» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » امام جمعه دیزیچه: شبیه خوانان، با الگو بودن در جامعه باید رفتاری همچون ائمه داشته باشند
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

امام جمعه دیزیچه: شبیه خوانان، با الگو بودن در جامعه باید رفتاری همچون ائمه داشته باشند

آذر 20, 1395 0014

همزمان با شام به امامت رسیدن حضرت مهدی(عج) همایش تشکیل دومین حلقه صالحین شبیه خوانان بسیجی کانون بسیج هنرمندان شهرستان مبارکه در شهر دیزیچه برگزار شد.

امام جمعه شهر دیزیچه در این همایش تصریح کرد: جازبه و کششی که اهل بیت دارند باعث می شود خداوند متعال محبت آن ها را در دل همه انسان ها قرار دهد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی صانعی گفت: شما شبیه خوانان، الگو جامعه هستید و باید رفتاری همچون ائمه داشته باشید.
وی افزود: کسانی که اعتقاد راسخ به خدا و قیامت داشته باشند ایمان به نبوت و ولایت دارند اما کسانی که ایمان به نبوت و ولایت ندارند یعنی اعتقاد کاملی به خدا و قیامت ندارد.
امام جمعه دیزیچه بیان کرد: این همایش، همایش حلقه صالحین است و عمل صالح به معنی انجام واجبات و ترک محرمات است.
وی با بیان اینکه برای ترک محرمات باید برنامه ریزی دقیق داشته حجت الاسلام باشیم، اظهار کرد: بدون برنامه ریزی ترک محرمات ممکن نیست.
حجت الاسلام صانعی با اشاره به اینکه اگر دنبال ترک محرمات هستیم باید سه عفت را انجام بدهیم، خاطرنشان کرد: اولین کار برای ترک محرمات عفت در کلام است.
وی عنوان کرد: عفت در لباس برای ترک محرمات مهم است.
امام جمعه دیزیچه با اشاره به سومین عفت برای ترک محرمات، مطرح کرد: پاکی زبان و غیبت نکردن و تهمت نزدن از دیگر کار برای ترک محرمات است.
وی اظهار کرد: دیگر عفت، عفت باطنی، حلال خوردن و دوری از حرام است.
حجت الاسلام صانعی با بیان اینکه شبیه خوانی و برپایی چنین جلساتی کار خوب و مقدس است افزود: کار شبیه خوانی کار مقدس است و اجتماع شما در حلقه های صالحین بسیج هنرمندان شهرستان مبارکه کار شما را سخت تر و وظیفه شما را بیشتر می کند.

اصفهان به دلیل مبارکه و چند شهرستان پیشرو، قطب و مکتب تعزیه ایران است

معاون هنری سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان گفت: این همایش دومین همایش تشکیل حلقه صالحین شبیه خوانان بسیج هنرمندان شهرستان مبارکه است.
سرگرد حجت الله سلطانی افزود: اگر به گذشته تعزیه اصفهان نگاهی کنیم تشکیل حلقه های صاحین کار جدید و نوعی در تعزیه نیست.
وی افزود: اگر مستند تعزیه حیب آباد برخوار که در سال ۱۳۵۳ توسط یک مستند ساز آمریکایی ساخته شد را تماشا کنیم، می بینیم که مرحوم نبی الله فرید حبیب آبادی همین حلقه های صالحین را با نامی دیگر تشکیل می داده است.
معاون هنری سازمان بسیج هنرمندان اصفهان با بیان اینکه از همان زمان بوده که که تعزیه به اوج شکوفایی و حماسه سازی رسیده است، خاطرنشان کرد: امروزه نیاز است که در تعزیه به گذشته برگردیم.
وی افزود: این نکته را می دانیم که در برخی از نقاط از مسیر اصلی دور شده ایم ولی با همت و همدلی که بین اهالی شبیه خوانی است، این مسیر مانند گذشته هموار می شود.
سرگرد سلطانی با تاکید بر اینکه مهمترین و اصلی ترین وظیفه حقله های صالحین تربیت است، تصریح کرد: آموزش تنها از حلقه های صالحین انتظار نداریم چرا که در آموزشگاه های تعزیه آموزش انجام شده می شود.
وی با اشاره به اینکه مهمترین و اصلی ترین رسالت های سازمان بسیج هنرمندان در کشور پرورش هنرمند متعهد است، اضافه کرد: ما از حلقه های صالحین انتظار داریم که در کنار مباحث آموزشی مسائل تربیتی و پرورشی است آموزش دهند.
معاون هنری سازمان بسیج هنرمندان اصفهان بیان کرد: اگر یک شبیه خوان درک مناسبی از نقش که در حال اجرا است داشته باشد و تعریف مناسبی از ذاکر داشته باشد مطمئن دست به خیلی از محرمات نخواهد زد.
وی اظهار کرد: با کمک شما شبیه خوانان خروجی های این حلقه های صالحین در خدمت جامعه هنر استان، شهرستان و جایگاه اصلی این هنر والا قرار بگیرد.
سرگرد سلطانی با بیان اینکه یکی از ابزار های زنده نگه داشتن عاشورا هنر شبیه خوانی است باید به این هنر اهتمام کرد، عنوان کرد:میلیاردها دولار هزینه شده است تا این پرچم یا حسین(ع) از ما گرفته شود.
وی ادامه داد: دشمنان قسم خورده ما به این نتیجه رسیده اند که تا زمانی شیعه، عاشورا و نهضت امام حسین(ع) را به همراه داشته باشد تمام تیرهای این دشمنان به سنگ می خورد.
معاون هنری سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان اظهار کرد: شهرستان مبارکه ظرفیت بسیار بالایی خصوصا در دو دهه ی اخیر در هنر شبیه خوانی داشته است.
وی با بیان اینکه اگر استان اصفهان قطب و مکتب تعزیه ایران است به خاطر وجود چند شهرستان پیشرو است، خاطرنشان کرد: شهرستان های مبارکه، برخوار، خمینی شهر و فلاورجان است که پیشرفت بسیاری چشم گیری در این امر در سال های اخیر داشته اند.
سرگرد سلطانی تاکید بر اینکه همین طور که این شهرستان ها پیشرفت داشته اند، طبیعتا دوچار آسیب های فروانی شده اند، افزود: توان سازمان بسیج هنرمندان استان در امر شبیه خوانی در این چهار شهرستان برای حل این مشکلات گذاشته شده است.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال تمامی اعضای شبیه خوان بسیج در حلقه های صالحین سازماندهی شوند، گفت: با سازماندهی حلقه های صالحین در این شهرستان با کمک شورای تخصصی تعزیه و  مسئول کانون بسیج هنرمندان در سال آینده شاهد خروجی ها بسیار مناسب و شکوفایی فرهنگ شبیه خوانی در این شهرستان باشیم.
این همایش با حضور امام جمعه دیزیچه، نماینده مردم مبارکه در مجلس، جانشین فرمانده سپاه شهرستان مبارکه، معاونت هنری سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان، شهردار و شورای شهر دیزیچه گروه های شبیه خوانی دیزیچه برگزار شد.

photo_2016-12-10_17-35-46 photo_2016-12-10_17-35-14 photo_2016-12-10_17-35-28 photo_2016-12-10_17-35-31 photo_2016-12-10_17-35-33 photo_2016-12-10_17-35-36

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×