» اخبار ایران و جهان » فراهم‌شدن امکان سفر قانونی تمام اتباع افغانستانی مقیم ایران به عتبات عالیات + جزئیات
اخبار ایران و جهان

فراهم‌شدن امکان سفر قانونی تمام اتباع افغانستانی مقیم ایران به عتبات عالیات + جزئیات

آبان 6, 1395 008

امکان سفر قانونی تمام اتباع افغانستانی مقیم ایران به عتبات عالیات برای اولین بار فراهم شد.

 

سرهنگ محمد بابایی در گفتگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم با اعلام خبر امکان پذیر شدن سفر تمام اتباع افغانستانی مقیم ایران به کشور عراق برای مراسم اربعین حسینی(ع) در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: با توجه به اینکه کشورمان سال‌هاست میزبان تعداد قابل توجهی از اتباع افغانستان است و اغلب این اتباع از دوستداران اهل بیت(ع) بوده ولی با توجه به مشکلات قانونی موجود قادر به سفر به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات نبودند، امسال همزمان با ایام اربعین حسینی گام بزرگی برداشته شد تا اتباع افغانستانی مقیم کشورمان قادر باشند به‌صورت قانونی و مجاز به عتبات عالیات مشرف شوند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ادامه داد: به‌دنبال تلاش جمع کثیری از مجموعه‌های مختلف نظام و با همکاری کشور عراق و سفیر این کشور در ایران این امکان برای اولین بار در اربعین 95 مهیا شده است، تا اتباع مقیم افغانستانی در ایران بتوانند برای زیارت اربعین به کشور عراق سفر کنند.

وی گفت: بر اساس توافقات انجام گرفته مقرر شده است تا اتباع افغانستانی پس از اخذ دفترچه اقامتی صادرشده از سوی نیروی انتظامی بتوانند ویزای اربعین گرفته و از مرز شلمچه به‌صورت قانونی وارد کشور عراق شوند.

سرهنگ بابایی خاطرنشان کرد: تمام اتباع افغانستانی مقیم کشور ایران که قصد دارند برای سفر اربعین به عتبات عالیات مشرف شوند می‌بایست به «دفاتر کفالت» در استان‌‌ها مراجعه و از طریق آن دفاتر دفترچه اقامت خود را اخذ کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا افزود: دفاتر کفالت در 14 استان تهران، البرز، مرکزی، قزوین، قم، اصفهان، فارس، کرمان، یزد، سمنان، گلستان، بوشهر، خراسان جنوبی و خراسان رضوی آمادگی دارند که برای اتباع افغانستانی مقیم در ایران دفترچه اقامت را با هزینه ناچیز 35 هزار تومان صادر کنند.

وی با بیان اینکه اتباع افغانستانی مقیم ایران هزینه اقامت، خروج از کشور و مراجعه مجدد به ایران را به‌عنوان هدیه زیارت دریافت می‌کنند و لازم نیست هزینه‌ای بابت آنها بپردازند، گفت: اتباع افغانستانی مقیم ایران که 5 مدرک کارت آمایش، کارت هویت، گذرنامه طرح خانواری، گذرنامه طرح مجردی و دفترچه پناهندگی را دارند می‌توانند برای صدور دفترچه اقامت خود اقدام کنند.

سرهنگ بابایی در خصوص ویزای اربعین صادرشده برای این افراد نیز اظهار داشت: پس از اخذ دفترچه اقامت این افراد می‌توانند نسبت به اخذ ویزای اربعین اقدام کنند که ویزای صادرشده برای این افراد نیز همچون اتباع ایرانی تا پایان ماه صفر اعتبار داشته و با داشتن آن می‌توانند 20 روز را در کشور عراق اقامت کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا با تأکید بر اینکه دولت عراق تنها دفترچه‌های اقامت الکترونیکی صادرشده از سوی نیروی انتظامی را خواهد پذیرفت و دفترچه‌های دستی برای آنها فاقد اعتبار است، خاطرنشان کرد: دفترچه‌های صادره به‌صورت کاملاً الکترونیکی بوده و علاوه بر هولوگرام مشخصات اتباع به‌صورت لمینیتوری چاپ شده و مجهز به عکس اسکن شده، MRZ بوده و مشخصات اتباع افغانستانی در آن به دو زبان فارسی و انگلیسی قید شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×