» عمومی » فناوری اطلاعات » دستکاری ژنتیکی روی ماهیان برای تولید خاویار بیشتر
فناوری اطلاعات

دستکاری ژنتیکی روی ماهیان برای تولید خاویار بیشتر

آبان 13, 1395 0012

رئیس جهاددانشگاهی اظهار داشت: محققان جهاددانشگاهی واحد گرگان درصدد هستند که با انجام اقدامات ژنتیکی روی ماهیان خاویار، در راستای افزایش این نوع ماهی گام بردارند.

 

حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص توانایی محققان جهاددانشگاهی واحد گرگان اظهار داشت: محققان در این واحد جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کرده اند که روی ماهیان خاویاری کارهای ژنتیکی کنند.

وی با بیان اینکه در این پروژه می توان با اقدامات ژنتیکی، طول عمر این ماهی را کاهش داد تا تولید خاویار کند، عنوان کرد: یک ماهی از ۷ تا ۱۰ سال طول می کشد تا به بلوغ برسد و تخم ریزی کنند که با انجام کارهای ژنتیکی می توان باعث شد عمر آن کاهش یابد.

طیبی گفت: این محققان اعلام آمادگی کرده اند که سن این ماهیان را از ۷ به ۳ سال برسانند تا بتوانند تخم ریزی کنند؛ این موضوع در دنیا در حال انجام است که عمر ماهی را کمتر کنند به همین دلیل نیاز است که در کشور ما هم چنین کاری انجام گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه توانایی کشور ما در این زمینه بالاست تصمیم گرفتیم این پروژه را به یکی از واحد های جهاددانشگاهی واگذار کنیم؛ این موضوع منوط به تامین هزینه های لازم برای آزمایشگاههای مورد نظر است.

وی تاکید کرد: استانداری باید این فضا و بستر را فراهم آورد؛ اگر منابع را به درستی هزینه کنیم و برنامه ریزی صحیحی برای این بودجه داشته باشیم  می توانیم از آن استفاده کنیم تا به ثروت تبدیل شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×