» اخبار ایران و جهان » آتش‌بازی کبراهای خشمگین در آسمان/ ویراژِ میراژها در ساحل+ عکس و فیلم
اخبار ایران و جهان

آتش‌بازی کبراهای خشمگین در آسمان/ ویراژِ میراژها در ساحل+ عکس و فیلم

آذر 22, 1395 0011

روز دوم رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش با انجام عملیات‌های مختلف زمینی و هوایی، به پایان رسید.

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم اعزامی به منطقه عمومی رزمایش بزرگ نزاجا، روز دوم و مرحله دوم از رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز در منطقه عمومی جنوب شرق کشور، برگزار شد.

این رزمایش در وسعتی معادل 220 هزار کیلومترمربع برگزار می‌شود و در روز اول (دیروز)، عملیات‌های مختلفی از جمله هلی‌برن گسترده تکاوران، استقرار یگان‌های جنگ الکترونیک در مناطق مختلف، عملیات اطلاعاتی پهپادهای ارتش، اجرای “عملیات مقابله با تروریسم” توسط تیم‌های عملیات ویژه و . . . انجام شده بود. (گزارش کامل روز نخست)

** پرواز جنگنده‌های میراژ در سواحل مکران/ اهداف از پیش تعیین‌شده منهدم شدند

در اولین مرحله از روز دوم رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله (ص) 4 دو فروند جنگنده میراژ اف‌1 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش در یک عملیات تمرینی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران را با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

این جنگنده‌ها شامل یک فروند جنگنده میراژ دو کابین و یک فروند جنگنده میراژ تک‌کابین بودند.

 

** سلاح‌های تک‌تیرانداز بهینه‌سازی شده رونمایی شدند + تصاویر و جزئیات کامل

* سلاح تک تیرانداز طاهر

سلاح‌های تک انداز بهینه سازی شده نزاجا، رونمایی و عملیاتی شدند که در ذیل  به تفکیک، اسامی و مشخصات این سلاح‌ها را می‌توانید بخوانید.

این سلاح یک سلاح تک تیرانداز بسیار دقیق و کارآمد است که تحت پروژه‌ای به همین نام یعنی “طاهر” طراحی  و به تولید رسیده است.

– کالیبر: 7.62 م م

– وزن اسلحه بدون دوربین و خشاب: 4 کیلو و 400 گرم

– برد نهایی: 1200 متر

– برد موثر با دوربین: 800 متر

– برد موثر بدون دوربین: 400 متر

– طول سلاح: 1.280 میلیمتر

– وضعیت خشاب: بدون خشاب بیرونی است ولی 4 گلوله را می‌توان در جان لوله قرار داد

* سلاح تک تیرانداز ژ-1

این سلاح نیز، سلاحی مشهور و توانمند است که به دست متخصصان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش به‌روزرسانی و ارتقا داده شده است.

– تعداد خان: 4 (گردش خان‌ها از چپ به راست)

– برد نهایی: 3.500 متر

– برد موثر بدون دوربین: 400 متر

– برد موثر با دوربین: 800 متر

* سلاح تک تیرانداز دراگانوف

این سلاح، همان سلاح اس وی دی مشهور است که تحت یک پروژه و به دست متخصصان نزاجا ارتقا یافته و در واقع از این رو به آن رو شده است.

– کالیبر: 7.62 م م

– دوربین: دارد

– وضعیت دوربین: مناسب برای استفاده در روز و شب

– برد درگیری سلاح با کمک دوربین: 800 متر

– نصب دوپایه جدید

** امیر زواره‌ای: نفربر BTR-80 توسط نزاجا ارتقا یافت/ تجهیز نفربر به سلاح جدید

امیر زواره‌ای رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) 4، طی سخنانی با اشاره به توان این نیرو در تولید سلاح‌های تک‌تیرانداز، گفت: امروز، نیروی زمینی ارتش توان بالایی در طراحی و تولید انواع سلاح‌های تک‌تیرانداز داشته و هم اکنون در برخی از تولیداتش، تکنولوژی به صنایع دیگر نیز انتقال یافته و برخی موارد هم منجر به تولید محدود سلاح‌هایی شده است که این تولیدات هم‌اکنون در اختیار یگان‌ها هستند.

وی افزود: در این رزمایش نیز، سلاح‌های تک‌تیرانداز بهینه‌سازی شده طاهر، دراگانوف و ژ-1 عملیاتی شدند. ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم از افزایش‌دادن کارایی سلاح های خودمان دست برداریم.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: امروز دانش فنی برای تولید سلاح‌های تک‌تیرانداز در نزاجا نهادینه شده و ما قادریم انواع مختلفی از این سلاح‌ها را طراحی و تولید کنیم.

امیر زواره‌ای با اشاره به اقدامات سازمان متبوعش در حوزه ارتقای نفربرها نیز اظهار داشت: در حوزه نفربرها، نفربر BTR-80 به روزرسانی و ارتقا یافته و سلاح‌های جدیدی دارد که در آینده نمونه‌هایی از آن را خواهید دید.

 

* بالگردهای کبرا با موشک جدید طوفان شناورهای دشمن را هدف قرار دادند

دو فروند بالگرد کبرا با پشتیبانی یک فروند بالگرد 204 از هوانیروز ارتش دقایقی پیش در سواحل دریای عمان شناورهای دشمن فرضی را که قصد ورود به سواحل کشورمان را داشتند را با موفقیت هدف قرارداده و منهدم کردند.

بالگردهای هوانیروز ارتش در جریان این عملیات از موشک‌های رهگیر طوفان ساخت صنایع دفاعی ایران استفاده کردند. این موشک‌ها با ایجاد تغییراتی در برد، سامانه پرتاب و برخی تغییرات دیگر، با دقت بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی به سوی هدف شلیک شدند.

همچنین در ادامه این رزمایش سامانه‌های پدافندی با اجرای خط آتش انبوه و شلیک موشک‌های ضد زره، اهداف ساحلی را مورد اصابت قرار دادند.

 

** اخلال‌گر ضد پهپادی ارتش رونمایی شد+ جزئیات کامل

سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جدیدترین اخلال‌گر ضد پهپاد ساخت متخصصانش را رونمایی کرد.

از مهمترین قابلیت‌های این اخلال‌گر آن است که قابل حمل توسط نفر بوده و اخلال‌گر می‌تواند به محض دیدن پهپاد یا هلی‌شات عملیات جمینگ را را آغاز کرده و از طریق لاک کردن روی پرنده دشمن در هدایت آن اخلال ایجاد کند.

طرز کار این اخلال‌گر آن است که می‌تواند در هدایت هلی‌شات‌ها اخلال ایجاد کرده و در صورت لزوم آنها را سالم روی زمین بنشاند، اما در مورد پهپادها، این اخلال‌گر می‌تواند آنها را مورد جمینگ قرار داده و پس از اخلال در ارتباطشان با مرکز فرماندهی، از مسیر خود منحرف کند.

 

**تلفیق سامانه‌های ارتباطی نزاجا با سیستم‌های جنگال/ اطلاعات صحنه نبرد با رمزکننده‌های بومی در اختیار فرماندهان

امیر محسن صیاد معاون فاوای نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری دومین مرحله از رزمایش محمد رسول الله(ص)4، در جمع خبرنگاران از به کارگیری سامانه‌های جنگ الکترونیک در این رزمایش خبر داد و گفت: در رزمایش کنونی از سامانه‌های جنگ الکترنیکی که توسط کارشناسان نزاجا طراحی و تولید شده، استفاده کردیم که این سامانه‌ها همگی در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد.

وی افزود: سامانه‌های جنگال، با سامانه‌های ارتباطی تلفیق شدند و امروز ما توانستیم اطلاعات صحنه نبرد را به صورت آنلاین به یگان‌ها منتقل کنیم.

معاون فاوا نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: همچنین در این رزمایش از ارتباطات زیرساخت به خصوص فیبر نوری تاکتیکی استفاده شد و اطلاعات به صورت صوت و تصویر به کاربران انتقال یافت تا تصمیم‌گیری درستی از صحنه نبرد داشته باشیم.

امیر صیاد اضافه کرد: همچنین نیروی زمینی ارتش توانسته بخش زیادی از سامانه‌های ارتباطی خود را متحرک‌سازی کرده و آنها را به سامانه‌های رمزکننده متصل کند.

 

** پهپاد فرپاد در منطقه رزمایش ارتش به پرواز در آمد

در ادامه برگزاری دومین مرحله از رزمایش محمد رسول الله(ص)4، دست پهپاد فرپاد جدیدترین پهپاد دست پرتاپ ایرانی برای اولین بار در منطقه عمومی رزمایش به نمایش گذاشته شد و پس از آن به پرواز در آمد.

این پهپاد با حدود 20 کیلومتر برد، و 45 دقیقه مقاومت پروازی توسط متخصصان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ساخته شده است.

ویژگی‌های این پهپاد را در ذیل به تفکیک می‌توانید بخوانید:

مداومت پروازی: 45 دقیقه

انتقال اطلاعات: به صورت انلاین-ذخیره داده‌ها

برد: 20 کیلومتر

وزن: حدود 4 کیلوگرم

مأموریت: شناسایی

قابلیت: در صورت ایجاد جمینگ توسط دشمن، پهپاد به صورت خودکار توسط خلبان خودکارش به پایگاه بازمی‌گردد.

وضعیت پرتاب: دست پرتاب

 

** اولین تصاویر و فیلم از جدیدترین پهپاد دست پرتاب ایرانی+ ویژگی‌ها

صبح امروز همزمان با دومین مرحله از رزمایش بزرگ محمد رسوال‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش, جدیدترین پهپاد دست پرتاب ایرانی با نام “فرپاد” عملیاتی شد.

ساعتی بعد، این پهپاد در منطقه رزمایش به پرواز درآمد و منطقه رزمایش توسط این پهپاد مورد رصد و شناسایی آنلاین قرار گرفت.

در ذیل اولین تصاویر از این پهپاد و لحظه پرواز این پهپاد در منطقه رزمایش را مشاهده کنید.

 

 

** اولین تصاویر از اخلالگر ضدپهپادی ارتش+ ویژگی‌ها

صبح امروز همزمان با دومین مرحله از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4نیروی زمینی ارتش, اخلاگر ضدپهپادی ایران رونمایی شد.

سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش این اخلال‌گر ضد پهپاد را توسط متخصصانش ساخته و رونمایی کرده است.

از مهمترین قابلیت‌های این اخلال‌گر آن است که قابل حمل توسط نفر بوده و اخلال‌گر می‌تواند به محض دیدن پهپاد یا هلی‌شات عملیات جمینگ را را آغاز کرده و از طریق لاک کردن روی پرنده دشمن در هدایت آن اخلال ایجاد کند.

طرز کار این اخلال‌گر آن است که می‌تواند در هدایت هلی‌شات‌ها اخلال ایجاد کرده و در صورت لزوم آنها را سالم روی زمین بنشاند، اما در مورد پهپادها، این اخلال‌گر می‌تواند آنها را مورد جمینگ قرار داده و پس از اخلال در ارتباطشان با مرکز فرماندهی، از مسیر خود منحرف کند.

 

** لحظه شلیک با “سلاح تک‌تیرانداز طاهر”+ فیلم و تصاویر

در ادامه مرحله دوم از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سلاح‌های تک‌تیرانداز بهینه‌سازی شده نزاجا رونمایی و عملیاتی شدند.

یکی از مهمترین این سلاح‌ها “سلاح تک تیرانداز طاهر” است. این سلاح از کالیبر 7.62 بهره جسته و می‌تواند با دوربین در برد موثر 800 متری و بدون دوربین در برد موثر 400 متری، اهداف را مورد اصابت دقیق قرار دهد.

وزن این سلاح بدون دوربین و خشاب، 4 کیلو و 400 گرم بوده و برد نهایی آن نیز 1200 متر است.

سلاح تک تیرانداز طاهر دارای طول 1.280 میلیمتری بوده و سلاحی بدون خشاب بیرونی است، اما خدمه می‌تواند “4 گلوله” را در جان لوله قرار داده و شلیک کند.

در ذیل، فیلم لحظه شلیک با این سلاح تک تیرانداز در حاشیه رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش را ملاحظه می‌کنید:

 

** نمایش اقتدار کبراهای هوانیروز و جنگنده‌های میراژ+ فیلم‌ها و تصاویر

مرحله دوم از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش از صبح امروز در منطقه عمومی جنوب شرق کشور برگزار شد.

در مرحله دوم, دو فروند جنگنده میراژ به اجرای مانور پرداخته و سپس بالگردهای کبرای هوانیروز با راکت و موشک‌های بهینه‌سازی شده “طوفان” اهداف از پیش تعیین شده در دریای عمان و مناطق ساحلی و کوهستانی را با موفقیت هدف قرار دادند.

در ذیل می‌توانید فیلم‌ها و تصاویری از این عملیات‌ها را که خبرنگار تسنیم از منطقه رزمایش ارسال کرده را به تفکیک مشاهده کنید:

 

 

 

 

 

** عملیات تخریبی لایه به لایه با به کارگیری زمین مسلح هوشمند در رزمایش بزرگ نزاجا

انجام عملیات تخریبی لایه به لایه با به کارگیری زمین مسلح هوشمند که از تاکتیک‌های نوین حوزه‌ رزم زمینی و از ابتکارات متخصصان جوان جهاد خودکفایی نیروی زمینی است، امروز در منطقه عمومی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش با موفقیت انجام شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد سیدکمال پیمبری سخنگوی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4، گفت: زمین مسلح هوشمند دارای این‌ قابلیت است که در منطقه‌ نبرد با حداقل نفرات، حداکثر تلفات انسانی و تجهیزاتی را به نیروی دشمن وارد کرده و در مدت زمان کوتاهی کلیه مناطق اشغال شده را با حجم و قدرت آتش انبوه به صورت همزمان یا مرحله به مرحله منهدم خواهد کرد.

سرتیپ دوم پیمبری خاطرنشان کرد: انجام عملیات تاکتیکی پهپادهای تهاجمی علیه مراکز فرماندهی و کنترل و مراکز تجمع دشمن از جمله تاکتیک‌های غافلگیرکننده روز دوم رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) بود.

سخنگوی رزمایش تصریح کرد: عملیات آفندی جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حمایت سامانه یکپارچه کنترل و فرماندهی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز بخش دیگری از اقدامات این مرحله از ‌رزمایش بود.

سرتیپ دوم پیمبری تاکید کرد: یکی از نقاط قوت این رزمایش حضور موثر جوانان در حوزه‌های عملیاتی و راهبری مراحل مختلف رزمایش می‌باشد.

وی افزود: منطقه جنوب شرق و سواحل مکران، اهمیتی راهبردی برای ارتش و کشور داشته و تمرینات ما در این منطقه، تمرین بخشی از آموزش‌های مبتنی بر نوع و حجم تهدید دشمن بوده که تحت نظارت ناظران و کارشناسان نیروهای مسلح ارزیابی می‌شود.

 

** رئیس مجلس از برگزاری رزمایش بزرگ نزاجا تقدیر کرد

دقایقی قبل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی تماس تلفنی با امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش, به دلیل برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4، از دلیرمردان و فرمانده نیروی زمینی ارتش تقدیر و تشکر کرد.

گزارش تصویری روز دوم رزمایش نزاجا را اینجا مشاهده کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×