» عمومی » پزشکی سلامت » تبعات رسانه ای شدن خطاهای پزشکی/ پزشکان تافته جدا بافته نیستند
پزشکی سلامت

تبعات رسانه ای شدن خطاهای پزشکی/ پزشکان تافته جدا بافته نیستند

مهر 10, 1395 008

برنامه تلویزیونی «نبض» شبکه خبر در این هفته، موضوع «پزشک ستیزی» و چالش های جامعه پزشکی را مورد نقد و بررسی قرار داد.

دکتر ایرج خسرونیا معاون نظارت سازمان نظام پزشکی تهران در برنامه نبض با اشاره به اجتناب ناپذیری خطای پزشکی، تاکید کرد: خطای پزشکی همیشه بوده و مربوط به امروز یا دیروز نیست بلکه به دلیل ظرافت های این حرفه، وجود خطای پزشکی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: چنین خطاهایی در نسخه نویسی هم دیده می شود، خطای پزشکان در همه کشورها وجود دارد و شکات می تواند از طریق قانون به مطالبات خود دست یابد اما به تازگی برخی افراد تلاش می کنند تا با ایجاد سروصدا در دنیای مجازی، فضای جامعه را ملتهب کنند که درست نیست.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: پزشکان باید با بیمار خود صحبت کنند، زیرا بیشتر شکایات به دلیل صحبت نکردن پزشک با بیمار است و همین خطای پزشکی را بالا می برد و موجب بروز مشکلات بعدی می شود، زیرا اگر مردم از عوارض بیماری ها آگاهی پیدا کنند طبیعتا از پزشک ستیزی دست برمی دارند.

خسرونیا یادآور شد: جامعه پزشکی از انتقاد استقبال می کند و ما می خواهیم ۹۸ درصد جامعه پزشکی پاک و بی خطا باشد، زیرا اگر یک نفر در این جامعه خطایی مانند دریافت زیرمیزی و… داشته باشد بدیهی است اعتبار بقیه پزشکان را زیر سئوال می برد، وجود روشنگری بین پزشک و بیمار نه تنها بازدارنده نیست بلکه اعتماد ساز است، البته هر مشکلی را نیاید رسانه ای کرد زیرا نتیجه عکس می دهد و مشکلات را بیشتر می کند.

وی افزود: آگاهی جامعه نسبت به همه خطاهای پزشکی مانند تعداد آن در بیمارستان های مختلف کشور نیاز نیست، زیرا موجب ترس و بی اعتمادی در جامعه می شود اما خود این اطلاعات را جامعه پزشکی باید داشته باشد تا اشتباه مشابه مرتکب نشوند.

خسرونیا با اشاره به حواشی پیش آمده بین جامعه هنرمندان با پزشکان گفت: با ایجاد جلسات هم اندیشی بین پزشکان و هنرمندان کشورمان می توان اختلافات پیش آمده را حل  کرد و دیگر به این اختلافات دامن نزد.

دکتر شمسی متخصص اخلاق پزشکی دیگر مهمان برنامه با بیان اینکه مطالب منتشره در فضای مجازی از وجاهت علمی لازم برخوردار نیست، اظهار کرد: فضای مجازی واقعیتی انکار ناپذیر است، اما مشکل این فضا این است که بیشتر مطالب منتشر شده از منبع موثقی برخوردار نیست و مردم باید بدانند که نباید براساس این اطلاعات نامعتبر از خود واکنش نشان دهند بلکه باید درباره آن تفحص صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: چرخش اطلاعات ناموثق موجب سوءتفاهم می شود و عملا اعتمادها را ضایع می کند می تواند در رابطه میان پزشکان با بیماران اختلال جدی ایجاد کند، زیرا مردم نمی توانند به متخصصان قلب و ریه و غیره مراجعه نکنند اما در فضای بی اعتمادی مردم مجبور می شوند به پزشکان بیشتری مراجعه کنند و در نتیجه هزینه های بیشتری بپردازند.

وی ادامه داد: پزشکان تافته جدا بافته نیستند و مثلا این طور نیست که آنها خود را برتر از جامعه ببینند، اما به دلیل آنکه گفتمان پزشکی درون همین جامعه مانده و مردم با حقایق پزشکی چندان آشنا نیستند، این سوء تفاهم در بین مردم نسبت به پزشکان ایجاد شده که باید در این زمینه با مردم صحبت شود.

شمسی یادآور شد: تشخیص خطای پزشکی کار آسانی نیست و نیازمند کار کارشناسی است، پزشکان باید بتوانند در رابطه با خطای پزشکی با بیمار خود صحبت کنند و تنها در این شرایط است که اعتمادها برمی گردد، اما اگر قرار باشد خود بیمار بدون راهنمایی پزشک و کاملا تصادفی به خطای پزشکی پی ببرد در این صورت اعتماد بیمار به پزشک بطور کامل ضایع می شود؛ جامعه پزشکی باید مجالی برای ارتباط با مردم داشته باشد تا بتوانند اعتماد از دست رفته را به مردم و بیماران بازگرداند.

وی تصریح کرد: رسانه ای کردن خطای پزشکی کار درستی نیست، زیرا ممکن است در وهله نخست برای مخاطبین جذاب باشد اما در مقابل ترس گسترده ای در جامعه ایجاد می کند و تبعات خوبی در جامعه ندارد، بهتر است انجمن های علمی در این عرصه به صورت حرفه ای و علمی، اطلاع رسانی ها را با حفظ خطوط قرمز، رسانه ای کنند که البته با اهداف آموزشی این مهم باید صورت پذیرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Anemon Dibafar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×