» عمومی » پزشکی سلامت » درمان های سرمازدگی
پزشکی سلامت

درمان های سرمازدگی

بهمن 21, 1392 009

سرمازدگی معمولا با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای سرد ایجاد می شود به خصوص اگر که با یک باد سرد همراه باشد و یا ممکن است با قرار گرفتن کوتاه تر در دمای بسیار سرد رخ می دهد.

 

در سرمازدگی رگ های خونی محیطی منقبض می شوند تا گرمای درونی بدن حفظ شود و هر چند دقیقه رگ ها باز شده و خون رسانی انجام می شود ولی اگر سرما خیلی شدید شود و فرد مدت زیادی در این سرما قرار گیرد بدن برای حفظ اندام های داخلی، اندام های محیطی را فدای اندام های داخلی می کند اندام یخ زده در ابتدا دردناک شده و سپس بی حسی می شود. معمولا رنگ اندام رنگ پریده و کبود است.

 

آسیب سرمازدگی می تواند به صورت سطحی یا عمیق طبقه بندی شود بسته به عمق بافت صدمه دیده آسیب های سرمازدگی ممکن است سطحی و روی پوست و یا بافت زیر جلدی باشد در حالی که جراحات عمیق یخ زدگی فراتر از بافت زیر جلدی گسترش یافته و شامل ( تاندون ، عضلات، اعصاب و حتی استخوان ) می شود پیش آگهی آسیب های سرمازدگی سطحی بهتر از آسیب های عمیق یخ زدگی است .
اگر شما متوجه شدید که پوستتان لکه لکه، رنگ پریده و سوزن و سوزن در ( دست ها، پاها، بینی، گوش و یا گونه ها ) شد، پس از آن شما در مرحله شروع خطر در آب و هوای سرد هستید این هشداری به نام سرمازدگی است و اگر شما سریع عمل کنید و به یک اتاق گرم و سرپناه بروید به طور کامل برگشت پذیر است. اگر شما از علائم هشدار دهنده سرمازدگی در برابر سرما، چشم پوشی کنید به احتمال قوی یخ زدگی توسعه می یابد. این جایی است که کریستال های کوچک یخ در بافت پوست شما شروع به شکل گیری می کند. در بسیاری از موارد و با مراقبت مناسب از یخ زدگی معمولا بهبودی کامل انجام می شود با این حال، شما باید به سرعت عمل کنید.
چه کسی در معرض خطر است ؟
افراد بسیار جوان و مسن ، افراد با شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی یا دیابت، در معرض خطر هستند، همچنین، برخی از داروها می توانند ریسک فرد را در ابتلا به این بیماری های مرتبط با آب و هوای سرد افزایش دهد چرا که آنها با سیستم تنظیم حرارت بدن تداخل می کند.

 

درمان های سرمازدگی, سرمازدگی, هوای سرد

 

علائم سرمازدگی
افراد مبتلا به یخ زدگی سطحی ممکن است علائم و نشانه های مانند ( درد، سوزش، سوزن سوزن شدن، بی حسی، پوست رنگ پریده و تاول پوست ) داشته باشند.
علائم و نشانه های سرمازدگی عمیق شامل (از دست دادن کامل حس، رنگ پریدگی، رنگ پوست ( لکه لکه، زرد، آبی، خاکستری )، تشکیل تاول، پوست و بافت زمینه ای سخت و جامد ) می باشد.
آسیب های سرما زدگی پیشرفته مانند ( سیاه شدن و گانگرن منطقه آسیب دیده و خطر عفونت در فرد ) می باشد.

مراحل سرمازدگی
[مرحله اول سرمازدگی] مرحله اول از یخ زدگی frostnip است یک فرم خفیف سرمازدگی که در آن پوست شما قرمز می شود و احساس بسیار سردی دارید ادامه قرار گرفتن در معرض سرما منجر به بی حسی در منطقه آسیب دیده می شود وقتی پوست خود را گرم می کنید ، شما ممکن است درد و احساس سوزش داشته باشید Frostnip آسیب همیشگی به پوست نمی رساند.

 

مرحله دوم از سرمازدگی یخ زدگی سطحی است پوست قرمز به رنگ سفید و یا بسیار کم رنگ به نظر می رسد ممکن است پوست نرم باقی بماند اما برخی از بلورهای یخ ممکن است در بافت تشکیل شود پوست شما ممکن است به طور گول زننده شروع به گرمی کند که نشانه ای از درگیری های جدی پوست است اگر شما در این مرحله درمان سرمازدگی را شروع کنید سطح پوست ممکن است لکه لکه، آبی یا بنفش به نظر برسد با گرم کردن ممکن است سوزش، تورم و تاول پر از مایع پوست 24 تا 36 ساعت پس از گرم کردن ظاهر شود.

در سرمازدگی شدید یا عمیق تمام لایه های پوست ، از جمله بافت های زیرین تاثیر می گذارد شما ممکن است بی حسی فریبنده که در آن شما احساس ( سرما، درد و ناراحتی ) را تجربه می کنید تاول های بزرگ 24 تا 48 ساعت پس از گرم کردن قالب بافت به سیاه و سفید و سخت تبدیل می شود
اگر هر یک از علائم بالا را داشتید دریافت کمک های مناسب مهم است اگر نشانه های سرمازدگی در برابر سرما و یخ زدگی نادیده گرفته شود، پس از آن ممکن است منجر به یک بیماری شناخته شده به عنوان هیپوترمی شود. هیپوترمی زمانی رخ می دهد که هسته دمای بدن فرد به یک سطح پایین تر از 95 درجه فارنهایت که در آن عملیات نرمال عضلانی و مغز اختلال می یابد این یک اورژانس پزشکی است و یک قاتل بالقوه است.

 

عوارض ناشی از یخ زدگی
افزایش حساسیت به سرما
افزایش خطر ابتلا به سرمازدگی دوباره
بی حسی یا اختلالات دائمی عصبی در منطقه آسیب دیده
تغییرات در غضروف بین مفاصل ( آرتریت یخ زدگی )
نقص رشد در کودکان، خسارت صفحه رشد استخوان در صورت یخ زدگی
عفونت
گانگرن ( پوسیدگی و مرگ بافتی ) در نتیجه قطع جریان خون به منطقه خاصی از بدن شما قرار گرفتن در معرض سرما به اندازه کافی شدید به علت یخ زدگی می تواند منجر به هیپوترمی شود عدم درمان، هیپوترمی در نهایت منجر به شکست کامل قلب و سیستم تنفسی و منجر به مرگ می شود.

 

چه وقتی به دکتر مراجعه کنید
علائم و نشانه های سرمازدگی سطحی یا شدید – مانند پوست سفید یا کم رنگ، از دست دادن همه حس در مناطق آسیب دیده و یا تاول
افزایش درد، تورم، قرمزی یا ترشح در منطقه ای که یخ زده است
تب بیش از ( 38 درجه سانتیگراد )
سرگیجه، درد یا به طور کلی داشتن احساس بد
علایم جدید و غیر قابل توضیح
درمان سرمازدگی
مرحله اول از یخ زدگی، موجب تحریک پوست می شود اما آسیب دائمی ایجاد نمی کند. شما می توانید فرم های خفیف سرمازدگی را با اقدامات کمک های اولیه، از جمله به آرامی گرم کردن پوست با آب گرم درمان کنید. سرمازدگی شدید نیاز به معالجه پزشکی دارد با این حال ممکن است به ( پوست، بافت ها، عضلات و استخوان ها ) آسیب برساند و منجر به عوارضی چون عفونت و آسیب عصبی شود.

 

درمان سرمازدگی بسته به شدت سرمازدگی دارد از قرار گرفتن پوست در معرض بیشتر محافظت کنید اگر شما در خارج منزل هستید دست یخ زده را به طرف خود کشیده و آنها را به زیر بغل خود ببرید صورت، بینی یا گوش را با دست دستکش دار خشک پوشش دهید منطقه آسیب دیده را مالش ندهید و هرگز برف را بر روی پوست یخ زده نمالید.

 

از منطقه سرد خارج شوید هنگامی که شما در داخل ساختمان هستید، لباس مرطوب را خارج کنید.
مناطق یخ زده را به تدریج گرم کنید دست یخ زده و یا پاها را در آب گرم ( ( 40 – 42 Cقرار دهید مناطق دیگر را با یک پتوی گرم بپوشانید از حرارت مستقیم مانند اجاق گاز، لامپ گرمادهنده، شومینه و یا صفحه گرما استفاده نکنید چرا که می تواند سبب سوختگی شود.
روی پای یخ زده و یا انگشتان پا در صورت امکان راه نروید زیرا سبب خسارت بیشتر بافت می شود .
اگر پوست با گرم شدن سرخ می شود و یک احساس سوزن سوزن شدن و سوزش وجود دارد نشانه بازگشت گردش خون است اما اگر در طول گرم شدن بی حسی یا درد مداوم باقی بماند و یا اگر تاول ها توسعه یابد باید به دنبال درمان های پزشکی باشید.

 

درمان های سرمازدگی, سرمازدگی, هوای سرد

 

درمان های پزشکی سرمازدگی
حمام گرم – منطقه آسیب دیده را در حمام آب گرم به مدت 15 تا 30 دقیقه غوطه ور کنید پوست ممکن است نرم و قرمز یا بنفش شود از آنجا که روند گرم کردن می تواند دردناک باشد دکتر شما به احتمال زیاد از داروی ضد درد مخدر استفاده می کند.

 

پانسمان – هنگامی که پوست شما یخ زده، پزشک از پانسمان ضخیم و یا باند برای محافظت از پوست استفاده می کند اگر استخوان یا عضله درگیر باشد ممکن است بریس یا آتل لازم باشد برای کاهش تورم اندام را بالا ببرید.

 

دبریدمان – حذف بافت آسیب دیده ( دبریدمان ) به درمان مناسب کمک می کند پوست یخ زده باید عاری از بافت آسیب دیده ، مرده و یا آلوده باشد باید بافت سالم و مرده تشخیص داده شود پزشک ممکن است یک تا سه ماه قبل از خارج کردن بافت آسیب دیده صبر کند.

 

آب درمانی – می تواند به بهبود و تمیز نگه داشتن پوست و به طور طبیعی از بین بردن بافت های مرده کمک کند.

 

آنتی بیوتیک های خوراکی – اگر پوست به تاول آلوده گرفتار شود ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شود.

 

داروهای ترومبولیتیک – این داروها ، مانند فعال کننده پلاسمینوژن بافتی ( TPA ) به منظور تلاش برای کاهش ضرورت قطع عضو، از طریق ( IV ) وریدی داده می شود این داروها می توانند خونریزی را شدید کنند و معمولا فقط در موقعیت های جدی و ظرف 24 ساعت از قرار گرفتن در معرض سرمازدگی استفاده می شود.

 

جراحی – ممکن است در موارد شدید برای برداشتن بافت مرده و یا در حال فساد، عمل جراحی و یا قطع عضو لازم باشد.

 

درمان با اکسیژن پرفشار – اکسیژن درمانی پرفشار، شامل تنفس اکسیژن خالص در یک اتاق تحت فشار است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×