری مطلوب داشته باشد باید نظام مدیریتی مناسب در آن حاکم گردد، گفت: متاسفانه مدیران حرفه‌ای در نظام حاکمیتی شرکت‌ها و بنگاه‌ها گرفتار می‌شوند و یک مدیر موفق حرفه‌ای باید در برابر افراد غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص پاسخگو باشد آن هم در شرایطی که سوال کننده اطلاعات درستی از نحوه اداره بنگاه ندارد و مدیران را مورد بازخواست قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در این شرایط مدیران با چه دلگرمی باید به کار و فعالیت ادامه دهند؟ ارزش یک مدیر حرفه‌ای در کشور بسیار بالاست و اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور حرکت کند باید به مدیران حرفه‌ای به عنوان سرمایه‌های کشور اهمیت دهیم و فرصت فعالیت برای آنها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: البته هیچ مدیری نباید از پاسخگویی فرار کند و باید بتواند بصورت شفاف از عملکرد بنگاه خود با همه جزئیات دفاع کند.

جهانگیری از وزارت نیرو بعنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی نام برد که مهمترین سرمایه آن نیروی انسانی و مدیران ارزشمند است و گفت: همه مردم ایران از خدمات وزارت نیرو برخوردار هستند و هر گونه کاستی در خدمات رسانی این وزارت خانه برای مردم غیرقابل تحمل است.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه شرایط کشور از نظر منابع آب شرایطی حساس است، اظهار داشت: امروز دیگر باید شرایط و وضعیت اقلیمی کشور را بپذیریم زیرا هیچ چشم اندازی به لحاظ علمی و فنی وجود ندارد که مطمئن باشیم در سالهای آینده میزان بارش ها افزایش و خشکسالی از بین خواهد رفت.

وی افزود: در این شرایط نیازمند تصمیمات جدی هستیم و حکمرانی خوب در حوزه آب جزو اصلی ترین کارهایی است که وزارت نیرو باید آن را با جدیت دنبال کند.

جهانگیری ادامه داد: اگر به آینده ایران علاقمند هستیم باید بدانیم یکی از موضوعاتی که آینده ایران را تهدید می‌کند، محدودیت منابع آب است با همین رویکرد در این دولت جلسات شورای عالی آب بصورت مستمر برگزار شده و وزارت نیرو توانسته است موضوع محدودیت آب را به یکی از موضوعات مهم و کلیدی کشور تبدیل کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه محدودیت منابع آب از موضوعاتی است که برای حل آن و سیاست گذاری در خصوص آن باید اجماع ملی وجود داشته باشد، گفت: مسائلی که بر سر آن اجماع ملی بوجود می آید با هر میزان از دشواری قابل حل هستند اما اگر همین موضوعات به کش مکش های سیاسی تبدیل شود می توانند به کشور آسیب وارد کنند.

وی تصریح کرد: هیچ کس نباید اجازه داشته باشد از موضوع کمبود آب بعنوان دعوای سیاسی جناحی یا منطقه ای استفاده کند و محدودیت منابع آب باید به خط قرمز نظام تبدیل شود و همه باید کمک کنند تا وزارت نیرو بتواند طرح های تعادل بخشی خود را اجرا و استفاده از چاه های غیرمجاز را ممنوع کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید به مردم درخصوص آب و محدودیت های موجود در این بخش اطلاع رسانی دقیق شود، گفت: مردم باید بدانند که با چه وضعیتی در منابع آب روبرو هستیم و برای مدیریت این وضعیت چه اقداماتی باید انجام شود. خوشبختانه موضوع آب و محیط زیست در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 کل کشور بعنوان موضوعات اصلی مدنظر قرار گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی های وزارت نیرو در ساخت نیروگاه و تولید برق از نیروگاه های موجود، گفت: براساس گزارش وزیر نیرو؛ رشد برق صنعتی در سال جاری 7.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و این یعنی بنگاه های صنعتی و اقتصادی کشور نسبت به سال قبل حداقل به همین میزان رشد فعالیت داشته اند اما متاسفانه عده ای اصرار دارند که وانمود کنند بنگاه های اقتصادی کشور راکد و تعطیل هستند.

وی افزود: امسال با سیاست های اقتصاد مقاومتی و با عزم جدی که برای راه اندازی بنگاه های تولیدی بوجود آمد، شاهد راه اندازی بخش تولید و خروج واحدهای تولیدی از شرایط رکود هستیم.

جهانگیری با اشاره به تنگناهای مختلف پیش روی بخش آب و برق، گفت: زمان آنکه تصور کنیم منابع بودجه دولت می تواند صرف اجرای طرح های مهم اقتصادی شود، سپری شده و باید بپذیریم که بودجه دولت به نقطه ای رسیده است که تقریباً بخش اعظم آن صرف هزینه های جاری می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید به دنبال راهکارهای دیگری برای تامین منابع مالی باشیم و بخش آب و برق نیز باید اتکاء خود را از بودجه دولت قطع  کنند و راهکارهای دیگری برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود پیدا کنند.

وی بر لزوم افزایش بهره‌وری در برنامه های وزارت نیرو تاکید و خاطرنشان کرد: اینکه تلفات شبکه برق از حدود 15 درصد به حدود 11 درصد کاهش پیدا کرده اتفاقی بزرگ است که تلاش های فراوانی از سوی دست اندرکاران وزارت نیرو برای آن انجام شده است.

جهانگیری بر ضرورت ورود بخش خصوصی در بخش های مختلف از جمله آب ، برق و فاضلاب تاکید کرد و گفت: البته باید ورود به این بخش ها برای بخش خصوصی سود آور و توجیه پذیر باشد تا برای سرمایه گذاری در این بخش ها رغبت پیدا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بدهی دولت به پیمانکاران، تصریح کرد: در جلسه هیات وزیران برای حل این موضوع تصمیمی اتخاذ شده تا پیمانکارانی که از دولت طلبکار هستند و خود به نظام بانکی بدهکارند بتوانند اوراقی از دولت دریافت و به جای بدهی خود به بانک ها ارائه دهند.

وی افزود: سقف این اوراق تا 15 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده البته این اوراق را نمی توان در بازار عرضه کرد و برای پیمانکارانی که به نظام بانکی بدهکار هستند و از دولت طلب دارند، قابل استفاده است.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از عملکرد وزارت نیرو در خصوص اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: تمام طرح هایی که برای وزارت نیرو در سال 95 تعیین شده مورد به مورد وارد مرحله اجرا شده است.

در این مراسم وزیر نیرو هم  با بیان اینکه دو مشکل جدی در صنعت آب و برق وجود دارد گفت: یکی از این مشکلات خشکسالی مستمر طی 15 سال گذشته و تغییر اقلیم است که اثرات حادی در کشور برجای گذاشته و مشکل دیگر عدم تعادل میان هزینه ها و درآمدهای صنعت آب و برق است.

چیت‌چیان افزود: با وجود این مشکلات، با همت، تلاش شبانه روزی و از خود گذشتگی مدیران و کارکنان صنعت آب و برق توانسته ایم نیازهای مردم را با وضعیت آبرومندانه ای تامین کنیم.

وی افزود: وزارت نیرو با موضوع اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه برخورد تبلیغی و شعاری نداشته و اقتصاد مقاومتی در تمام اجزاء فعالیت های صنعت آب و برق مورد توجه قرار گرفته است.

چیت‌چیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین برق در تابستان سال جاری افزود: اگر می خواستیم به روال های گذشته اکتفا کنیم باید برای تامین برق مورد نیاز حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید صورت می گرفت اما با تدبیر و تلاش مدیران وزارت نیرو 3 هزار مگاوات در زمان پیک مصرف در تابستان کاهش پیدا کرد و صرفه جویی قابل قبولی در این زمینه صورت گرفت.

وی با اشاره به افزایش مصرف برق در بخش صنعت گفت: امسال مصارف برق صنعتی 7.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و هیچ صنعتی در کشور با مشکل خاموشی و کاهش تولید ناشی از کمبود برق مواجه نشده است.

وزیر نیرو گفت: رویکرد صنعت آب و برق استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است و در حال حاضر ده ها پروژه فاضلاب و ده ها پروژه نمک زدایی آب دریا و تولید آب شیرین بدون استفاده از یک ریال از سرمایه گذاری دولتی در حال انجام است.

وی با تاکید براینکه نیازمند بازنگری در اقتصاد صنعت آب و برق هستیم ، افزود: باید در طول برنامه ششم توسعه این موضوع را دنبال کنیم و نحوه پرداخت یارانه به افراد در بخش آب و برق مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×