» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » راه اندازي دستگاه جدا کننده آب و روغن در ناحيه نورد سرد فولاد مبارکه
فولاد مبارکه

راه اندازي دستگاه جدا کننده آب و روغن در ناحيه نورد سرد فولاد مبارکه

مهر 24, 1395 0011

با راه‌‌اندازي دستگاه جدا کننده آب و روغن در سيستم خلاء نورد سرد فولادمبارکه علاوه برکاهش هزينه‌‌ها و بهبود عملکرد سيستم هيدروليک،کليه هزينه هاي توقف خطوط توليد و مصرف روغن درصورت بروزحادثه ورودآب به سيستم هيدروليک ناحيه نورد سرد حذف شد.

محسن استکي رييس تعميرات مرکزي نورد سرد در اين خصوص اظهار داشت : در ناحيه نورد سرد تعداد 85 سيستم هيدروليک وجود دارد که مجموع حجم مخازن اين سيستم ها بالغ بر 200 هزار ليتر روغن هيدروليک مي‌‌باشد .يکي از مشکلات قديمي سيستم هاي هيدروليک، ورود آب به مخزن به علتهاي مختلف بوده که منجر به آسيب‌‌هاي غير قابل برگشت همچون استهلاک شديد قطعات، خوردگي، عدم فيلتراسيون و از بين رفتن ويسکوزيته روغن و بطور خاص در سيستم‌‌هاي هيدروليک حساس که داراي سرووالو و پروپورشنال والو مي‌‌باشند بلوکه کردن اين والوهاي گران قيمت مي‌‌شد.

وي با بيان اين مطلب که قبل از انجام اين پروژه و راه اندازي دستگاه جداسازي آب از روغن سيستم خلا، بهترين و سريعترين راه ممکن پس از وقوع اين حوادث، تعويض نمودن روغن بود، افزود: اين کار شامل عمليات تخليه روغن مخزن، مدار لوله کشي و عملگرها مي‌‌باشد، همچنين شروع عمليات فلاشينگ که شامل عمليات شارژ روغن فلاشينگ، فلاشينگ و عمليات تخليه روغن فلاشينگ مي‌‌باشد و در انتها شارژ روغن جديد به همراه فيلتراسيون بوده که کل فرايند عنوان شده هزينه توقف واحد توليدي و تعميرات و شارژ هزينه هاي روغن مصرفي را تحميل مي‌‌نمود.

رييس تعميرات مرکزي نورد سرد ادامه داد: با عنايت به وجود يک دستگاه جدا کننده آب و روغن که سالها پيش خريداري گرديده ولي به علت کامل نبودن سيستم، نبود قطعه يدکي و نبود مدارک و دانش، راه اندازي نگرديده و بلا استفاده بود. با توجه به مشکلات فوق، راه اندازي دستگاه مذکور از سوي مديريت ناحيه نورد سرد در دستور کار گروه تعميرات تخصصي تعميرات مرکزي ناحيه نورد سرد قرار گرفت که با محوريت گروه هيدروليک تخصصي و همکاري گروه اتوماسيون و ابزار دقيق تخصصي تعميرات مرکزي نورد سرد و خط تاندم مداوم اين سيستم راه اندازي گرديد.

وي با ذکر اين نکته که در خلال راه اندازي دستگاه فوق و بنا به ضرورت، تهيه اسناد، دستورالعمل بهره برداري، شناسايي قطعات، رفع نواقص ساخت و بهينه سازي نيز در برنامه کاري قرار گرفت گفت: طي چند مرحله تست و رفع مشکلات آشکار شده در هر مرحله،تغييرات مقتضي اعمال و اين دستگاه به بهره برداري نهايي رسيد.

استکي هزينه بهره‌‌برداري از اين دستگاه را کمتر از 50 ميليون ريال اعلام کرد و گفت: با وجود اين دستگاه علاوه بر اينکه بطور مستقيم و غير مستقيم کاهش هزينه‌‌هاي اقتصادي، کاهش توقفات واحدهاي توليدي و بهبود شرايط عملکرد سيستم‌‌هاي هيدروليک حساس ناحيه را شاهد هستيم در عين حال سالانه از دور ريز مقادير قابل توجهي روغن جلوگيري مي‌‌گردد.

در همين رابطه مجيد سيفي تکنسين گروه هيدروليک تخصصي نورد سرد در خصوص نحوه استفاده از اين دستگاه پس از راه اندازي اظهار داشت: اين دستگاه بصورت موازي به سيستم هيدروليک اصلي نصب شده و در مدار قرار خواهد گرفت و عمليات آبگيري را انجام مي دهد. اين دستگاه علاوه بر حذف کليه آب اشباع در روغن و همچنين آب محلول در روغن، کليه گازهاي مخلوط و محلول در روغن را نيز حذف مي نمايد. همچنين توسط فيلتراسيون 2 ميکرون که بر روي سيستم نصب شده است کليه آلودگيهاي ذرات موجود در روغن تا رنج 2 ميکرون را برطرف کرده و آلودگي سيستم ناشي از عدم عملکرد فيلتراسيون سيستم اصلي را جبران مي نمايد که در خطوط داراي سرووالو براي کاهش خرابيهاي اين ولوها بسيار مؤثر مي باشد.

محسن استکي رييس تعميرات مرکزي نورد سرد در خاتمه ازحمايتهاي مديريت ناحيه نورد سرد و همکاران واحد تعميرات تخصصي تعميرات مرکزي نورد سرد اعم از گروه تخصصي هيدروليک، رگولاسيون، ابزار دقيق وهمچنين دفتر فني و مديريت و کارکنان واحد توليدي تاندم مداوم که در انجام اين پروژه همکاري نمودند، تشکر و قدرداني نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×