» عمومی » فناوری اطلاعات » فیسبوک، واتس‌اَپ را ۱۹ میلیارد خرید
فناوری اطلاعات

فیسبوک، واتس‌اَپ را ۱۹ میلیارد خرید

اسفند 3, 1392 009

شبکه اجتماعی فیس‌بوک، شرکت پیامک‌رسانی واتس‌اَپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایه‌گذاری فیس‌بوک تا به حال محسوب می‌شود.
فیسبوک برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد و معادل ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود را پرداخت خواهد کرد و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعدا به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتس‌آپ تعلق خواهد گرفت.
واتس‌اپ، در سراسر دنیا ۴۵۰ میلیون کاربر دارد و بویژه در بین کسانی که می‌خواهند مجانی پیامک بفرستند پرطرفدار است.
واتس‌اپ پیامک‌ کاربران را از اینترنت ارسال می‌کند و به گفته این شرکت، هر روز یک میلیون نفر به کاربران آن اضافه می‌شود.
استفاده از این اپلیکیشن در سال اول مجانی است و بعد از آن کاربران باید ماهانه یک دلار بپردازند، البته این شرکت خدمات رایگان هم ارائه می‌کند.
مارک زوکربرگ بنیان‌گزار فیس‌بوک در بیانیه‌ای واتس‌اپ را سرویسی “فوق العاده با ارزش ” توصیف کرد و گفت فکر خرید واتس‌اپ یازده روز پیش از ذهنش گذشته است.
او پیش‌بینی کرد کاربران واتس‌اپ از میلیارد نفر خواهد گذشت.
بن باجارین از شرکت خدمات مشاوره کریتیو استراتژیز هم معتقد است واتس‌اپ در راه رسیدن به یک میلیارد کاربر است و رشد آن “بسیار بسیار سریعتر از فیس‌بوک است.”
جان کوم یکی از بیان‌گزاران واتس‌اپ هم به هیئت مدیره فیس‌بوک ملحق خواهد شد در بیانیه ای گفت “ما خوشحال و مفتخریم که با مارک و فیس‌بوک شریک تجاری باشیم و همچنان به خدمات خود به کاربران در سراسر دنیا ادامه دهیم.”
سیاست واتس‌اپ تاکنون این بوده که از پذیرش تبلیغ پرهیز کند و آن را توهین به کاربران می‌دانست در حالیکه فیس‌بوک بطور گسترده‌ای از تبلیغات تجاری استفاده می کند.
مارک زوکربر گفته قصد ندارد از واتس اپ برای تبلیغ استفاده کند چون تصور نمی‌کند بهترین راه کسب درآمد از سرویس پیامک‌رسان، آگهی تبلیغاتی باشد.
کیتی بویل تحلیلگر تجارت دیجیتال به بی‌بی‌سی گفت خرید واتس اپ برای فیس‌بوک اهمیتی فراتر از در آمدزایی از راه آگهی داشته است؛ از جمله اینکه واتس اپ کاربرانی جوان دارد و بیرون آمریکا پرطرفدار است.
“واتس اپ در بسیاری از بازارهای بیرون آمریکا محبوبیت بیشتری از فیس بوک دارد.”
برخی کارشناسان معتقدند سرویس‌هایی مثل واتس اپ واینستاگرام توجه جوانان را بطور روزافزونی به خود جلب می‌کنند و سبب شده‌اند کاربران وقت کمتری در فیس بوک صرف کنند.
پیش از این بزرگترین خرید فیس‌بوک خرید اینستاگرام به قیمت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود.
گفته می‌شود فیس‌بوک یک پیشنهاد سه میلیارد دلاری هم برای خرید سرویس پیامک تصویری اسنپ چت داده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×