» اخبار ایران و جهان » پرتقال و کیوی ارزان شد/کشاورزان برای عرضه میوه به بازارعجله نکنند
اخبار ایران و جهان

پرتقال و کیوی ارزان شد/کشاورزان برای عرضه میوه به بازارعجله نکنند

آذر 13, 1395 009

رئیس اتحادیه میوه و سبزی ازکاهش نرخ پرتقال وکیوی درپی عرضه فراوان میوه‌های شمال به بازار خبر داد و گفت:کشاورزان تاجایی که امکان دارد محصولات خود رانگهداری و از عرضه آنهابه بازارخودداری کنند.

 

 سید حسین مهاجران در گفتگو با مهر با بیان اینکه بعد از وقوع سرمازدگی در مازندران شاهد عرضه فراوان میوه‌های این استان به بازار هستیم، اظهارداشت: درپی این مساله قیمت پرتقال و کیوی کاهش زیادی در بازار پیدا کرده اما نرخ نارنگی تغییری نداشته است.

وی قیمت هرکیلوگرم نارنگی را بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هرکیلوگرم پرتقال با حدود ۳۰ درصد کاهش به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم کیوی با ۵۰ درصد کاهش به ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه در پی وقوع سرمازدگی، باغداران چاره‌ای جز عرضه زودهنگام محصول خود به بازار ندارند، ادامه داد: این محصولات هر سال از ۱۵ آذرماه به انبار منتقل و برای شب عید ذخیره می‌شد.

مهاجران با اشاره به اینکه اگر در روزهای آینده میوه بیشتری وارد بازار شود، با کاهش قیمت بیشتری مواجه خواهیم بود، اضافه کرد: کارشناسان به کشاورزان توصیه کرده‌اند تا جایی که امکان دارد محصولات خود را نگهداری و از عرضه آنها به بازار خودداری کنند تا هم خودشان متضرر نشوند و هم زمانی نرسد که به دلیل کمبود عرضه، قیمت‌ها گران شود.

وی با بیان اینکه اگر کشاورزان به این سخنان توجه کنند کمتر زیان خواهند کرد، گفت: در شرق استان مازندران حدود دو میلیون تن پرتقال روی درخت بوده که تنها یک پنجم آنها خسارت دیده است، بنابراین برای باقی محصولات مشکل نگهداری وجود ندارد.

مهاجران ادامه داد: با این حال، چون این اتفاق تاکنون رخ نداده بود برخی از کشاورزان نگران از بین رفتن محصولات خود و عده‌ای از آنان هم نگران بارش دوباره برف و وقوع یک سرمازدگی جدید هستند بنابراین ترجیح می‌دهند ۵۰ درصد خسارت کنند تا اینکه کل سرمایه خود را از دست بدهند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×