» اخبار ایران و جهان » آمریکا تسویه کامل بدهی ۱.۷ میلیارد دلار با ایران را تائید کرد
اخبار ایران و جهان

آمریکا تسویه کامل بدهی ۱.۷ میلیارد دلار با ایران را تائید کرد

شهریور 4, 1395 0012

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراظهاراتی تسویه کامل بدهی ۱.۷ میلیارد دلاری این کشور به ایران را مورد تأیید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری سی بی اِس، وزارت خارجه آمریکا از تسویه کامل ۱.۷ میلیارد دلار از بدهی این کشور به ایران خبر داد.

بر اساس اعلام شبکه خبری سی بی اِس، دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد که در ماه ژانویه سال جاری میلادی و تنها دو روز پس از اینکه اجازه تحویل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را داده است، ۱.۳ میلیارد دلار دیگر نیز بابت سود مربوط به حل و فصل دعوای حقوقی در خصوص تجهیزات نظامی تحویل داده نشده، را به تهران پرداخت کرده است.

«الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد: واشنگتن نمی تواند به خاطر حساسیت های دیپلماتیک مطالب بیشتری را درباره پرداخت پول در ۱۹ ژانویه اعلام کند.

گفتنی است، در چهارم فوریه سال جاری و به دنبال رسانه ای شدن پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار اولیه از بدهی ایران در ماه ژانویه، «اِد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خواستار ادای توضیحات وی درباره توافق پیرامون پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران و تعیین زمان بندی آن شد.

در ۱۷ مارس نیز «جولیا فری فیلد» معاون وزیر خارجه در پاسخ به «اِد رویس» نوشته بود: ایران ۴۰۰ میلیون دلار اصل پول خود را از آمریکا دریافت و قرار است ۱.۳ میلیارد دلار نیز به عنوان سود توافقی برای مدت زمان بلوکه شدن دارایی خود در آمریکا را از ما دریافت کند.

لازم به ذکر است «تام کاتن» نماینده جمهوریخواه پیشتر اوباما را به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار «باج» به ایران متهم کرده بود.

گفتنی است، ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بابت عدم تحویل ۴۰۰ میلیون دلار مندرج در یک قرارداد اجرایی‌نشده مربوط به خرید تسلیحاتی، به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت کرده بود؛ اما مقامات آمریکایی تأکید داشته اند که از شکست در پرونده حقوقی قرارداد تسلیحاتی در دادگاه لاهه مربوط به دوران ستمشاهی مطمئن بوده و از این رو پرداخت این عدد را معامله‌ای به نفع مالیات دهندگان توصیف و مجبور شدند اصل و سود رقم مذکور را به صورت توافقی به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/04/23/4/2057223.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×