» اخبار ایران و جهان » همکاری های دفاعی ایران و روسیه غیر منتظره نیست
اخبار ایران و جهان

همکاری های دفاعی ایران و روسیه غیر منتظره نیست

مرداد 27, 1395 008

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به روسیه، نگاهی راهبردی و جامع‌الاطراف است که شامل همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ولایتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ملاقاتی که با هیات اتریشی که وزیر خارجه سابق و اعضای هیات همراه وی دیدار و گفتگوی نسبتا طولانی داشتیم که در رابطه با روابط ایران و اتریش و همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به خصوص غرب آسیا و شمال آفریقا گفتگوهایی را داشتیم.

وی گفت: مسلما کسانی که از نقاط دیگر دنیا به ایران سفر می‌کنند، مشتاقند که بدانند در این منطقه حساس که تاثیرگذار در مسائل بین‌المللی است، دیدگاه ایران نسبت به این تحولات چیست که در این رابطه گفتگوهایی صورت گرفت. هم در خصوص تحولات ترکیه، سوریه و روابط میان ایران و روسیه، ایران و سوریه گفتگوهایی را با این هیات داشتیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: آینده روابط ایران با اروپا و همکاری‌هایی که بین ایران و اروپا وجود دارد و توسعه همکاری‌ها و افق روابط مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

ولایتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به سابقه روابط اتریش با ایران، بی‌تردید اتریش یکی از کشورهایی است که همواره نسبت به سایر کشورهای اروپایی دید مثبتی به رابطه با ایران داشته و همچنان همین دید مثبت را دارد و کمتر مواضع منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته است.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه همکاری‌های میان ایران و روسیه در بُعد دفاعی و نظامی که گفته شده است رابطه راهبردی است، چگونه است؟ افزود: رابطه ایران با روسیه نشأت گرفته از نگاه ایران به شرق است، نگاه به شرق مستلزم ابزارهایی است که از جمله آنها داشتن ارتباط راهبردی با کشورهایی چون روسیه و چین است.

وی ادامه داد: روابط استراتژیک با روسیه مستلزم الزاماتی است که از جمله آنها این نوع همکاری‌ها است، یعنی همکاری مشترک در مبارزه با تروریزم و تهاجم آمریکایی‌ها و متحدان آنها به متحدان ماست.

ولایتی افزود: زمانی که آمریکایی‌ها به کشورهای زنجیره مقاومت مثل سوریه، عراق و لبنان حمله می‌کنند، بنای آنها بر این است که محور مقاومت را حذف و دولت قانونی سوریه را سرنگون کنند.

وی با اشاره به اینکه محور مقابل ایران در سوریه از ۸۰ کشور جهان مزدورانی را برای کشتار جمع کرده‌اند، افزود: آنها مردم بی‌گناه منطقه را از بین می‌برند، بنابراین طبیعی است که ایران در برابر آنها بایستد، همان طور که روسیه ایستادگی می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: ایران با روسیه قرارهای متعددی را گذاشته‌اند که در برابر این تهاجم متفقن بایستند که از جمله این قرارها، همین همکاری‌های دفاعی است.

ولایتی با بیان اینکه همکاریهای دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به روسیه، نگاهی راهبردی و جامع‌الاطراف است که شامل همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است این نوع همکاری‌های ما نقض قطعنامه شورای امنیت باشد، افزود: هر اقدامی که ایران می‌کند، آمریکایی‌ها آن را تفسیر به رأی می‌کنند که این به هیچ وجه ملاک ما نیست. آنها به نفع خودشان موارد را تفسیر می‌کنند و ایران هم در چارچوب مقررات بین‌المللی حرکت می‌کند و این تفسیر آمریکایی‌ها را هم قبول نداریم.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از متحدان خودش در منطقه دفاع می‌کند، زیرا این کمک به سوریه و یا عراق بر اساس خواست قانونی دولت‌های آنها بوده است، حضور آمریکایی‌ها و برخی دیگر از متحدان آنها مثل عربستان سعودی برخلاف نظر دولت قانونی سوریه است، بنابراین حضور آمریکایی‌ها در آن سرزمین غیرقانونی است، اما حضور ایران و روسیه در سوریه کاملا قانونی است.

ولایتی تصریح کرد: ایران منتظر ننشسته است که ببیند آمریکایی‌ها نسبت به کارهایی که انجام می‌دهد نگران می‌شوند یا نه.

http://media.mehrnews.com/d/2016/06/09/4/2103007.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×