» اخبار ایران و جهان » خواست آمریکا کاهش ذخیره اورانیوم ایران به زیر ۳۰۰ کیلوگرم است
اخبار ایران و جهان

خواست آمریکا کاهش ذخیره اورانیوم ایران به زیر ۳۰۰ کیلوگرم است

آذر 6, 1395 0014

یک رسانه غربی مدعی شد که مذاکره برای کاهش ذخایر غنی شده اورانیوم ایران به مقداری بسیار کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام، از ماهها قبل آغاز شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور می کوشند تا ایران را به کاهش هر چه بیشتر ذخایر اورانیوم غنی شده متقاعد کنند تا به این ترتیب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا به پایبندی به «برجام» ترغیب شود.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مذاکره درباره کاهش مقدار اورانیوم غنی شده ای که در حال حاضر در اختیار ایران است از ماه ها قبل آغاز شده اما با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا و مخالفت علنی وی با برجام، رسیدگی به این قضیه از فوریت برخوردار شده است.

مطابق با طرح مورد مذاکره، ایران باید ذخایر غنی شده اورانیوم خود را به مراتب بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مورد توافق در برجام، کاهش دهد. حتی وال استریت ژورنال مدعی است که نمایندگان ایران در حال مشورت درباره این موضوع هستند حال آنکه تاکنون توافقی حاصل نشده است.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران، ترامپ اگرچه به توافق هسته ای با ایران پشت پا نمی زند، به دنبال از سرگیری مذاکره پیرامون آن است.

طبق توافق هسته ای ۱۴ جولای ۲۰۱۵، ایران ضمن تعهد برای عدم دستیابی به سلاح هسته ای، پذیرفت که در ۱۵ سال آینده، بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم با درصد خلوص ۳.۶۷ درصد ذخیره نکند. تغییر کاربری سایت هسته ای اراک نیز از دیگر شروط برجام بود.

این در حالی است که پایبندی ایران به همه تعهداتش موجب شد تا در ژانویه ۲۰۱۶، سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های هسته ای علیه ایران را لغو کنند.

با این حال، تهدید های ترامپ در طول کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶، بهانه ای جدید به دست آمریکایی ها داده تا به فکر امتیاز گرفتن هر چه بیشتر از ایران باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×