» اخبار ایران و جهان » پس لرزه‌های کودتا در دانشگاه‌های ترکیه؛ دانشگاه استانبول در صدر جدول اخراج اساتید
اخبار ایران و جهان

پس لرزه‌های کودتا در دانشگاه‌های ترکیه؛ دانشگاه استانبول در صدر جدول اخراج اساتید

آذر 4, 1395 009

از میان ۱۸۳ دانشگاه ترکیه ۱۰۷ دانشگاه این کشور شاهد اخراج اعضای هیئت علمی خود بوده‌اند. دانشگاه استانبول از نظر تعداد اخراج هیئت‌علمی در رتبه نخست قرار گرفته است و همچنین دانشگاه «علاءالدین کیقباد» بالاترین درصد اخراج را به ثبت رسانده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استانبول، از میان 183 دانشگاه ترکیه 107 دانشگاه این کشور شاهد اخراج اعضای هیئت علمی خود بوده‌اند. دانشگاه استانبول از نظر تعداد اخراج هیئت‌علمی در رتبه نخست قرار گرفته است و همچنین دانشگاه «علاءالدین کیقباد» بالاترین درصد اخراج را به ثبت رسانده است.

پس از کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه و اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه، دولت اردوغان به بهانه مبارزه با تشکیلات «فتح‌الله گولن» از 107 دانشگاه ترکیه، 3850 عضو هیئت‌علمی آن‌ها را اخراج کرده است.

دانشگاه استانبول با اخراج 186 عضو هیئت‌علمی خود، بیشترین اخراج را به خودش اختصاص داده است. همچنین دانشگاه «علاءالدین کیقباد» با اخراج 41 درصد از اعضای هیئت‌علمی خود، بالاترین درصد اخراج نسبت به اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه را به ثبت رسانده است.

بر اساس بیانیه رسمی دولت ترکیه، پس از کودتای نافرجام 15 جولای، در 29 اکتبر 1262 عضو هیئت‌علمی، در دوم سپتامبر 2346 عضو هیئت‌علمی و در 22 نوامبر 242 عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های ترکیه اخراج شده‌اند.

در ترکیه 183 دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که اعضای علمی اخراج شده از 107 دانشگاه بوده‌اند. در این 107 دانشگاه ترکیه 147 هزار و 877 استاد دانشگاه وجود داشتند که تعداد اخراج شدگان 3 درصد از اساتید دانشگاه‌ها را شامل می‌شود.

بیشترین اخراج هیئت‌علمی در دانشگاه استانبول با 186 اخراج صورت گرفته است. دانشگاه «پاموک قلعه» با 143 اخراج، دانشگاه «قاضی» با 142 اخراج و دانشگاه «جلال بایار» با 128 اخراج در رده‌های بعدی قرار دارند.

بالاترین درصد اخراج هیئت‌علمی یک دانشگاه نسبت به کل هیئت‌علمی آن به دانشگاه «علاءالدین کیقباد» با 41 درصد اخراج اختصاص دارد. دانشگاه «بوزوک» با 11 درصد اخراج، دانشگاه فنی «قبضه» با 10 درصد اخراج و دانشگاه «مصطفی کمال» با 9.9 درصد اخراج در رده‌های بعدی قرار دارند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×