» اخبار ایران و جهان » رفع مشکلات گاوخونی بدون مدیریت هوشمندانه یک توهم شیرین است
اخبار ایران و جهان

رفع مشکلات گاوخونی بدون مدیریت هوشمندانه یک توهم شیرین است

آبان 1, 1395 0010

اصفهان-مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: بنیادی‌ترین موضوع دخیل درمشکلات حوضه زاینده‌رود و گاوخونی عدم مدیریت صحیح است که بدون توجه به این امر رفع مشکلات این حوضه توهمی شیرین است.

 

اسفندیار امینی ، با اشاره به عدم تامین حق آبه تالاب گاوخونی در سال های گذشته تا کنون اظهار داشت: مطابق مصوبه شورای عالی آب حدود ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال سهم محیط زیست و تالاب شده است درصورتی که معادل یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب تولیدی آب داشته باشیم.

وی افزود: این در حالی است که سال گذشته هیچ آبی به تالاب نرسید چراکه در واقع  برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی بالادستی در چهار محال برای صنعت و کشاورزی و استفاده از روش‌های قدیمی کشاورزی در استان موجب شده که آب به تالاب نمی‌سد.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه با قرار نگرفتن آب رودخانه در مسیر طبیعی خود به لحاظ فنی آبخوان‌ها خالی شده و سهمی به تالاب نمی‌رسد، ابراز داشت: تمامی کارشناسان به این امر اذعان دارند که احیای تالاب در گرو احیای رودخانه زایندهرود است.

وی افزود: فصل‌های گرم سال همیشه در اصفهان کم بارش بوده است اما این رودخانه حیات‌بخش با همین میزان بارندگی کنونی در طول سال های دور حتی به شکل باریکه‌ای آب در تابستان همیشه جاری بوده است و همین آب باریکه مانعی برای مشکلات محیط زیستی کنونی مانند خشک شدن چاه‌ها و قناتها بر هم خوردن جریان طبیعی محیط زیست است.

رفع موانع حوضه زایندرود؛ مصوبه‌ای در انبار لقلقه‌های زبانی

امینی  ادامه داد: اکنون آب تنها در سد زاینده‌رود مهار نمی‌شود بلکه در سرشاخه‌های طول مسیر و غیره نیز عملیاتهایی انجام شده است که مانع ورود آب به حوضه زاینده‌رود می‌شود و تا زمانی که این برداشتها مرتفع نشود معجزه‌ای انجام نمیشود.

امینی ابراز داشت: مصوبه عملیاتی کردن این برداشت‌های غیرمجاز موجود است اما همانند بسیاری از مصوبات این حوزه اراده لازم برای اجرایی کردن آنها وجود ندارد.

وی  بیان داشت: بنیادی‌ترین موضوعی که تمامی مشکلات ناشی از خشکسالی اصفهان را رقم زده است عدم مدیریت صحیح حوضه آبریز زاینده‌رود و گاوخونی است.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: این مشکلی است که همه مسئولان کشوری و استانی از آن آگاهی دارند اما برای رفع این مشکل اقدامی نمی‌کنیم و این در حالی است که روند سال های اخیر نشان می‌دهد تا زمانی که این مشکل اساسی رفع نشود حل مشکلات زایندهرود و گاوخونی تنها یک توهم شیرین است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×