» اخبار ایران و جهان » تلاش وزارت خارجه برای استیفای حقوق خانواده های شهدای منا
اخبار ایران و جهان

تلاش وزارت خارجه برای استیفای حقوق خانواده های شهدای منا

شهریور 18, 1395 0011

معاون کنسولی وزیر خارجه با بیان اینکه دلیلی برای انفعال در برابر عربستان وجود ندارد، گفت: وزارت خارجه از هر راهی برای استیفای حقوق خانواده های شهدای منا استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن قشقاوی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه فاجعه منا ابعاد گسترده ای دارد افزود: تلاش برای شناسایی شهدای منا و انتقال پیکر آنان به میهن از جمله اقدامات مهم پس از وقوع این فاجعه بود.

وی گفت: از آغاز این فاجعه ستادهایی از از وزارت امور خارجه و همچنین معاون اول رئیس جمهور پیگیر این موضوع بودند. قشقاوی با اشاره به اقدامات کشورمان از آغاز این فاجعه افزود: در ابتدای این فاجعه اعلام کردند که پیکر ۷۰۰ زائر جان باخته را در عربستان بدون غسل و کفن دفن کردند که از این تعداد، ۴۰ پیکر متعلق به زائران ایرانی بود و این موضوع شوک بزرگی وارد کرد.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به جلسات پیگیری هیئت ایرانی با هیئت عربی درباره منا گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در نوشهر که در آن زمان ایراد شد حول و ولایی در طرف عربی ایجاد شد و آنها گفتند رهبر شما اظهارت تندی کرد که در پاسخ به آنها گفتیم رهبر ما در ابتدا موضع آرامی داشتند و شما را مسؤل، خطاب کردند و از شما خواستند به عدالت و انصاف رفتارکنید امّا شما اقدام مناسبی اتخاذ نکردید بنابراین طبیعی است که رهبر ما موضع تندی اتخاذ کنند.

قشقاوی ادامه داد: به آنها گفتیم رهبر ما متناسب با رفتار بد شما موضع گرفته اند. وی با بیان اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب اثرات مثبتی داشت افزود: جلوگیری از دفن پیکر ها و شناسایی شهدا و انتقال پیکرها از جمله اقدامات خوب بود.

قشقاوی یادآور شد: وزارت امور خارجه در خط مقدم خدمت بود امّا برخی کم لطفی و غیر منصفانه اظهار نظر می کنند وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند حادثه منا نباید فراموش شود، گفت: تعبیر ما از این موضوع، پیگیری در عرصه سیاسی بین المللی، دپیلماسی عمومی و رسانه ای و سپس پیگیری قضایی است.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه موضوع منا را در همه عرصه های بین المللی مطرح کرده است افزود: ۵۷۰ ملاقات رسمی و غیر رسمی در سطوح مختلف فقط برای حادثه منا انجام شد که آثار سیاسی در عرصه بین المللی دارد. معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه پیگیرهای قضایی معمولاً زمان بر است، گفت: آمادگی خود را برای رسیدگی به این موضوع اعلام کردیم امّا فقط یکی دو کشور حاضر به همکاری در این زمینه شدند.

قشقاوی ادامه داد: با وکلای اقصی نقاط جهان از طریق نمایندگی های وزارت امور خارجه و همچنین وکلا و حقوقدانان داخلی مذاکره کردیم که همه آن ها بر این عقیده بودند که نمی توان در دیوان های بین المللی دادگستری و کیفری که تنها مراجع بین المللی قضایی هستند طرح دعوی کرد زیرا فرآیند عضویت ما و عربستان در این مراجع کامل نیست.

وی گفت: البته این پرونده باز است و اگر حقوقدان یا کسی معتقد است که می توان در این مراجع طرح دعوی کرد بیایند و اعلام کنند. قشقاوی ادامه داد: درباره فاجعه منا در محاکم داخلی خودمان هم نمی توانیم اقامه دعوا کنیم زیرا این اقدام، اصل مصونیت دولت ها را نقض می کند و ما در کنوانسیون، مصونیت دولت ها را پذیرفته ایم.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: راه دیگر ، اقامه دعوی در محاکم عربستان است که این راه هم از نظر شکلی و هم ماهوی شدنی است لذا سر کنسول ما پیش از واقعه سفارت عربستان، با ۲۸ وکیل سعودی در ریاض گفتگو کرد و دو تن از آنان وکالت ما را پذیرفتند.

قشقاوی افزود: از نظر محتوایی حتی با قوانین عربستان، حق با ماست و مسؤلیت فاجعه منا با عربستان سعودی است. وی با اشاره به اینکه عربستان، قوانین کیفری ندارد گفت: دادگاه های عربستان مستنبط از فقه حنبلی، حکم صادر می کنند.

قشقاوی با بیان اینکه اکثر فقهای عامه و همه فقهای اهل سنت و امامیه قاعده فقهی  قتیل الزحام را قبول دارند، ادامه داد: ای قاعده فقهی بر مبنای واقعه ای شبه به فاجعه منا است که در زمان خلیفه دوم در مدینه اتفاق افتاد که خلیفه دوم از حضرت علی (ع) خواست حکم آن را صادر کند که آن حضرت هم دیه آن ها را از بیت المال دانستند بنابراین دیه شهدای منا باید از بیت المال عربستان پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه اقامه دعوی حق ماست و مسؤلیت دولت عربستان حتی بر اساس قواعد بهداشت جهانی هم غیر قابل انکار است تاکید کرد: با هیچ دلیل حقوقی و قضایی نمی توان مسؤلیت این عمل ننگین را از دولت سعودی سلب کرد و قصور و تقصیر آن ها روشن است.

قشقاوی گفت: هم طبق قاعده فقهی قتیل الزّحام آن ها و هم بر اساس رویه های بین المللی و قواعد WTO و کنفوانسیون های ژنو و وین ، دولت عربستان در این باره مسؤل است و باید مسؤلیت را برعهده بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از وکلای کشورها اعلام آمادگی کردند، افزود: هیئت زبده حقوقدان های ما هم برای گفتگو با آنان عزیمت می کنند و سفیران ما هم با آن ها صحبت کردند . قشقاوی گفت: وزارت امور خارجه حسب الامر رهبر معظم انقلاب، خود را موظف می داند این موضوع را سرسختانه تا آخر پیگیری کند. وی افزود: با وکلای عربستان هم در حال مذاکره هستیم و باید همه ابعاد بررسی شود تا خدای نکرده آن ها از ما سوء استفاده نکنند و رأی علیه ما نگیرند و نباید احساسی برخورد کنیم .

معاون کنسولی وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا در تشکیل هیئت تحقیق اسلامی بین الملل رایزنی شده است؟ گفت: مقر سازمان کنفرانس اسلامی در جدّه است و دبیر کل آن هم از مقامات سابق وزارت امور خارجه عربستان سعودی است .

قشقاوی افزود: وزارت خارجه از هر راهی برای استیفای حقوق خانواده های شهدای منا استفاده خواهد کرد و از هیچ کوششی در این راه دریغ نخواهد کرد و دلیلی هم برای انفعال در برابر عربستان وجود ندارد. وی گفت: خون شهدای منا، یمن ،بحرین وسوریه در یکسال اخیر فضای حمایتی از عربستان را شکست و در رسانه ها مقالات بی سابقه ای علیه عربستان سعودی نوشته می شود و دولت عربستان به علت عملکرد هایش ضربات شدیدی خورده است.

قشقاوی افزود: حقیقت پشت ابر پنهان نمی ماند و امیدواریم چشم بسته جهان نسبت به عملکرد سعودی ها بیدار شود. وی ادامه داد: به شورای حقوق بشر و دبیر کل سازمان ملل ، یادداشت رسمی دادیم و در آنجا هم پیگیری کردم اما سعودی ها در آنجاها نفوذ دارند.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به اتهامی که سعودی ها چند سال پیش به کشورمان در خصوص ترور سفیر عربستان در آمریکا وارد کرده بودند گفت: معاون وقت بین الملل آقای سعود الفیصل در یک میهمانی روز ملی الجزایر به سفیر ما گفت: این موضوع نمایش بالیوودی گونه بود و می دانیم چنین موضوعی صحت ندارد و می خواستیم به شما بگوییم که به راحتی می توانیم علیه شما در عرصه بین الملل رأی جمع کنیم.

قشقاوی با اشاره به حادثه سفارت عربستان در تهران هم گفت: حمله بهانه ای دست عربستان داد و آنان اخیراً رأی مشابه علیه ایران در این باره گرفته اند. وی با بیان اینکه حمله به سفارت عربستان کار بدی بود گفت: اکنون سفیر و دیپلماتی در عربستان نداریم تا پیگیر خواسته های ما و اقامه دعوی درباره فاجعه منا باشد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/05/04/4/2068061.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×