» عمومی » میزبانی «خانگی» اما بی‌هیاهوی تیم ملی بسکتبال/ قهرمانی در سکوت
عمومی

میزبانی «خانگی» اما بی‌هیاهوی تیم ملی بسکتبال/ قهرمانی در سکوت

شهریور 30, 1395 0010

تیم ملی بسکتبال درحالی اولین جام قهرمانی مسابقات فیبا آسیا چلنج را از آن خود کرد که به خاطر بی تدبیری ها، آن طور که باید «میزبانی» نکرد و از بازی در خانه نتیجه زیادی عاید حالش نشد.

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: اولین دوره مسابقات فیبا آسیا چلنج پس از ۱۰ روز رقابت میان دوازده تیم شرکت کننده، با قهرمانی تیم ملی بسکتبال ایران به پایان رسید. تیم ملی بسکتبال کشورمان که با ترکیبی متفاوت از رویدادهای گذشته و بازهم جوان در این رقابت ها شرکت کرده بود، در حالی جام قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد که تمام دیدارهای خود را بدون باخت به پایان رسید؛ این تیم پس از غلبه بر قطر، عراق، تایلند، ژاپن و کره جنوبی در مرحله اول و دوم مسابقات، هند را در مرحله یک چهارم نهایی شکست داد سپس با غلبه بر اردن در رقابتی فشرده و نزدیک فینالیست شد. ملی پوشان کشورمان در دیدار نهایی هم برای دومین بار در این رقابت ها مقابل کره جنوبی صاحب برتری شدند و به عنوان قهرمانی دست یافتند.

مسابقات فیبا آسیا چلنج اولین گام در راه انتخابی جهانی ۲۰۱۹ بود و بسکتبال ایران با کسب عنوان قهرمانی، یکی از پنج سهمیه این مسابقات برای حضور در دیگر مراحل انتخابی جهانی برای منطقه خود (غرب آسیا) را به دست آورد. دستیابی به این سهمیه آنهم با تصاحب جام قهرمانی، هدفی بود که تیم ملی بسکتبال خیلی مقتدرانه به آن رسید. از این حیث بررسی عملکرد تیم ملی ایران در دیدارهای برگزار شده، حتی دیدار مقابل تیم های اردن، کره جنوبی و ژاپن که بعضا رقابت با آنها به چالش کشیده شد جای  بحث و بررسی کمتری دارد آنهم در شرایطی که میزبانی ایرانی آنقدر سوال برانگیز بود که خیلی از انتقادها را متوجه خود کرد.

اولین انتقاد به میزبانی
ضعف در برگزاری مسابقات فیبا آسیا پیش از آغاز مسابقات به چشم می آمد، آنجا که غیر از اهالی بسکتبال کمتر فرد دیگری از برگزاری چنین رویداد مهمی در ایران مطلع بود چون هیچ اطلاع رسانی در مورد این میزبانی بزرگ نشده بود، به هر حال فدراسیون بسکتبال برای نخستین بار در طول تاریخ میزبانی یک رویداد آسیایی در رده سنی بزرگسالان  را بر عهده گرفته بود که بابت آن حتی متحمل پرداخت ۵۰۰ هزار دلار به فیبا آسیا هم شده است، این می طلبید مسئولان مربوطه اطلاع رسانی در این زمینه را «به موقع» و «به اندازه» داشته باشند نه اینکه به اقدامات آخرین دقیقه ای بسنده کنند.  بدون اغراق اگر همکاری رسانه ها که قبل از مسابقات اطلاع رسانی خود را به شیوه های مختلف آغاز کرده بودند، مسابقات به لحاظ خبری هم در سکوت آغاز می شد.

محروم از تماشاگر
رقابت دوازده تیم شرکت کننده در اولین دوره فیبا آسیا چلنج که به عنوان یک رویداد جدید و البته در ادامه مسابقات کاپ آسیا و استانکوویچ در تقویم آسیا ثبت شده است، در حالی در تهران آغاز شد که تا قبل از آن کمتر از فردی از این میزبانی بزرگ و تعیین کننده شنیده بود و دیده بود! مسئولان فدراسیون که مدعی رایزنی برای گرفتن امتیاز  برگزاری این رقابت هستند، به بخش تیزرهای تلویزیونی و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر تنها در فاصله زمانی چند روز مانده به آغاز مسابقات بسنده کردند بدون در نظر گرفته اینکه، این شیوه اطلاع رسانی که نه موقع است و نه به اندازه،  پاسخگو نخواهد بود کما اینکه تماشاگر خیلی کمی از اولین دیدار تیم ملی مقابل قطر  استقبال کردند و این شرایط حتی برای دیدار فینال هم تغییر نکرد.

فدراسیون بسکتبال که همیشه برگزارکننده مسابقات در تالار بسکتبال آزادی بود، برای فیبا آسیا چلنج سالن دوازده هزارنفری را انتخاب کرد و بابت آماده سازی این سالن که اصلا مختص بسکتبال نبود، زمان و هزینه زیادی صرف شد طوریکه ملی پوشان ایران تنها یکی دو روز پیش از شروع مسابقات فرصت پیدا کردند در این سالن تمرین داشته باشند وبه نوعی با شرایط و ویژگی های آن آشنا شوند، قطعا یکی از دلایل برای انتخاب سالن دوازده هزار نفری، در کنار کیفیت بهتر این سالن نسبت به تالار قدیمی و فرسوده بسکتبال، گنجایش بیشتر آن بود؛ به هر حال سالن دوازده هزار نفری آزادی ظرفیت بیشتری برای پذیرش تماشاگرانی داشت که حامی اصلی و همیشگی هر تیمی در دیدارهای خانگی به حساب می آیند اما کو تماشاگر و حمایت های بسکتبالی آنها؟!

تیم ملی بسکتبال در طول برگزاری مسابقات فیبا آسیا چلنج هشت دیدار برگزار کرد اما برای هیچ یک از این دیدارها ظرفیت سالن به اندازه نصف و حتی یک چهارم هم کامل نشد. حضور تماشاگران در سالن اصلا به اندازه ای نبود که تیم ملی بسکتبال از تشویق و حمایت آنها، آن طور که فکر می شد حس میزبانی بگیرد. به هر حال برای بسکتبال  به خاطر ناکامی های اخیر، ارتباط مردم با آن کم و کمرنگ شده است، یکی از مهمترین نتایج این میزبانی می توانست برخورداری از حمایت تماشاگران باشد اما …..

بازی در بدترین ساعت 
یکی از مزیت های میزبانی انتخاب بهترین زمان برای دیدار تیم ملی در هر مرحله ای است؛ البته انتخاب ساعت نهایی بازی به عواملی مانند پخش تلویزیونی هم بستگی دارد. بر همین اساس به جز دو دیدار، تمام دیگر دیدارهای تیم ملی بسکتبال ساعت ۱۸ یا ۱۸:۳۰ برگزار شد، برگزاری بازی در این زمان اما در روزی هم دیدار حساس دربی پایتخت هم در ورزشگاه آزادی برگزار می شد، جای سوال داشت. دیدار دربی از ساعت ۱۷ آغاز شد و یک ساعت بعد از آن رقابت تیم ملی بسکتبال مقابل هند در مرحله یک چهارم نهایی!

البته علی توفیق، دبیر فدراسیون بسکتبال طی گفتگویی با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که «به خاطر همزمانی مسابقات فیبا آسیا چلنج با دیدار دربی، درخواست تغییر زمان مسابقات را به فیبا آسیا داده بودیم که با آن مخالفت شد». در نهایت به خاطر این همزمانی فقط سالن محل برگزاری مسابقه به تالار آزادی تغییر کرد اما در ساعت بازی هیچ تغییری ایجاد نشد، به همین دلیل پخش مستقیم خیلی از دقایق مسابقه به خاطر پوشش نشست خبری سرمربی دو تیم استقلال و پرسپولیس قطع شد!

اما بدتر از این ساعتی بود که برای فینال و رقابت تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی انتخاب شد؛ بازی در ساعت ۲۰:۴۵ ! طبیعی بود وقتی برای دیدارهای عصر تماشاگر زیادی به سالن نمی آمد، تماشای بازی در این وقت شب با استقبال زیادی از سوی تماشاگران مواجه نمی شد.

حضور مسئولان در حد یک نیمه
نه تنها استقبال تماشاگران از مسابقات فیبا آسیا چلنج به خاطر عدم اطلاع رسانی مناسب کم بود، بلکه استقبال مسئولان هم از دیدارهای تیم ملی بسکتبال در این مسابقات انتقاد برانگیز بود. تا پیش از این دیدار فینال که مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حتی برای یک دیدار هم به سالن دوازده هزار نفری آزادی نیامدند. برای دیدار فیبال اما کیومرث هاشمی و شاهرخ شهنازی، رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک با حضور در سالن از نزدیک پیگیر رقابت تیم ملی مقابل کره جنوبی شدند. آیا واقعا این حضور برای اهالی بسکتبال و به خصوص ملی پوشان رضایت کامل را به همراه داشت؟

تیم ملی بسکتبال جور بی تدبیری ها را کشید
فدراسیون بسکتبال با وجودیکه خیلی وقت پیش از این برای گرفتن امتیاز میزبانی مسابقات فیبا آسیا چلنج رایزنی کرده و ماه ها پیش هم تاییدیه این میزبانی را از فیبا آسیا گرفت، نتوانست از ابزارهای میزبانیبرای حمایت تیم ملی خوب و به جا استفاده کند طوریکه در بسیاری دیدارهای تیم ملی بسکتبال با وجود بازی در خانه  شرایطی مشابه تیم های مهمان داشت. از این حیث میزبانی ایران نمره قبولی نگرفت اما ملی پوشان جور همه این بی تدبیری ها و بی برنامه گی ها را کشیدند و با قهرمانی مقتدرانه خود گام بزرگی برای ایجاد تاریخی جدید در بسکتبال برداشتند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/09/18/4/2213422.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×