» عمومی » ورزشی » ٢مدال طلای دیگر می‌گیریم/ خداحافظی‌ها احساسی است
ورزشی

٢مدال طلای دیگر می‌گیریم/ خداحافظی‌ها احساسی است

مرداد 26, 1395 0011

دبیر کل کمیته ملی المپیک ضمن ارزیابی خود از عملکرد کاروان ایران در ١٠ روز نخست المپیک و صحبت درباره عملکرد کشتی‌گیران، پیش بینی کرد که ورزشکاران ایران دو مدال طلا دیگر هم کسب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ریودوژانیرو، کمیته ملی المپیک پیش از آغاز بازی های المپیک ریو هیچ پیش بینی از چگونگی عملکرد کاروان ایران در این دوره بازی ها نداشت یا حداقل اینکه آن را رسانه ای نکرد. فقط اینکه مسئولان تاکید داشتند پتانسیل مدال آوری کاروان خوب است و حتی ظرفیت کسب مدال طلا بهتر از المپیک لندن است.

٤ مدال طلا، ٥ مدال نقره و ٣ مدال برنز نتیجه عملکرد کاروان ایران در المپیک لندن بود، حال آنکه تا به امروز که بازی های المپیک ریو از نیمه هم گذشته کاروان ایران تنها ٢ مدال طلا و یک مدال برنز کسب کرده است. اگرچه هنوز رشته های مدال آور کشتی آزاد و تکواندو کارشان شروع نشده و پرونده رقابت فرنگی کاران و وزنه برداران هم بسته نشده است.

بر همین اساس شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک این پیش بینی را دارد که ٥ مدال دیگر از آن ورزشکاران ایران خواهد شد. شهنازی در گفتگو با خبرنگار مهر در برزیل در این مورد و سوالاتی دیگر پیرامون کاروان ایران پاسخ داد.

* خبرگزاری مهر – عملکرد کاروان ایران را تا به امروز چطور ارزیابی می کنید؟

– شاهرخ شهنازی: خب انتظار اولیه ما این بود که ورزشکاران رشته های مختلف کسب سهمیه کرده و برای المپیک تلاش کنند اما در بخش نتیجه گیری، رشته ها در دو گروه جای گرفتند. رشته هایی که از آنها توقع کسب مدال نداشتیم، از میان این دسته رشته ها شمشیربازی همانطور که در کسب سهمیه خیلی خوب بود، در نتیجه گیری هم قابل توجه کار کرد. در تیراندازی هم تا حدی خوب بودیم.

اما از برخی رشته ها هم انتظار مدال بود که از میان آنها وزنه برداری تا امروز خوب کار کرده و سهم خود را ادا کرده است. حتی براری هم زحمت خود را کشید اما حریفانش واقعا قدر بودند. او چیزی کم نگذاشت. در کشتی فرنگی اما در یکی دو وزن موفقیتی شاهد نبودیم درحالیکه طبق محاسبات خود ورزشکاران و مربیان‌شان باید نتایج بهتری به دست می آمد اما به هر حال اینجا المپیک است. فکر می کنم البته امروز شاهد نتایج خوبی باشیم و یکی دو مدال بگیریم.

* در میان ورزشکاران ایرانی که نتیجه قابل قبولی نگرفتند، عملکرد حمید سوریان بیشتر از همه انتقادپذیر بود. از نظر شما ناکامی او چه دلیلی داشت؟

– به هر حال در مورد سوریان انتظاراتی ایجاد شده بود اما اینکه این کشتی گیر در حد انتظارات نبود، نشان می دهد که شرایط المپیک متفاوت است. البته سوریان در هر دو کشتی آغاز خوبی داشت و عالی امتیاز گرفت اما نتوانست نتیجه نهایی را بگیرد. من نمی توانم بگویم دلیل این موضوع روحی بود یا جسمی؛ کارشناسان باید این مورد را بررسی کرده و نظر بدهند؛ به هر حال سوریان امتیازات به دست آورده را از دست داد و این جای بررسی دارد.

* نظر شما در مورد خداحافظی های اخیر کشتی گیران که حالت سریالی گرفته، چیست؟

– بحث خداحافظی به خود ورزشکار مربوط می شود. هیچ وقت به ورزشکاری نمی گوییم چرا خداحافظی کردی؛ البته که بعضی از خداحافظی ها احساسی است به خصوص در صحنه المپیک؛ اما نباید روی این موضوع برویم که چرا خداحافظی کرد یا چرا خداحافظی نکرد.

* عملکرد بانوان را در این دوره المپیک چطور دیدید؟

– بانوان تلاش خودشان را داشتند، قرار است چه انتظاری از آنها داشته باشیم؟ انتظار از بانوان نباید اینقدر بالا برود. در کل عملکرد بانوان خوب بود. البته در تیراندازی انتظارمان کمی بیشتر بود اما به هر حال همین که الهه احمدی جایگاه ششمی المپیک لندن را حفظ کرد، خوب است. نجمه خدمتی هم خیلی جوان است و برای بهتر شدن در آینده فرصت دارد.

* تا امروز سه مدال طلا و برنز گرفته ایم؛ پیش بینی شما از تعداد مدال هایی که طی روزهای آینده نصیب کاروان ایران می شود، چیست؟

– انتظار دو مدال طلای دیگر را هم دارم؛ در کل فکر می کنم که پنج مدال دیگر به دست می آوریم که از این تعداد ٢ مدال طلا خواهد بود.

* تا امروز کمیته ملی المپیک روی قول خود برای پرداخت جایزه نقدی به مدال آوران ایستاده است، این روند ادامه خواهد داشت؟

– قطعا؛ با خود پول آورده ایم به این امید که مدال بگیریم و پاداش مدال آوران را بدهیم، نمی خواهیم این پول ها را در جیب خودمان برگردانیم! می خواهیم در جیب ورزشکاران باشد.

* برنامه ای برای بررسی شرایط رشته هایی که در المپیک انتظارات را برآورده نکردند، دارید؟

– قاعدتا این کار انجام خواهد شد، اگر هم ما این کار را نکنیم، کارشناسان انجام می دهند، به خاطر بازی های آسیایی اندونزی، حتما این موضوع را لحاظ می کنیم.

* در حاشیه المپیک نشست جانبی با مسئولان  داشته اید؟

– همه مسئولان ورزش در سطح بین المللی اینجا هستند. تا امروز با اکثر آنها نشست هایی داشته ایم و در مورد همکاری در زمینه های مختلف رایزنی کرده ایم.

* میزبانی برزیلی ها را چطور می بینید؟

– روزهای اول شرایط اصلا خوب نبود اما رفته رفته بهتر شد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/04/05/4/2039857.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×