» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » در آينده نزديک به رشد اقتصادي 6 درصد خواهيم رسيد
فولاد مبارکه

در آينده نزديک به رشد اقتصادي 6 درصد خواهيم رسيد

آبان 2, 1395 1012

در حاشيه برگزاري پنجاهمين نشست سالانه انجمن جهاني فولاد (WSA)  دکتربهرام سبحاني مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان که به عنوان نماينده ايران در اين کنفرانس حضور داشت، با اشاره به شاخص‌هاي کل اقتصادي منطقه MENA اظهار کرد: از نظر وضعيت اقتصادي در اين منطقه، توليد ناخالص داخلي 7/2 تريليون دلار معادل 7/3 درصد جهان، جمعيت 410ميليون نفر معادل 6/5 درصد جمعيت جهان و سرانه توليد ناخالص داخلي 6600 دلار، توليد نفت 8/27 ميليون بشکه در روز معادل 7/34 درصد توليد جهان، تقاضاي فولاد ( محصول نهايي) 8/71 ميليون تن معادل 8/4 درصد تقاضاي جهاني و توليد فولاد خام 2/36 ميليون تن معادل 2/2 درصد توليد جهاني است.

مدير عامل بزرگترين شرکت توليد کننده ورقهاي فولادي تخت در خاورميانه و شمال آفريقا در بخش ديگري از اين گزارش به تبيين ميزان تقاضاي فولاد کشورهاي منطقه در سال 2015 پرداخت و در اين خصوص گفت: ايران 7/18 ميليون تن؛ عربستان سعودي 5/13 ميليون تن؛ مصر 9/10 ميليون تن؛ امارات 2/7 ميليون تن؛ الجزيره 6 ميليون تن و بقيه کشورهاي منطقه 7/71 ميليون تن تقاضاي فولاد داشته‌اند.

وي در اين رابطه خاطر نشان کرد: مقايسه توليد و مصرف فولاد در منطقه نشان مي‌دهد که منطقه MENA وارد کننده خالص فولاد مي‌باشد.

نماينده ايران در پنجاهمين نشست سالانه انجمن جهاني فولاد بخش بعدي اين گزارش را به ارايه ميزان تقاضاي سرانه فولاد نهايي کشورهاي منطقه در سال 2015 اختصاص داد و در اين رابطه افزود: ميزان تقاضاي سرانه فولاد ايران 237 کيلوگرم؛ عربستان سعودي428 کيلوگرم؛ مصر119 کيلوگرم؛ امارات 787 کيلوگرم؛ الجزيره 151کيلوگرم؛ عراق84 کيلوگرم؛ مراکش79 کيلو گرم و قطر669 کيلوگرم در سال است.

دکتر بهرام سبحاني در بخش پانل اين نشست که پس از ارائه گزارش W.S. برگزار شد، به تشريح اوضاع توليد و مصرف فولاد کشور پرداخت و ضمن پاسخ به سؤالات مطرح شده تصريح کرد: در حال حاضر جمعيت کشور رو به افزايش است و تا سال 2025 از مرز 90 ميليون نفر مي‌‌‌‌گذرد اين در حالي است که توليد فولاد خام در کشور حدود 17 ميليون تن و مصرف سرانه در ايران حدود 235 کيلو گرم است. با برداشته شدن تحريم‌‌‌‌ها، کشور در مسير توسعه قرار گرفته است و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در چند سال آينده از رشد منفي 2 درصد سال‌‌‌‌هاي اخير به رشد اقتصادي 6 درصد خواهيم رسيد.

وي در پاسخ به سئوال مربوط به ظرفيت 55 ميليون تن تا سال 2025 و برنامه براي مصرف و صادرات در کشور ايران اينچنين پاسخ داد: با اين فرض که در سال 2025 به ظرفيت 55 ميليون تن برسيم براي رسيدن به توليد واقعي در اين ظرفيت حداقل 5 سال زمان نياز دارد. بنا بر اين در صورت تحقق ظرفيت 55 ميليون تن تا سال 2025، توليد در سال 2030 به 55 ميليون تن مي‌‌‌‌رسد که البته برنامه سنگيني است و چالش‌‌‌‌هايي هم دارد. در سال 2030 جمعيت کشور به حدود 100 ميليون نفر مي‌‌‌‌رسد و مصرف سرانه را با توجه به اين واقعيت که کشور در مسير توسعه قرار دارد، اگر 350 کيلوگرم محاسبه کنيم مصرف داخلي حدود 35 ميليون تن خواهد بود، بنابراين با توليد 55 ميليون تن حدوداً 20 ميليون تن ظرفيت صادراتي خواهيم داشت. بايد متذکر شد صادرات محصولات فولادي کشور در سال گذشته حدود 4 ميليون تن بوده است.

او با ذکر اين مطلب که در اين شرايط توسعه صنايع داخلي از قبيل صنايع نفت و گاز و پتروشيمي، صنايع خودرو سازي، صنايع لوازم خانگي و توسعه صنعت ساختمان و زير ساختها مصرف سرانه را از 235 کيلوگرم فعلي به بيش از 350 کيلوگرم مي‌‌‌‌رساند.در خصوص صادرات و بازارهاي آن گفت: در کشورهاي همسايه شرقي و غربي به غير ترکيه فولادساز مطرح نداريم و اين کشورها، مي توانند بازار خوبي براي محصولات فولادي ايران باشند و با خاتمه درگيريهاي منطقه اي و شروع بازسازي مناطق جنگ زده مصرف فولاد در اين منطقه در آينده رو به افزايش مي باشد.

دکتر سبحاني اذعان داشت: جمهوري اسلامي ايران تنها کشوري است در منطقه MENA که مواد اوليه و انرژي لازم براي توليد فولاد مثل سنگ آهن، گاز طبيعي و ذغال سنگ دارد و با نيروي کار جوان تحصيل کرده و تسلط بر تکنولوژي فولاد و داشتن مزيت‌‌‌‌هاي نسبي مي‌‌‌‌تواند گام‌‌‌‌هاي بلندي را در افزايش توليد فولاد در منطقه بردارد.

به گزارش خبرنگار فولاد در مجمع عمومي W.S.، براساس دستور جلسه، گزارش عملکرد و صورت‌‌‌‌هاي مالي انجمن تصويب شد و آقاي Jahn Ferriola  از شرکت فولاد نوکور آمريکا تا مجمع سال 2017 بعنوان رئيس هيأت مديره و آقايان Wolfgang EDER از شرکت Voest Alpine و Kosel Shindo از نيبون استيل بعنوان نواب و آقاي Eiji Hayashida از هلدينگ JEF ژاپن بعنوان خزانه دار انتخاب شدند ضمن اينکه شرايط عضويت، حق عضويت ساليانه، انتخاب حسابرس از موضوعات ديگري بود که در جلسه مجمع مطرح و در مورد آن تصميم‌‌‌‌گيري شد.

گفتني است نشست 2016 انجمن جهاني فولاد امسال در روزهاي 19تا 21 مهرماه با حضور اعضاء در دبي در سه بخش: کنفرانس، جلسه مجمع عمومي و بازديد از فولادسازي کشور امارات در دبي برگزار شد که در بخش کنفرانس امسال W.S. با توجه به محل برگزاري آن، با موضوع توليد و مصرف فولاد در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا متمرکز بود و در دو بخش انجام شد که بخش اول ارائه گزارش W.S. از شاخصهاي اقتصادي و توليد و مصرف فولاد در خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) در سال 2015 بود که توسط خانم Nae Hee Han از W.S. ارائه شد و در بخش دوم در پانلي که نمايندگان ايران، مصر، عربستان سعودي و امارات در آن حضور داشتند گزارش W.S. مورد بحث و بررسي قرار گرفت و هر يک از اعضاء پانل به سؤال مطرح شده پاسخ دادند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×