» اخبار ایران و جهان » روس‌ها به دنبال دانش تولید پهبادهای برد بلند ایرانی هستند
اخبار ایران و جهان

روس‌ها به دنبال دانش تولید پهبادهای برد بلند ایرانی هستند

مهر 4, 1395 0024

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پهبادهای برد بلندی داریم که می‌توانند مواضعی با سطح یک مترمربع را هدف قرار دهند، گفت: روس‌ها برای دستیابی به تولید این نوع پهبادها، به دنبال ما هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی، با گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس اظهار کرد: ما باید به منشور دفاع مقدس نیز نگاه کنیم؛ دفاع‌مقدس از جنبه حماسه‌آفرینی و تأثیرات آن در روحیات ملت و گرامیداشت ایثارگری‌های آنها حائز اهمیت است، اما اگر از جنبه‌های دیگر نیز به دفاع‌مقدس نگاه کنیم، یکی از آن جنبه‌ها، نقش دفاع‌مقدس در تولید علم و دانش روز برای آینده است.

وی افزود: کاری که رزمندگان اسلام در عملیات والفجر۸ و در عبور از رودخانه اروند انجام دادند، حاصل یک کارِ عمیقِ علمی در مسئله نظام جریان آب رودخانه و تأثیر جزر و مد دریا بر رودخانه بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: پس از دفاع‌مقدس، من در رشته جغرافیا تحصیل کردم و به این نتیجه رسیدم آن کار علمی که در عملیات والفجر ۸ به دست آمد و امکان عبور ۱۵ گُردان را از رودخانه اروند میسر کرد، در هیچ جای دنیا نه تجربه شده است و نه علم آن وجود دارد.

سرلشگر باقری اظهار داشت: دفاع‌مقدس را اگر از زاویه تولید علم نگاه کنیم، جایگاه ویژه‌ای دارد به عنوان مثال شما مفهوم «هارتلند» را در مباحث ژئواستراتژیک می‌خوانید اما رزمندگان ما در عملیات بیت‌المقدس «هارتلند» منطقه را پیدا کردند و آن را پیاده‌سازی کردند.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا بسیاری از علوم از دل جنگ‌ها بیرون آمده است. امروز در عملیات‌های علیه تروریسم در عراق و سوریه هم تولید دانش می‌تواند صورت گیرد. به عنوان مثال پهبادهای بُرد بلند ایرانی می‌توانند مواضع و مَقَرهای تروریست‌ها را از فاصله دور با سطح یک مترمربع مورد هدف قرار دهند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز روس‌ها برای دستیابی به تولید این نوع پهباد برد بلند ایرانی با دقت هدف‌گیری نقاطی با سطح یک مترمربع به دنبال ما هستند. البته آمریکایی‌ها چنین پهبادهایی را دارند و رژیم صهیونیستی هم شاید با کمک آمریکایی‌ها، دارای چنین پهبادهایی باشد.

سرلشگر باقری با اشاره به رسالت دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: هدف این دانشگاه، تولید علم جهت ارتقای امنیت ملی، مدیریت راهبردی کشور، افزایش توان دفاعی جمهوری اسلامی و انتقال تجربیات به کشورهای اسلامی است.

وی افزود: ما باید در این دانشگاه، آموزش و پژوهش را در سطوح راهبردی، ایجاد و نیروهای مسلح را راهبری کنیم. سطح دانشگاه عالی دفاع ملی این نیست که مانند دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، مطالب و علوم را آموزش دهیم، بلکه باید بفهمیم چطور پژوهش کنیم و چطور به حل مسائل برسیم و از این مسیر به نظریه‌های سطوح راهبردی دست یابیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی وقتی می‌تواند مفید باشد که در سامانه آموزشی و علمی نیروهای مسلح، جایگاه خود را پیدا کند، گفت: باید بدانیم جایگاه مشاغلی که ما در سطوح عالی نیروهای مسلح داریم، نیاز به کدام آموزش‌ها دارند. دانشگاه عالی دفاع ملی باید خود را با این نیازها تطبیق دهد.

سرلشگر باقری تصریح کرد: هر چه بیشتر اتصال بین این مرکز آموزشی و سطوح مدیریتی نیروهای مسلح را برقرار کنیم، می‌توانیم نیازهای آموزشی مشاغل و جایگاه‌های مختلف مدیریتی در نیروهای مسلح را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: من از معاونین ستاد کل نیروهای مسلح درخواست کردم طرحی ارائه دهند که چگونه می‌توانند در تمشیت امور دانشگاه نقش‌آفرینی کنند. دانشگاه عالی دفاع ملی هم باید در این زمینه طرحی راهبردی ارائه دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی و ستاد کل نیروهای مسلح به همراه ستاد ارتش، ستاد سپاه، ستاد وزارت دفاع و ستاد نیروی انتظامی به یکدیگر پیوسته هستند، گفت: دانشگاه و ستادهای نیروهای مسلح، جزیره‌های جدای از هم نیستند بلکه به یکدیگر پیوند دارند.

سرلشگر باقری ادامه داد: باید در مسئله آموزشی و پژوهشی، نیازسنجی صورت بگیرد، از دخالت در سطوح پایین آموزشی نیروهای مسلح و دافوس‌های مختلف پرهیز شود، از موازی‌کاری در امور پژوهشی دوری شود و همچنین همواره باید در این مسائل به روز بود؛ این ضروریات نیاز به طرح دارد و دانشگاه عالی دفاع ملی باید طرحی را ظرف یک ماه تهیه کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی قرار است ماهیگیری را آموزش دهد و فارغ‌التحصیلان باید روش مسئله‌یابی و پژوهش کردن را بیاموزند، گفت: ما امروز با تهدیدات متنوعی روبرو هستیم و احتیاج به پژوهش‌های عمیق داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: من مجدداً دانشگاه و دانشجویان را به نظم تأکید می‌کنم زیرا این دانشگاه علاوه بر اینکه باید شاخصه‌های دانشگاه‌های معتبر دیگر را داشته باشد، باید نماد نظم و انضباط و حرکت در راستای آئین‌نامه‌ها نیز باشد.

سرلشگر باقری با بیان اینکه نباید شاهد نمونه‌هایی از کاهلی در مسیر دانش‌آموزی‌مان باشیم، گفت: باید با کار تکراری مقابله کنیم و در انجام پژوهش‌ها و انتخاب رساله‌ها، این مسئله را در نظر بگیریم و سعی کنیم کار تقلیدی از متون دیگران نداشته باشیم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/09/21/4/2216230.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×