» اخبار ایران و جهان » گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!
اخبار ایران و جهان

گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!

مرداد 25, 1395 008

شرکت گوگل با بررسی جدول مدالی المپیک بر اساس میزان GDP و تعداد مدال‌ در بین تمام کشورها، ایران را در رتبه‌ نخست المپیک ریو قرارداد؛ اما به نظر می‌رسد که یک اشتباه بزرگ رخ‌داده است!

تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولیدشده در کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند. در این تعریف منظور از کالاها و خدمات نهایی، کالا و خدماتی است که در انتهای زنجیر تولید قرارگرفته‌اند و خود آنها برای تولید و خدمات دیگر خریداری نمی‌شوند. روش‌های مختلفی برای محاسبه تولید ناخالص ملی وجود دارد. محاسبه مجموع ارزش‌افزوده، محاسبه با نگرش مصرف و محاسبه با نگرش درآمد، سه روش متداول انجام این کار هستند.

گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!

شرکت گوگل در سایت landing.google.com/altmedaltable بر اساس شاخص‌هایی همچون جمعیت؛ علاقه به المپیک و… مدال‌های کسب‌شده در المپیک ریو را ارزش‌گذاری کرده است. دریکی از این شاخص‌ها مدال‌های کسب‌شده توسط کشورها بر اساس تولید ناخالص داخلی یا همان GDP ارزش‌گذاری شده است. در نگاه اول ایران در رتبه نخست این جدول قرار دارد. حالا ما باید از این صدرنشینی خوشحال باشیم؟ درواقع ما موفق‌ترین کشور بر اساس درآمد کشورمان معرفی‌شده‌ایم. به عبارت ساده‌تر با کسب تنها دو مدال طلا موفق‌ترین کشور فقیر دنیا تلقی شدیم؛ اما برخی آمارها نشان می‌داد که ایرانی‌ها آن‌قدرها هم وضعشان در تولید ناخالص ملی نامناسب نیست.

گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!

در سایت گوگل برای محاسبات خود توضیحاتی ارائه‌شده که بر اساس تصویر زیر می‌توانید به آن مراجعه کرده و جدول اطلاعات گوگل و فرمول محاسبه این جدول را به دست آورید:

گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!

بر اساس این جدول ایران با ۸۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۷۱۳ نفر و همچنین ۴۱۶ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی توانسته ضریب ۳.۶۵ را به دست آورد و تمام محاسبات بعدی بر اساس همین ضریب شکل‌گرفته است؛ اما اشکال کار اینجاست که شرکت گوگل عدد جمعیت ایران را در ستون GDP قرارداد و تولید ناخالص را در ستون Population قرارداد است و به دلیل همین اشتباه ضریب به‌دست‌آمده برای ایران معادل فقیرترین کشورهای جهان قرارگرفته است!

گاف گوگل ایران را صدرنشین المپیک کرد!

ما برای اولین بار در صدر جدول مدال‌های المپیک قرارگرفته‌ایم ولی به نظر می‌رسد این مقام صرفاً حاصل اشتباه شرکت گوگل است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×