» عمومی » مذهبی و حماسی » 18 ربیع‌الثانی، تولد”محقق حلی” فقیه بزرگ و نامدار شیعی
مذهبی و حماسی

18 ربیع‌الثانی، تولد”محقق حلی” فقیه بزرگ و نامدار شیعی

بهمن 29, 1392 009

هجدهم ربیع‌الثانی مصادف است با تولد شیخ جعفر بن شیخ حسن حلی معروف به “محقق حلی” که در سال 602 هجری در حله به دنیا آمد. وی مورد احترام خاص خواجه نصیرالدین طوسی بود و خواجه، به او ارج فراوان می‏‌نهاد.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا ، محقق حلی در “حله” واقع در عراق به دنیا آمد، وی از ابتدا دارای هوشی سرشار و استعدادی شگرف بود و این بزرگوار از جمله فقهای بزرگ شیعه در قرن هفتم و از مراجع و اساتید شیعه در عراق بود و نام آورانی چون علامه حلی پرورش یافته مکتبش هستند.

 

پدر محقق حلی، «شیخ حسن بن یحیی بن سعید هذلی حلی» از کبار علماء عصر خویش در حله بوده که از راویان حدیث هم به‌شمار می‌رفته است.

 

جد محقق حلی، «شیخ ابو زکریا یحیی بن حسن بن سعید هذلی حلی» از فقها و مشهورترین علماء در عصر خویش بوده و صاحب أمل الآمل هم از او یاد کرده است.

 

علاوه بر پدر و جد محقق که هر دو دانشمند بودند می‌توان از سدیدالدین حلی (متوفی بعد از 685 ه ق) داماد محقق و ابن سعید حلی (متوفی 690 ه. ق )پسر وی و علامه جمال الدین حلی (متوفی 728 ه ق) خواهر زاده‌اش و فرزند نابغه علامه یعنی فخرالمحققین نام برد که همگی از أعاظم فقها در عصر خویش بوده‌اند.

آثار این فقیه بزرگ شیعه

 

آثار قلمی و فکری محقق بسیار عمیق و انشای او بسیار روان است و کتاب‌های متعددی از او انتشار یافته است که برخی از آنها هنوز هم از کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه به شمار می‌آیند و از جمله آنها: “شرایع الاسلام”؛ که از عالی‌ترین متن‏‌های فقهی است، “المختصرالنافع فی فقه الامامیه” و آثار دیگر وی چون نگینی در میان کتب اسلامی می‌درخشند.

 

نظر علما و دانشمندان در مورد محقق حلی

 

هر یک از علما و دانشمندان درباره او سخن به مدح و ثنا گشوده‌اند، علامه حلی درباره او می‌گوید: این بزرگ، فقیه‌ترین مردم روزگار خویش بوده است. او رئیس علما و فقیه حکما، آفتاب درخشان فضلا، ماه چهارده شب (بدر) عرفا بود.

 

علامه نوری او را این چنین می‌ستاید: “کشف کننده حقایق شریعت با ظریف‌ترین نکته‌هایی که تاکنون هیچ انس و جنی با آنها انس و آشنایی نداشته است او رئیس علما و فقیه حکما، آفتاب درخشان فضلا، نام و دانش او بازگو کننده قصه جزیره خضرا، او وارث علوم پیشوایان معصوم (ع) و حجت‌های حق بر جهانیان است، او برافرازنده پرچم تحقیق بر جهانیان است، وقتی محقق گفته شد، هدف تنها اوست. خداوند متعال اشعه رحمت آشکار و پنهان خود را نثار قبر او کند و در بهشت جایگاه شایسته و مکان عالی به او عنایت فرماید.”

شاگردان محقق حلی

 

تعداد شاگردان او در مقاطع مختلف زندگی خویش بیش از 400 نفر بوده است از جمله می‌توان به نام آورانی چون: “علامه حلی”، “ابن داود حلی”، “سید بن طاووس” و “ابن سعید هذلی حلی” اشاره کرد.

 

محقق حلی در سال 676 ق، در 74 سالگی رحلت نمود و در خانه خود مدفون شد. آرامگاه وی امروزه در «محلة الطاق‏» شهر حله قرار دارد و بر قبرش گنبد و سرایی ساخته‌اند. در پیرامون قبر او، آرامگاه گروهی از بزرگان شیعه نیز قرار دارد.

 

منابع:

 

سایت سیاست گذاری ائمه جمعه

 

آشنایی با علوم اسلامی ، ص 299

 

ریاض العلما، ج 1 ، ص 104

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×