» عمومی » پزشکی سلامت » خبرهای بد از افزایش فقر بیماران
پزشکی سلامت

خبرهای بد از افزایش فقر بیماران

آبان 14, 1395 0014

مردم ما در زمان بیماری به جز مریضی، دچار رنج‌های بی‌شماری می‌شوند که برخی از آنها خاموش هستند، مانند نبود خدمات توانبخشی که برای برخی‌ها حکم حیات را دارد از جمله افراد دچار سکته و معلولان؛ حال به دلیل برخی نواقص نظام سلامت خبرهای بدی به گوش می‌رسد.

 

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، خدمات توانبخشی از جمله پُر هزینه‌ترین خدمات حوزه سلامت در کشور است که متاسفانه از کمترین حمایت‌های بیمه‌ای نیز برخوردار است و حال شنیده می‌شود که بیمه‌ها همان حمایت‌های اندک خود را نیز انجام نمی‌دهند، به طوری که صدای خدمت دهنده‌های این حوزه مهم سلامت یعنی فیزیوتراپیست را درآورده؛ چنانچه آنها به بیمه‌ها هشدار دادند که اگر این وضعیت نابسامان ادامه پیدا کند اصلاً همکاری خود با بیمه‌ها را قطع می‌کنند و این یعنی ضرر مستقیم به «مردم و بیماران» که باید تمام هزنیه‌های فیزیوتراپی را از جیب خود پرداخت کنند، در حالی که این قشر از بیماران از جمله مستعضف‌ترین بیماران هستند و در خطر «فقر بیماری» قرار دارند.

افزایش محرومیت بیماران از خدمات فیزیوتراپی بر اثر پوشش‌ ناقص بیمه‌ها

در این ارتباط مهرداد بهرامیان – عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی با اشاره به بدهی بی‌سابقه و یکساله سازمانهای بیمه گر پایه به مراکز فیزیوتراپی نسبت به تعطیلی برخی مراکز فیزیوتراپی هشدار می‌دهد و می‌گوید: عدم پوشش مناسب بیمه ای فیزیوتراپی نتیجه ای جز محروم شدن بیماران و معلولان ندارد.

بهرامیان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اهمیت و نقش خدمات درمانی فیزیوتراپی در درمان بیماریهای اسکلتی – عضلانی و مشکلات عملکردی و ناتوانی و معلولیت‌ها می‌بایست فیزیوتراپی در خط مقدم خدمات بهداشتی درمانی قرار داشته باشد و عدم پوشش مناسب بیمه ای این خدمات نتیجه ای جز محروم شدن آحاد مردم و بیماران دردمند و معلولین از خدمات ارزشمند فیزیوتراپی به دنبال نداشته و با توجه به روند افزایشی بیماری‌های اسکلتی – عضلانی و سالمندی جامعه عدم دسترسی مناسب بیماران به همکاران فیزیوتراپیست ما آن هم به دلایل صرفاً مادی و پوشش‌های ناقص بیمه ای نتایج نامطلوبی را برای جامعه به همراه خواهد داشت‌.

جیب مردم خالی‌تر می‌شود

همچنین احمد موذن زاده – بازرس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید: بدهی‌ سازمانهای بیمه ای؛ رویکرد مراکز فیزیوتراپی در کشور را بحرانی کرده و در صورت عدم توجه عاجل به این مسئله مراکز فیزیوتراپی چاره‌ای جز قطع همکاری با سازمانهای بیمه‌ای و دریافت آزاد هزینه خدمات خود ندارند.

وی اعتراض شدید جامعه فیزیوتراپی کشور را نسبت به تأخیر در پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و همچنین پوشش نامطلوب خدمات فیزیوتراپی به خصوص درمان‌های با ارزشی مانند تمرین درمانی و منوآل تراپی و کسورات ناموجه صورت گرفته توسط سازمانهای بیمه گر را اعلام کرد.

بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان می‌کند: متاسفانه بر اساس رصد صورت گرفته در سطح کشور در میان سازمان‌های بیمه پایه فقط بیمه نیروهای مسلح است که مطالبات سال گذشته مراکز فیزیوتراپی را تسویه کرده است و بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی در اغلب استانها حتی صورت حساب آذرماه مراکز را پرداخت کردند و این رویکرد مراکز فیزیوتراپی را در سطح کشور دچار بحران کرده و در صورت عدم توجه عاجل به این مسئله مراکز فیزیوتراپی چاره ای جز قطع همکاری با سازمانهای بیمه ای و دریافت آزاد هزینه خدمات خود را ندارند.

در هفته‌ای که گذشت دو مطلب با عناوین «مراکز فیزیوتراپی با بیمه‌ها قطع همکاری می‌کنند؟/جیب مردم خالی‌تر می‌شود» و «محرومیت بیماران از خدمات فیزیوتراپی بر اثر پوشش‌ ناقص بیمه‌ها بیشتر شد» منتشر شد که بازتاب‌های قابل توجه ای داشت و فعالان فیزیوتراپیست در کشور با گذاشتن کامنت‌های متعدد (نظرات خوانندگان) به مشکلات بیشتر این حوزه مهم توانبخشی کشور که برای بیماران و معلولان بسیار حیاتی است، پرداختند.

براین اساس به‌حسب وظیفه رسانه‌ای در حوزه سلامت و در ادامه پرونده «درد» و «درمان» به زوایای پنهان رنج‌های بیماران – این بار به مشکلات فیزیوتراپی در کشور پرداختیم. به هر حال مردم مان در زمان بیماری به جز مریضی، دچار رنج‌های بی‌شماری می‌شوند که برخی از این زجرها خاموش هستند، مانند خدمات توانبخشی که برای برخی‌ها حکم حیات را دارد از جمله افراد دچار سکته و معلولان؛ حال به دلیل برخی نواقص نظام سلامت خبرهای بدی به گوش می‌رسد.

کامنت‌ها (نظرات خوانندگان):

ناشناس: «متاسفانه این روند باعث کاهش انگیزه برای درمان بیماران خواهد شد و در نهایت ضررش متوجه مردم دردمند خواهد گشت چرا مسئولین رسیدگی نمیکنند بنظرم جامعه پزشکی باید از طریق سازمان ذیربط ب مقام های قضایی شکایت کنند».

فیزیوتراپیست ایروانی: «متاسفانه این تاخیر اثرات جبران ناپذیری به دنبال داره، سیستم سلامت روز به روز داره ضعیفتر میشه،در حالیکه توقعات بیماران داره میره بالا، که باعث ناامیدی و بخطر انداختن سلامت روحی و جسمی میشه،جالب اینجاست که هیچ نهادی هم پاسخگو نیست و نظام سلامت به تنهایی بار اون رو به دوش میکشه».

شهرام سرمد: «متاسفانه بیمه در ایران به علت نداشتن رقیب و اجباری که مردم و موسسات دارند در عدم تنوع انتخاب بیمه گر ،برای خود امپراطوری راه انداخته و بدون توجه به نیازهای بیمه شدگان و طرفین قرارداد حتی به مفاد قرارداد های خود هم پایبند نیست . دیرکرد پرداختهای بیمه یکی از معضلات است که می بایست سازمان های بیمه گر دوماه پس از دریافت اسناد آن را پرداخت کنند که اکنون به یک سال رسیده وهیچ پاسخگویی هم ندارند .آیا مردم هم میتوانند حق بیمه خود را با یک سال تاخیر واریز کنند یا یک روز تاخیر هم موجب جریمه است فیزیوتراپیست شهرام سرمد».

فیزیوتراپیست احمدی: «متاسفانه من که باید قراردادمو لغو کنم چون ظاهرا کسی هم پیگر نیست و دوست ندارن حق فیزیوتراپیست ها رو بدن».

فیزیوتراپیست احمدی: «با عرض سلام متاسفانه این نابسامانی در پرداخت بیمه‌ها روند اسیب پذیری بر پیکره درمان فیزیوتراپی بیماران و خود فیزیوتراپیست‌ها وارد میکنه این بدهی‌ها مشکلی بر روی مشکلات تاسیس کلینیک وام‌های کلان و عدم آشنایی مردم با خدمات فیزیوتراپی و … هست».

فیزیوتراپیست ایمانی: «چطور بیمه ها بالاخص تامین اجتماعی موقعی که می‌خواد از مردم پول بگیره برای 1 روز تاخیر کلی جریمه و دیر کرد و هزار جور اذیت دیگه داره ولی یکساله خودش بدهکاریاشو نمیده».

هدی: «سلام. تاجایی که من اطلاع دارم تامین اجتماعی با پزشکان محترم تا پایان 94 تسویه کرده….گناه ماچیه..ماکه هزینه هامون خیلی بیشتره… با این وضعیت باید کلینیک هارو تعطیل کنیم چرا اینقد دروغ میگن که بودجه نداریم!!!!!».

شهرام محمودی: «باسلام، بیمه تامین اجتماعی یک سال و بیمه سلامت هشت ماه هست که یک ریال پرداختی نداشته اند،فیزیوتراپیست هستم».

محدثه کاظمی: «کاش رسیدگی بشه…گناه این قشر چیه که باید این همه معوقه داشته باشه…کاش ساماندهی وجود داشت و این همه هر کی هرکی نبود تو کشور».

فیزیوتراپیست کلکلی: «این عملکرد بیمه ها بیشتر به ضرر سلامت مردم تمام می شود».

فرهاد: «سلام متاسفانه خود مبلغ ناچیزی را که تعهد کرده اند با بهانه‌های عجیب و غریب مثل گذاشتن سقف .کسورات بدون دلیل و تاخیر 14 ماهه عملا پرداخت را بی اثر میکند و از جیب فیزیوتراپیست ها به مردم یارانه پرداخت میکنن»

آرزو: «سلام در حال حاضر از بهمن پارسال که من با بیمه ها قرار داد بستم هنوز امیدی ندارم که تا عید چیزی بگیرم. چون هنوز مهر و ابان رو بیمه ها تازه پرداخت کردن. اون پرداختیشونم از سر و تهش زده شده و میزان زیادیشو از بیمار باید بگیریم. و بیمار نمیتونه جلساتشو کامل کنه بخاطر هزینه ها».

fatemeh: «بله واقعا همینطوره، دریافتی ما از دی ماه سال قبل تا الان صفر بوده.بیمه ها هیچ حمایتی نمیکنن و این کلینیک داری رو سخت تر میکنه.امیدوارم هرچه زودتر شاهد همکاری ببشتر سازمانهای بیمه باشیم».

خسرو : «جامعه پزشکی تا حدی تحمل این ظلم وبی عدالتی را خواهد داشت اما با این روش و بی توجه ای بیمه ها به فریادهای بی صدای پزشکان و فیزیوتراپیستها روزی خواهد رسید که جامعه پزشکی هم برای احقاق حق به روشهای غیر معمول روی خواهند آورد پس قبل از اینکه خیلی دیر شود مدیران و مسیولین مرتبط با بیمه بفکر تسویه حساب با مراکز درمانی باشند و گرنه پزشکان خودشان با روش خود با بیمه ها تسویه حساب خواهند نمود».

کامران : «سوْال من این است که چرا وقتی حتی یک روز در پرداخت قسط وأم بانکی تاخیر می کنیم باید دیرکرد و جریمه بپردازیم چرا زمانی که ما از دولت طلبکاریم بابت تاخیر یکساله چیزی پرداخت نمی شود؟».

فیزیوتراپیست محمدمحمدیان: «باسلام متاسفانه الان درحدود 12 ماه بیمه تامین اجتماعی بدهکار بوده و پرداختی نداریم».

ناشناس: «بنده با 10 سال سابقه کاری به علت همین مسائل مجبور به تعطیلی کلینیک در یک شهر محروم شدم.مردم برای دسترسی به خدمات فیزیوتراپی تا شهر مجاور باید30 کیلومتر مسافت طی کنند،آیا این برخورد بیمه ها درست است».

نفیسه ذکری: «بیمه های پایه همین حداقلی تعهداتشون رو یک ساله پرداخت نکردن؛ و کسی پاسخگوی این ضرر بزرگ درمانگران نیست.. در صورتیکه مالیات و اجاره و قبوض آب و برق و حقوق پرسنل و بیمه پرسنل باید بروز پرداخت بشه.. بیمه تامین اجتماعی یکروز دیرکرد پرداخت بیمه پرسنل رو جریمه در نظر میگیره ولی از این طرف هیچ حمایتی برای کارفرما نیست.. بیمار توی این سیستم معیوب بیشترین آسیب رو می بینا بعد درمانگران که همیشه هم پیکان اتهام به سمتشونه و هیچ کس این سختی ها و کمبود درآمد رو نمیبینه».

علی تاجیک: «من بزودی لغو قرارداد میکنم.پول نقد بهتر است .در شرایطی که دولت حمایت نمیکند چاره ای نیست».

علی: «سلام متاسفانه برخورد سازمانهای بیمه گر با مراکز طرف قرارداد به هیچ وجه منطقی نیست و با توجه به گذشت حدود یکسال از مطالبات بدون هر گونه پاسخ گویی مناسب بلکه با کسورات بیشتر هیچگونه اقدام موثری در جواب ندارند پرداخت با جریمه مربوطه هر چه سریعتر تقاضای مراکز طرف قرارداد هست».

محمد صدرا: «بیمه ها خیلی وقته پرداختی نداشتن واقعا اگه همین فرانشیزای دریافتی از مریضا هم نباشه به زودی همه ما با مشکلات مالی شدید مواجه میشیم هر چند که الان خیلی از همکاران درگیر شدن».

فیزیوتراپی رشت: «با سلام الان نزدیک به یک سال معوقه سازمان تامین اجتماعی به مراکز فیزیوتراپی هست و سازمان بیمه سلامت هم برخلاف قانون دو سال است که با مراکز جدید عقد قرارداد نمیکند در صورت ادامه همین روند در مدت زمان اندکی تمامی مراکز فیزیوتراپی با سازمان های بیمه گر قطع همکاری خواهند کرد و بیماران مجبور به پرداخت تعرفه آزاد میشوند».

امین اسدزاده: «با سلام گل بود به سبزه نیز آراسته شد».

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×