» اخبار ایران و جهان » پرداخت پول نقد آمریکا به ایران با فرانک سوئیس و یورو بوده است
اخبار ایران و جهان

پرداخت پول نقد آمریکا به ایران با فرانک سوئیس و یورو بوده است

شهریور 17, 1395 0010

پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد توسط دولت اوباما به ایران با ارزهایی غیر دلار از جمله فرانک سوئیس و یورو انجام شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های رسمی آمریکایی اذعان کرده‌اند که نخستین 400 میلیون دلاری که توسط آمریکا به ایران پرداخت شده، همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی بوده و به عنوان اهرم فشار استفاده شده است.

دولت اوباما در ماه ژانویه 400 میلیون دلار به صورت نقد توسط یک فروند هواپیما به ایران تحویل داده است و طی 19 روز بعد نیز 2 پرداخت دیگر مجموعا به ارزش 1.3 میلیارد دلار به ایران داشته است. این مطلب را مقام‌های ارشد وزارتخانه‌های خارجه، خزانه داری و دادگستری آمریکا تایید کرده‌اند.

پرداخت این پول به ایران با فرانک سوئیس، یورو و سایر ارزهای بین المللی بوده است.

«دان سلاک» سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد پرداخت این مبالغ نقد به ایران به علت «موثر بودن تحریم های آمریکا و جامعه بین المللی» علیه ایران که باعث منزوی شدن این کشور از نظام مالی بین المللی شده بود، الزامی بود.

پرداخت مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار به ایران در راستای حل دعوی قانونی میان آمریکا و ایران بود که تاریخ آن به چند دهه پیش باز می گردد. آمریکا نخستین بخش از این پول را که مبلغ 400 میلیون دلار بود به صورت نقد در تاریخ هفدهم ژانویه به ایران تحویل داد. این روز، همزمان با روزی بود که تهران موافقت کرد زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

این پول از یکی از صندوق های کمتر شناخته شده تحت مدیریت وزارت خزانه داری تامین شد که بابت پرداخت در دعواهای قانونی ایجاد شده است. این صندوق از پول پرداخت شده توسط مالیات دهندگان تاسیس شده است و به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد بدون لزوم جلب موافقت کنگره از آن استفاده کند. آمریکا پیشتر با استفاده از این صندوق در سال 1991، مبلغ 278 میلیون دلار را به ایران پرداخت کرده بود.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده اند که پرداخت 400 میلیون دلار به ایران به عنوان اهرم فشاری بوده تا واشنگتن نسبت به آزادی زندانیان آمریکایی در تهران اطمینان حاصل کند.

این اطلاعات در حالی فاش شده است که کنگره قول داده است تا پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، به اتهامات مربوط به پرداخت باج توسط کاخ سفید به ایران رسیدگی کند. اوباما و سایر مقامهای کاخ سفید بارها این مساله را رد کرده اند.

نمایندگان کنگره اکنون قصد دارند قانون جدیدی را مورد بررسی قرار دهند که دولت اوباما را از پرداخت هرگونه پول به ایران منع خواهد کرد.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه امروز سه شنبه قانون جدیدی را معرفی خواهد کرد که دولت اوباما را از پرداخت پول به ایران منع می کند. این قانون ایران را مجبور خواهد کرد تا میلیاردها دلار پولی را که پیش از این از آمریکا دریافت کرده است، بازگرداند.

دولت اوباما به نمایندگان کنگره اطلاع داده است که 2 پرداخت دیگر مجموعا به ارزش 1.3 میلیارد دلار به ایران از طریق اروپا طی روزهای 22 ژانویه تا 6 فوریه انجام شده است. این پرداختها به همان روش پرداخت 400 میلیون دلاری بوده که یک هواپیمای باری ایران در فرودگاه ژنو سوئیس آن را به تهران منتقل کرده است.

این 400 میلیون دلار توسط بانک‌های مرکزی سوئیس و هلند به ارزهای غیر دلار آمریکا تبدیل شده است. وزارت خزانه داری آمریکا تایید کرده است که این پرداختها نیز به صورت نقدی بوده است.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1395/03/24/139503241123563397912154.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×