» اخبار ایران و جهان » کره شمالی منابع کافی برای ساخت ۲۰ بمب هسته ای را در اختیار دارد
اخبار ایران و جهان

کره شمالی منابع کافی برای ساخت ۲۰ بمب هسته ای را در اختیار دارد

شهریور 24, 1395 009

کارشناسان با توجه به تعدد آزمایش های اتمی و افزایش حجم غنی سازی اورانیوم کره شمالی، پیش بینی می کنند که پیونگ یانگ تا پایان امسال مواد کافی برای ساخت ۲۰ بمب هسته ای را در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کارشناسان تسلیحاتی مدعی هستند که کره شمالی با افزایش شمار تسهیلات غنی سازی اورانیوم و اتکا به ذخایر فعلی پلوتونیم خود، تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) از مواد لازم برای ساخت حدود ۲۰ بمب هسته ای برخوردار خواهد بود.

اگرچه تشخیص میزان دقیق توانمندی هسته ای کره شمالی غیرممکن است، بعد از پشت سر گذاشتن پنجمین آزمایش اتمی این کشور در جمعه هفته گذشته که به باور بسیاری از کارشناسان قویترین در نوع خود بوده است، و همچنین با در نظر گرفتن احتمال انجام ششمین آزمایش در هفته ها یا ماه های پیش رو، به نظر نمی آید که دولت پیونگ یانگ با کمبود مواد لازم برای ساخت بمب مواجه باشد.

در این میان، کارشناسان می گویند کره شمالی که دارای ذخایر غنی اورانیوم است برای بیش از یک دهه در خفا با هدف تولید بمب هسته ای بر روی طرح غنی سازی اورانیوم کار کرده است.

به گفته این کارشناسان، این طرح که در طول ده سال گذشته توسعه یافته است، احتمالا سالانه به تولید بیش از ۱۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده منجر می شود که برای ساخت دستکم شش بمب هسته ای کفایت می کند.

 این در حالی است که ذخیره پلوتونیوم کره شمالی بین ۳۲ تا ۵۴ کیلوگرم تخمین زده می شود و مجموع این ارقام پیونگ یانگ را تا پایان سال جاری میلادی قادر به ساخت ۲۰ بمب هسته ای می کند.

گفته می شود که ارزیابی ذخیره پلوتونیوم کره شمالی نسبتا دقیق است چرا که کارشناسان از روی تصاویر ماهواره هایی که به رصد فعالیت سایت های هسته ای این کشور می پردازند، رقم فعلی را اعلام کرده اند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/05/31/4/2093349.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×