» اخبار ایران و جهان » تهران و مسکو برای عادی سازی اوضاع حلب سوریه تلاش می‌کنند
اخبار ایران و جهان

تهران و مسکو برای عادی سازی اوضاع حلب سوریه تلاش می‌کنند

مرداد 26, 1395 009

معاون عربی آفریقایی وزیر امورخارجه کشورمان گفت: تلاش ایران و روسیه این است که وضع بحرانی در حلب را در مسیری قرار دهند که این وضع پایان یابد و امکان بازگشت به وضع عادی تر فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون عربی آفریقایی وزیر امورخارجه از رایزنی با همتای روسی خود برای استفاده از زمینه های مشترک ایران و روسیه به منظور خروج از بحران کنونی در حلب خبر داد.

حسین جابری انصاری پس از مذاکراتش با «میخائیل باگدانوف» درباره وضعیت ائتلاف ضد تروریسم به ویژه در حلب گفت: بحران حلب و ادامه رویارویی جاری در این شهر که البته نخستین بار نیست، در چند سال گذشته وضع خاصی در صحنه بحران سوریه داشته است.

وی افزود: گروه های تروریستی بارها تلاش کردند که با فشار سلاح و پشتیبانی حامیانشان بر این شهر سیطره یابند که بر بخشی از مناطق این شهر نیز سیطره یافته اند.

جابری انصاری تخریب بخش مهمی از زیرساخت ها و آواره شدن بخش مهمی از جمعیت این شهر و بروز فاجعه انسانی را از پیامدهای اقدامات تروریست ها در حلب برشمرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: تلاش ایران و روسیه این است که وضع بحرانی در حلب را که فجایع انسانی را تعمیق کرده است در مسیری قرار دهند که این وضع پایان یابد و امکان بازگشت حلب به وضع عادی تر با خروج مردم محاصره شده به زندگی عادی فراهم شود.

وی ادامه داد: البته وضع حلب جزئی از بحران عمومی سوریه است که خروج از آن منوط به راه حلی کلان تر درباره کل بحران این کشور است، مسئله ای که دو کشور ایران و روسیه به آن اهتمام دارند.

جابری انصاری گفت: در گفتگوهایی که امروز با «باگدانوف» داشتیم، آخرین وضع حلب را مرور و برای استفاده از زمینه های مشترک دو کشور برای خروج از وضع جاری حلب تبادل نظر کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با مجموعه شرایطی که فراهم شده است به مرور زمان و هرچه سریعتر امکان خروج از بن بست کنونی فراهم شود.

 بررسی تحولات سوریه، یمن، بحرین و فلسطین با نماینده پوتین

معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه، مذاکرات با همتای روسش را درباره تحولات سوریه، یمن، بحرین، فلسطین و دیگر کشورهای منطقه بسیار خوب ارزیابی کرد.

جابری انصاری درباره محتوای رایزنی های دو طرف گفت: در این نشست، مجموعه ای از مباحث مختلف مرتبط با تحولات غرب آسیا و شمال افریقا و نیز بحران های منطقه ای و بین المللی که مد نظر ایران و روسیه است مطرح شد.

وی افزود: بحران های منطقه غرب آسیا و شمال افریقا عنوان اصلی مذاکرات امروز بود و دو کشور ایران و روسیه سیاستی مبتنی بر حل و فصل مسالمت آمیز بحران های کنونی در منطقه را پیگیری می کنند.

جابری انصاری اضافه کرد: در این نشست همچنین تحولات یک ماه اخیر در منطقه در مجموعه روندهای منطقه ای بررسی و مسائل چند سال گذشته نیز مرور شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: با بررسی آخرین تحولات منطقه و ارزیابی زمینه های مشترک همکاری دو کشور، سیاستی اساسی را پیگیری می کنیم که مبتنی بر حل و فصل مسالمت آمیز بحران کنونی در منطقه از طریق تسهیل رجوع به ملت های منطقه به عنوان پایان دهنده به بحران هاست.

وی افزود: طبعا تحت عنوان این سیاست کلی و اهتمام مشترک دو کشور، به شکل جزئی نیز رایزنی هایی انجام دادیم و این گفتگوها به زودی با سفر من به مسکو و رایزنی با همتایان دیگرم در منطقه ادامه خواهد یافت.

جابری انصاری گفت: در گفتگوهای آینده در مسکو ارزیابی از مجموعه این سفرها و رایزنی ها را مرور خواهیم کرد که با هدف کمک دو کشور به حل و فصل مسالمت آمیز بحران و جنگ در منطقه عربی و خروج از بن بست کنونی خواهد بود.

وی افزود: آقای باگدانف نیز سفری به کشورهای دیگر منطقه دارد و این گفتگوها را با همتایانش در دیگر کشورها پیگیری خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه استمرار فاجعه انسانی، ادامه کشتار بی گناهان و از بین رفتن زیرساخت‌های کشورهای منطقه را پیامدهای بن‌بست کنونی بحران ها در منطقه برشمرد.

حسین جابری انصاری پس از دیدار و مذاکره با همتای روسش در پاسخ به پرسشی درباره آثار سفر ظریف به ترکیه و احتمال پیوستن این کشور به ائتلاف ایران و روسیه در منطقه،ترکیه را کشوری مهم و موثر در منطقه دانست.

وی گفت: در طول بحران سوریه همواره رایزنی های فشرده ای با دولت ترکیه برای حل و فصل این بحران داشتیم و در سفر اخیر ظریف به آنکارا درباره این موضوع میان دو کشور تبادل نظر شد.

جابری انصاری افزود: در این سفر درباره اصول اساسی حل و فصل بحران سوریه، میان دو کشور در زمینه اصول مشترک مد نظر دو کشور بویژه حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه توافقی کلی صورت گرفت.

وی ادامه داد: همچنین دو طرف درباره شکل گیری و ایجاد دولتی ملی و فراگیر از طریق آرای ملت سوریه توافق کردند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: این اصول اگرچه کلی است اما توافق درباره آن می تواند مقدمه اقدامات و گام های بعدی برای ترجمه این اصول کلی در بحران سوریه باشد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: مقامات ایران و ترکیه توافق کردند که گفتگوها و رایزنی ها از طریق تبادل سریع هیئت های سیاسی دو کشور و گفتگو درباره جزئیات مسائل برای اجرایی کردن اصول مورد توافق ادامه یابد.

وی افزود:‌ بر این اساس به زودی دعوتی از  «اومیت یالچین» همتای ترکم دارم و بنده نیز دیداری از آنکارا خواهم داشت تا درباره مسائل منطقه گفتگوهای جزئی تری داشته باشیم.

جابری انصاری ادامه داد: رایزنی میان کشورها و بازیگران موثر در بحران منطقه براساس اصول مشترک می تواند زمینه ساز مقدمات ضروری برای حرکت در مسیر خروج از بحران جاری باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: کار ساده ای نیست تفاوت منافع کشورها یا تصور اشتباه کشورها از منافع خودشان که گاه با این مسئله نیز مواجهیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: وجود بازیگران متعدد و موثر در این بحران وضعیتی ایجاد کرده است که کشور و ملت سوریه بیش از همه ضرر کرده و همه امکانات، زیرساخت ها و مردمش در فجایع انسانی آسیب دیده است.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد: با مجموعه تحولات جدید بر محور این بنیان ها و اصول مشترک و با تلاش فشرده کشورهای منطقه و بویژه جمهوری اسلامی ایران و نیز ترکیه و روسیه زمینه خروج از بن بست کنونی و فاجعه انسانی کنونی هرچه سریعتر فراهم شود.

وی تاکید کرد: ادامه بحران کنونی به نفع هیچ یک از کشورها و ملت های منطقه نیست و معتقدیم ادامه این بحران حتی برای بازیگران بین المللی که فکر می کنند ادامه وضع کنونی به نفعشان است مخاطره انگیز است.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: امتداد جریان های تروریستی و افراطی و سرایت آن به مناطق مختلف جهان و پایتخت های غربی و شرقی اثبات کرد که ادامه موج بحران تروریسم و افراط گرایی به زیان امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی است.

جابری انصاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تحلیل ها درباره ایجاد مثلث ایران، روسیه، ترکیه چقدر مبتنی بر واقعیت است، اظهار داشت: بجای اینکه در پی شکل گیری قالب های بسته سه یا چندگانه باشیم که حساسیت بازیگرهای دیگر را بر می انگیزد باید در پی نوعی اجماع سازی و اتفاق نظر کشورها و طرف های موثر بحران بر محور اصول مشترک باشیم.

وی گفت: اگر چنین اتفاق نظری نسبی میان بازیگران مختلف به اصول حل و فصل بحران فراهم شود به این هدف نزدیک می شویم .

معاون وزیر امور خارجه افزود: مهمترین اصل این است که بنا نیست هیچ بازیگر خارجی از طرف ملت های منطقه تصمیم بگیرد، آنان باید اهتمام خود را در این مسیر قرار دهند که تسهیل کننده به رجوع به آرای ملل منطقه باشند.

دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اگر میان کشورهای منطقه و بازیگران دیگر در سطح بین المللی درباره این اصول مشترک اتفاق نظر ایجاد شود مقدمات حرکت به سمت حل و فصل بحران فراهم خواهد شد.

جابری انصاری تصریح کرد: براین اساس ما الزاما در پی شکل گیری ائتلاف ها یا چارچوب ها و قالب های بسته نیستیم بلکه همه همت جمهوری اسلامی ایران این است که نوعی مفاهمه بر بنیان و اصول مشترک با دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: البته برخی بازیگران، منفعتشان را به درست یا غلط در ادامه بحران، درگیری ها و جنگ های داخلی منطقه می بینند بنابراین نمی توان اجماعی کامل ایجاد کرد اما اگر اتفاق نظر میان تعداد زیادی از بازیگران ایجاد شود امکان فراهم کردن زمینه خروج از بن بست کنونی فراهم می شود.

جابری انصاری گفت: در این چارچوب رایزنی هایی با دوستان و برادرانمان در ترکیه، روسیه و دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی خواهیم داشت و این بازیگران می توانند با ایفای نقش موثر به خروج از بحران کنونی در منطقه کمک کنند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مذاکرات امروز با «باگدانف» به معنی بی نتیجه بودن مذاکرات و ابتکار عمل دیمیستورا (نماینده سازمان ملل در امور سوریه) است، گفت: هیچ تلازمی میان این دو موضوع وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد :‌حلقه های متعددی از رایزنی ها در منطقه در جریان است بنابراین رایزنی میان بازیگران منطقه ای و بین المللی عادی است و از گذشته نیز جریان داشته است.

http://media.mehrnews.com/d/2016/08/08/4/2166357.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×