» اخبار اپلیکشن موبایل » مدارسی که “جان” می‌گیرند/ “مدارس کپری” همچنان کلاس درس دانش‌آموزان سیستانی+ تصاویر
اخبار اپلیکشن موبایل

مدارسی که “جان” می‌گیرند/ “مدارس کپری” همچنان کلاس درس دانش‌آموزان سیستانی+ تصاویر

آبان 6, 1395 0010

نزدیک به ۱۰ سال است که نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان برنامه حذف مدارس کپری را آغاز کرده اما همچنان برخی دانش‌آموزان استان در مدارس کپری و غیراستاندارد درس می‌خوانند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان،روستای «ملک آباد» در بخش “آشار” از توابع شهرستان مهرستان 40 دانش‌آموز در شش مقطع تحصیلی دارد در حالی که هنوز مکانی برای تحصیل دانش‌آموزان خود ندارد.

دانش‌آموزان این روستا در کپری تحصیل می‌کنند که حتی گنجایش همه آنها را ندارد و گاهی دانش‌آموزان مجبورند روی سنگ ریزه‌های بیابان و زیر آفتاب سوزان بنشینند.

علیرضا راشکی مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان چندی پیش در گفت‌‌وگو با تسنیم از وجود 50 کلاس درس کپری در استان خبر داد و گفت: برنامه پژوهشی برای کپرزدایی تعریف شده و نتایج آن در ما‌ه‌های آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مدارس در حالی همچنان کلاس درس دانش آموزان جنوب استان است که بهمن‌ماه سال 86 حبیب‌الله دهمرده استاندار وقت سیستان و بلوچستان گفته بود، به زودی جشن کپرزدایی در استان برگزار می‌شود.

یک سال بعد یعنی در بهمن 87 علی‌محمد آزاد استاندار وقت سیستان و بلوچستان نیز با اعلام اینکه به زودی جشن کپرزدایی در استان برگزار می‌شود، گفته بود: امروز سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های خوب کشور در رابطه با فضاهای آموزشی است.

به گفته مدیر‌کل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان، علاوه بر وجود مدارس کپری، 6 هزار و 200 کلاس درس تخریبی و 600 کلاس خشتی و گلی در استان فعال است که جان هزاران دانش‌آموز را تهدید می‌کند.

طبق اعلام سازمان نوسازی مدارس برخی مدارس نامناسب و نیازمند نوسازی در سواحل استراتژیک مکران قرار دارند که قرار است با همکاری وزارت آموزش و پرورش، نیروی دریایی و مشارکت خیران مشکلات آن‌ها برطرف شود.

مدارسی که جان می‌گیرند

دو ماه قبل “فریبا چاردیواری” کودک چابهاری که برای گرفتن کتاب‌های درسی خود به مدرسه رفت، زیر آوار دیوار فرسوده مدرسه گرفتار شد و جان باخت. پس از این اتفاق، پدر این کودک از وضعیت ایمنی مدارس این شهر انتقاد کرده و خواشتار رسیدگی و ایمن‌سازی آنها شد.

پیش از این در فروردین‌ماه امسال نیز “حمیدرضا گنگوزهی”، معلم خاشی برای نجات جان دانش‌آموزان از زیر آوار دیوار فرسوده یک مدرسه جان خود را از دست داد.

پس از این حادثه علی اصغرفانی وزیر سابق آموزش و پرورش دستور داد که مدرسه‌ای به نام “فریبا چهار دیواری” در روستایی که حادثه در آن رخ داده بود، بسازند.

علیرضا راشکی مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان نیز درباره بهبود شرایط تمام مدارس فرسوده به خبرنگار ما گفته که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای سیستان و بلوچستان ردیف اعتباری ویژه‌ای به نام «ایجاد فضای آموزشی» در اعتبارات سال 95 و برنامه ششم توسعه لحاظ کرده که براساس آن یک بسته حمایتی 600 میلیارد تومانی تعریف شده است.

وی افزود: قرار است براساس این بسته حمایتی 152 میلیارد تومان در سال 95 و مبلغ 448 میلیارد تومان در سال‌های 96 و 97  به استان اختصاص یابد.

راشکی خاطرنشان کرد: برنامه حذف مدارس خشتی و گلی از سطح استان تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در صورت تامین اعتبار تا ابتدای سال آینده تحصیلی تمامی مدارس خشتی و گلی از سطح استان برچیده می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان ادامه داد: اکثر کلاس‌های درس خشتی و گلی در مناطق روستایی و محروم شهرهای جنوبی استان نظیر سراوان، ‌سیب و سوران، راسک، جاسک و قصرقند دیده می‌شود که از نظر ما این مدارس پس از مدارس کپری نا به‌ سامان‌ترین فضاهای آموزشی استان هستند.

ورود نهاد‌های اجتماعی برای رفع محرومیت‌های آموزشی

غیر از دولت، نهادهای اجتماعی و خیریه نیز برای بهبود شرایط نامناسب مدارس سیستان و بلوچستان درست به‌کار شده‌اند؛ بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی امام خمینی(ره) از جمله این نهادها است که امسال هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید پنج مدرسه با 18 کلاس درس در شهرستان‌های کنارک، نیمروز، هیرمند و خاش را به بهره‌برداری رساند.

به گفته کارشناسان آموزش و پرورش، بنیاد برکت تاکنون در ساخت 70 مدرسه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان مشارکت داشته و 30 واحد آموزشی جدید نیز تا پایان سال در استان می‌سازد.

این نهاد تاکنون 200 مدرسه با رویکرد محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور ساخته است و برنامه ساخت مدارس زیادی را نیز در دستور کار دارد.

خیران بومی و غیربومی به همراه گروه‌های جهادی نیز از گروه‌های دیگری هستند که تاکنون کمک‌های زیادی برای حل نارسایی‌های بخش فضای آموزشی کرده‌اند.

به‌گزارش تسنیم، امید است با تداوم این کمک‌ها و توجه ویژه دولت، پرونده محرومیت‌های عرصه آموزش در استان سیستان و بلوچستان برای همیشه بسته شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×