» اخبار ایران و جهان » از ماجرا جویی در خلیج فارس تا ادعای پرهیز از بروز تنش
اخبار ایران و جهان

از ماجرا جویی در خلیج فارس تا ادعای پرهیز از بروز تنش

شهریور 5, 1395 007

مقامات آمریکایی در حالی از لزوم خودداری ایران از بروز «تنش غیرضروری» در مناسبات با واشنگتن دم می زنند که ناوهای این کشور همچنان مشغول ماجراجویی در خلیج فارس هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شب گذشته شبکه سی ان ان مدعی شد  یک قایق گشت زنی نیروی دریایی آمریکا که به ادعای مقامات واشنگتن از سوی یک قایق سپاه پاسداران ایران مورد تهاجم قرار گرفته بود، سه تیر هشدار دهنده شلیک کرده است.

طبق این ادعا یک قایق گشت زنی نیروی دریایی آمریکا که به ادعای مقامات این کشور از سوی یک قایق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مورد تهاجم (نزدیک شدن بیش از حد متعارف) قرار گرفته بود، سه تیر هشدار دهنده شلیک کرده است.

به ادعای این شبکه، یک قایق گشت زنی آمریکایی و یک کشتی نیروی دریایی کویت نیز در این واقعه که در منتهی الیه شمالی خلیج فارس روی داد، مورد تهاجم قرار گرفتند.

در این تقابل دریایی، قایق ایرانی به ۲۰۰ یاردی (حدود ۱۸۳ متری) یکی از قایقهای نیروی دریایی آمریکا نزدیک شد. مقامات آمریکا مدعی شدند که به رغم شلیک منور از سوی ناو دریایی آمریکا و مکالمه رادیویی با خدمه ایرانی این قایق، قایق مزبور از ترک محل خودداری کرد و در پی آن ناو آمریکایی «یو اِس اِس اسکوال» سه تیر هشداردهنده شلیک کرد.

انتشار اخباری از این دست در حالی از سوی رسانه های آمریکایی انجام می گیرد که ناوهای این کشور به کرات دست به ماجراجویی در آبهای خلیج فارس زده و توقع دارند هیچ واکنشی از سوی ایران انجام نگیرد.

در راستای چنین سناریویی است که «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی می شود این رویداد «عامل تشدید کننده غیرضروری تنشها» بوده و قصد و نیت ایران از این اقدام برای آمریکا روشن نیست.

مقامات واشنگتن در حالی در موضع گیری های خود کاملا حق به جانب رفتار کرده و گستاخانه مدعی اند اقداماتی از این دست از سوی ایران می تواند به تنش و درگیری بیانجامد که ناوهای  جنگی این کشور هزاران مایل دورتر از سرزمین خود و در نزدیکی آبهای ایران به قدرت نمایی می پردازند.

طبق اعلام ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا- «سنت کام»- روز سه شنبه دو فروند از قایقهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به ۳۰۰ یاردی (حدود ۲۷۵ متری) ناوشکن آمریکایی «نیتز» که در حال عبور از  آبهای مجاور تنگه هرمز بود، نزدیک شدند.

سخنگوی کاخ سفید در توجیه این موضوع به خبرنگاران گفت: «هنوز روشن نیست که قصد و هدف قایقهای ایران از این اقدام چه بوده است، اما این رفتار پذیرفتنی نیست». وی در ادامه افزود که «اینگونه اقدامات از این پتانسیل برخوردارست که به افزایش غیرضروری تنشها بیانجامد».

سخنگوی «سنت کام» نیز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شد که بی اعتنایی قایقهای ایرانی به  هشدارهای این ناوشکن آمریکایی اقدامی «نا امن  کننده و غیرحرفه ای» بود.

با این حال تحرکات دریایی ایران دست کم این پیام را برای واشنگتن دارد که باید دست از ماجراجویی برداشته، حد و حدود خود را بشناسد و گرنه با واکنش ایران مواجه خواهد شد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/03/10/4/2024396.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×