» اخبار ایران و جهان » جنگ رسانه‌ای؛حربه داعش برای نجات از جهنم موصل/مرگ تدریجی تکفیریها
اخبار ایران و جهان

جنگ رسانه‌ای؛حربه داعش برای نجات از جهنم موصل/مرگ تدریجی تکفیریها

آذر 1, 1395 009

تروریست‌های تکفیری داعش که متحمل شکست سختی از نیروهای عراقی در استان نینوا به صورت عام و شهر موصل به صورت خاص، شده اند، جنگ رسانه‌ای را برای خروج از باتلاق موصل در دستور کار خود قرار دادند.

 

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: بیش از یک ماه است که از آغاز عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» در استان نینوا می گذرد. در طول این مدت نیروهای عراقی متشکل از عناصر پلیس، نیروهای ارتش، نیروهای پیشمرگه و همچنین اعضای حشد الشعبی، پیشروی های خیره کننده ای را در محورهای مختلف عملیات محقق ساخته اند. نیروهای عراقی در طول این مدت، صدها نفر از تروریست های تکفیری داعش در نقاط مختلف شهر موصل را به هلاکت رسانده اند. آخرین خبرها از عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل نیز حاکی از آزادی کامل محور جنوبی این شهر است. نیروهای عراقی چندی پیش موفق شدند محور جنوبی شهر موصل را به طور کامل از لوث تکفیریهای داعش پاکسازی کرده و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های دولتی واقع در آن، به اهتزاز درآورند.

پیشروی‌های گسترده و برق‌آسای نیروهای عراقی در عملیات بزرگ آزادسازی موصل که بدون شک خارج از تصوّرِ تروریست های تکفیری و حامیان منطقه و بین المللی آنها بود، موجی از دست‌پاچگی را در صفوف آنها به وجود آورد. این پیشروی‌ها به گونه‌ای بود که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق صراحتا اعلام کرد که روند پیشروی‌ها بسیار سریع‌تر از آنچیزی است که در جدول زمانبندی عملیات آزادسازی شهر موصل، پیش‌بینی شده است. همه امید تروریست های تکفیری برای نجات از جهنمی که نیروهای عراقی در شهر موصل برای آنها به وجود آوردند، این بود که بتوانند از این شهر به سمت استان «الرقه» سوریه بگریزند تا بدین ترتیب، هم جان خود را حفظ کرده باشند و هم برای حضوری دوباره در موصل تجدید قوا کنند.

مهمترین دستاورد حشد الشعبی در عملیات موصل تاکنون، قطع مسیر اصلی فرار تکفیریها به سمت استان «الرقه» سوریه بوده استبا این حال، این حربه تروریست های داعش نیز با تدبیر بسیار خوب و به موقع «حیدر العبادی» و دلاورمردی نیروهای «حشد الشعبی» ناکام ماند. نخست وزیر عراق که فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز عهده دار است، برای جلوگیری از فرار تروریست های داعش به سمت الرقه در سوریه، آزادسازی محور غربی شهر موصل در نینوا را به طور کامل به نیروهای «حشد الشعبی» سپرد. نیروهای حشد الشعبی تاکنون دستاوردهای بسیار زیادی در نبرد با داعش در محور غربی موصل خلق کرده اند که مهمترین این دستاوردها قطع مسیر اصلی فرار تکفیریها به سمت «الرقه» سوریه بوده است.

همین دستاوردهای گسترده نیروهای عراقی در محورهای مختلف عملیات موصل از جمله محورهای جنوبی و غربی، موجب شد تا صفوف تکفیریها دچار شکاف شده و آنها به عدم توانایی خود برای ایستادگی در مقابل نیروهای عراقی پی ببرند. به همین دلیل، تکفیریها که که بکارگیری «تسلیحات سبک و سنگین» در نبرد با نیروهای عراقی را ناکارآمد و بی‌فایده یافتند، به سیاست «جنگ رسانه‌ای» با هدف بزرگنمایی قدرت پوشالی خود و همچنین ایجاد ترس و وحشت در صفوف غیرنظامیان عراقی متوسل شدند. تروریست‌های داعش طی روزهای اخیر تلاش کردند با استفاده از این حربه، اندکی از شکست‌های سنگینی را که در عرصه میدانی متحمل شدند، جبران کرده و یا حداقل مرهمی بر این شکست‌ها بگذارند و از فروپاشی بیش از پیش نیروهای خود جلوگیری کنند.

در همین راستا، تکفیریها با استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌هایی که خود، آنها را اداره می کنند از جمله پایگاه اطلاع رسانی داعش (اعماق) تلاش می کنند تا اینگونه القاء کنند که با وجود آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل، اعضای این گروه همچنان بر مساحت وسیعی از این شهر تسلط داشته و کنترل خود بر مناطق تحت سیطره‌شان را از دست نداده اند. این در حالی است که حضور نظامی اعضای یک گروه در منطقه‌ای به معنای تسلط آنها بر این منطقه نیست. تسلط نظامی بر یک منطقه زمانی برای داعش حاصل خواهد شد که کنترل تمامی امور در آنجا بر عهده آن باشد و تمامی ساکنان آن نیز بدون چون و چرا از این گروه تبعیت کنند. با این حال، تکفیریهای داعش ضمن نادیده گرفتن شعور افکار عمومی، از مناطقی که بعضا در آنجا حضور نظامی دارند به عنوان مناطق تحت سیطره خود یاد می کنند تا بدین ترتیب هیمنهِ نداشته خود را به رخ بکشند.

داعش با هدف ایجاد رعب و وحشت در صفوف غیرنظامیان و جلوگیری از پیوستن آنها به نیروهای عراقی، از جنایتهای خود تصویربرداری می کنداز سوی دیگر، تکفیریها عمدتا به تصویربرداری و فیلمبرداری از جنایت های خود علیه شهروندان و غیرنظامیان عراقی می کنند و در نهایت این فیلم ها و تصاویر را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود موسوم به «أعماق» قرار می دهند. تروریست های تکفیری با هدف ایجاد رعب و وحشت در صفوف غیرنظامیان عراقی، چنین اقدامی را انجام می دهند. آنها به دنبال آن هستند تا از پیوستن خیل بیشتری از مردم به نیروهای عراقی و کمک های مردمی به این نیروها جلوگیری کنند. از سوی دیگر، آنها با این اقدام در صدد تقویت صفوف ازهم پاشیده و متلاشی خود و در مقابل، ایجاد جنگ روانی علیه صفوف نظامیان  نیروهای عراقی هستند.

تکفیریهای داعش با استفاده از ظرفیت رسانه تلاش می کنند تا حقایق آنگونه که هست به افکار عمومی منتقل نشود. به همین دلیل است که داعش ضمن وارونه جلوه دادن حقیقت آنچه که امروز در عرصه میدانی در شهر موصل در حال رخ دادن است، در صدد است تا از طریق تأثیرگذاری بر افکار عمومی، موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهد؛ تلاشی که البته تاکنون ناکام مانده و هیچ نتیجه ای دربر نداشته است.

علاوه بر این، اخیرا تکفیریهای داعش در بلندگوهای استان نینوا ادعای مضحکی را مبنی بر ترور «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، مطرح کردند. این ادعا از یک سو از رؤیای دیرینه تروریست های داعش و حامیان منطقه ای و بین المللی آن برای ترور العبادی پرده برداشت و از سوی دیگر، دست و پا زدن آنها برای فرار از باتلاقی را که در موصل گرفتار آن شدند، به خوبی به نمایش گذاشت.

ادعای واهی داعش مبنی بر ترور حیدر العبادی در راستای ایجاد «جنگ روانی» و «فضاسازی رسانه‌ای» صورت گرفتاولین بار، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، اقدام به انتشار ادعای مضحک تروریست های داعش مبنی بر ترور حیدر العبادی کرد. پس از آن، تعدادی از رسانه های حامی این گروه تروریستی برای بهره‌برداری رسانه‌ای و ایجاد جنگ روانی علیه نیروهای عراقی از این ادعای پوچ و واهی، اقدام به انتشار گسترده آن کردند. این ادعای تروریست های داعش که در بلندگوهای استان نینوا نیز با صدای بلند به گوش مردم رسانده شد، حتی ارزش واکنش از سوی دولت بغداد را هم نداشت. از زمان انتشار گسترده این خبر در رسانه‌های داعشی ـ آمریکایی ـ صهیونیستی، دولت بغداد هیچ واکنشی به آن نشان نداده است و این، خود به تنهایی حکایت از عمق تمسخرآمیز بودن ادعای مطرح شده دارد.

افزون بر این، تصورِ تنها بودن داعش داعش در «جنگ رسانه‌ای» و «بازی تبلیغاتی» که با هدف بزرگنمایی حجم واقعی خود به راه انداخته، اشتباه بزرگی است. حامیان منطقه‌ای داعش که در هیچ برهه‌ای از زمان از هیچ تلاشی برای حمایت از این گروه تروریستی دریغ نکرده اند، این‌بار نیز با آن همراه شدند و رسانه‌های خود را برای خدمت به این گروه بسیج کرده اند. از جمله این رسانه‌ها می‌توان به شبکه های «العربیه»، «الجزیره» و «الحدث» اشاره کرد که از بام تا شام اخبار واهی مربوط به تسلط تکفیریها بر نقاط مختلف در عراق و شام را مخابره می کنند.

رسانه‌های سعودی ـ قطری در تلاش هستند تا قدرت پوشالی گروه تروریستی داعش را قدرتی واقعی و شکست ناپذیر جلوه دهنددر واقع، رسانه های سعودی ـ قطری که همواره در خدمت منافع داعشی ـ صهیونیستی بوده اند، این‌بار نیز در تلاش هستند به عنوان بازوان داعش نقش آفرینی کرد و قدرت پوشالی این گروه را قدرتی واقعی و شکست ناپذیر جلوه دهند؛ استراتژی که پیشتر با شکست مواجه شده است. در همین ارتباط، «أحمد الأسدی» سخنگوی حشد الشعبی عراق می گوید: «عملیات نیروهای عراقی علیه تکفیریها داعش کمر آنها را شکست و حجم واقعی‌ آنها را به رخشان کشید».

در هر صورت، از زمان آغاز عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل در استان نینوا، نیروهای مشترک عراقی از جمله نیروهای حشد الشعبی، پیشروی های چشمگیری را در نقاط مختلف این شهر محقق کرده اند. دستاوردهای بسیار زیاد نیروهای عراقی موجب شده تا شمار زیادی از اعضای این گروه تروریستی ـ تکفیری فرار را بر قرار ترجیح داده و از موصل بگریزند. اکنون نیز که تکفیریها که خود را در باتلاق بزرگی می بینند و هیچ راه گریزی ندارند، روی به جنگ روانی آورده و حامیانشان نیز به فضاسازی رسانه ای متوسل شده اند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×