» اخبار ایران و جهان » حاجی‌بابایی: عربستان در«منا» طلبکار شده است/باید بهتر عمل میکردیم
اخبار ایران و جهان

حاجی‌بابایی: عربستان در«منا» طلبکار شده است/باید بهتر عمل میکردیم

مرداد 22, 1395 008

عضو فراکسیون ولایت مجلس، با بیان اینکه انفعال در پیگیری‌ها باعث طلبکاری عربستان در فاجعه منا شد، گفت: باید بهتر از این، پرونده این فاجعه را پیگیری می‌کردیم.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به در پیش بودن سالگرد فاجعه منا و شهادت ۴۶۵ نفر از هموطنانمان در این حادثه، اظهار داشت: آنچه تاکنون بدست آمده، این است که سیاست های دولت ما در رابطه با عربستان سعودی به هیچ وجه پاسخ نخواهد داد.

وی در توضیح این مسئله گفت: دلیل این نکته آن است که سعودی ها پس از شهادت شیخ نمر و قبل از آن یعنی هنگام فاجعه منا، به جای پاسخگویی، قلدرمآبانه در جایگاه مدعی نشستند و این نشان می دهد که ما در سیاست خارجی موضع منفعلی در قبال خاندان سعودی گرفته ایم.

عضو فراکسیون ولایت مجلس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری فعال پرونده فاجعه منا عنوان کرد: انتظار این بود که در این حادثه اجازه ندهیم عربستان موضع بدهکاری خود را به طلبکاری تبدیل کند و ما نیز به طمع ارتباط با آل سعود از موضع حق خود کوتاه بیاییم اما به همین دلیل که کوتاه آمدیم، پیگیری این فاجعه تا امروز پاسخ نگرفته است.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی مقصر است اما قصد پاسخگویی ندارد، تصریح کرد: البته مسئولان ما در این روزها مواضع خوبی در رابطه با عربستان سعودی کرده اند، اما به دلیل مواضع نامناسب اولیه، الان عربستان پاسخگو نیست به همین دلیل ضرورت دارد که از همه ظرفیت ها و امکانات دستگاه دیپلماسی استفاده شود تا حقوق شهدا و مجروحان این فاجعه و خانواده های آنان احقاق شود.

وی در همین رابطه تاکید کرد: دولت و دستگاه دیپلماسی باید از طریق طرح دعوی در محاکم بین المللی و همزمان با آن از طریق رایزنی های سیاسی منطقه ای و بین المللی، پرونده این فاجعه را تا آخر پیگیری کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس در پاسخ به این سئوال که مجلس چقدر تاکنون به وظیفه خود در قبال این فاجعه عمل کرده است، گفت: از همان زمان تاکنون نمایندگان تذکرهای فراوانی دادند و همین ایراداتی که امروز به روند پیگیری فاجعه وارد است، همان زمان نیز گفته می شد؛ البته مجلس می توانست بهتر از این پیگیری کند و مواضع محکم تری بگیرد.

حاجی بابایی با تاکید بر ضرورت تقویت ظرفیت های دستگاه دیپلماسی و نظارت مجلس برای پیگیری پرونده منا اظهار داشت: باید با بکارگیری همه فنون حرفه ای دیپلماسی، منافع مردم ایران را در رابطه با این فاجعه حفظ و حقوق آنها را احقاق کنیم.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/11/15/IMG10533474.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×