» اخبار ایران و جهان » مواضع وزیران خارجه روسیه و آمریکا بر سر پیمان صلح سوریه
اخبار ایران و جهان

مواضع وزیران خارجه روسیه و آمریکا بر سر پیمان صلح سوریه

شهریور 6, 1395 1023

وزرای خارجه آمریکا و روسیه روز جمعه در ژنو با اذعان به وجود اختلاف نظرها، از مواضع نزدیک دو کشور بر سر پیمان صلح سوریه سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ وزرای خارجه آمریکا و روسیه روز جمعه در ژنو با اذعان به وجود اختلاف نظرها، از مواضع نزدیک دو کشور بر سر پیمان صلح سوریه سخن گفتند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن قدردانی از حضور وزیر خارجه روسیه در این مذاکرات،  مذاکرات را طولانی اما مولد و سازنده خواند.

جان کری ضمن اشاره به ارائه کمکهای بشردوستانه به بیش از یک میلیون نفر اظهار داشت که نقض آتش بس به یک «هنجار» تبدیل شده است و اینکه «این تعارض بدون راه حل سیاسی پایان نخواهد یافت».

وی تصریح کرد که بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد و حملات علیه جبهه النصره قانونی است و این گروه بخشی از توافق آتش بس به شمار نمی رود و تغییر نام آن تغییری در ماهیت تروریستی آن ایجاد نمی کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: «ما به حصول توافق نزدیک هستیم، اما همانطور که گفته ام نباید تا زمانی که نیازهای مردم سوریه به طور کامل برآورده نشده است، برای دستیابی به توافق شتاب کنیم».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که تمام طرفهای درگیر در تعارض سوریه مسئول نقض آتش بس هستند، اما ابراز امیدواری کرد که چشم انداز دستیابی به یک توافق صلح روشن است و تنها اختلافات اندکی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

لاوروف همچنین تأکید کرد که معارضان سوری باید خود را از گروههای تروریستی جدا کنند. وی تصریح کرد: «بدون جداسازی نیروهای معارض سوریه از تروریستها، راه حلی برای پایان دادن به تعارضات در این کشور وجود نخواهد داشت».

به گفته لاوروف، در دیدار با همتای آمریکایی، علاوه بر بحران سوریه، بحران های عراق و یمن هم مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج این مذاکرات به زودی در اختیار سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا در مورد نقش نیروهای کرد در تعارض سوریه گفت که آمریکا قصد دارد با کردها همکاری نماید اما از تشکیل دولت خودمختار کردستان حمایت نخواهد کرد.

لاوروف نیز اظهار داشت که هم مسکو و هم واشنگتن با یکدیگر توافق کرده اند که در روند صلح، اکراد از یک صدای واحد برخوردار باشند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/08/27/4/2186692.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×