» عمومی » فرهنگی ادبی » جزئیات توقیف هفته‌نامه یالثارات
فرهنگی ادبی

جزئیات توقیف هفته‌نامه یالثارات

مرداد 12, 1395 006

هفته‌نامه یالثارات که در سه سال اخیر سه بار تذکر گرفته، سه بار توقیف شده و یک ‌بار هم لغو مجوز شده بود، بار دیگر توقیف شد. براساس گفته دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات، این نشریه هم‌اکنون با حکم موقت قوه قضائیه منتشر می‌شود
به گزارش شرق، خبر لغو امتیاز و توقیف و تذکر به این نشریه در شرایطی منتشر می‌شود که حتی روز گذشته نیز وب‌سایت این مجله که با همین عنوان منتشر می‌شود، به‌روز شد و چندین خبر را نیز منتشر کرد.
دلیل انتشار خبر توقیف مجدد این نشریه، انتشار مطلبی درباره جشن سینمایی حافظ بود که در آن با انتشار عکس‌هایی از هنرمندان حاضر در این مراسم، مطلبی در کنار آن نوشت با عنوان «دیوث کیست؟» مطلبی که با واکنش تند هنرمندان مواجه شد، به همین دلیل انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «متأسفانه در روزهای گذشته نشریه یالثارات، با زیر‌پاگذاشتن حریم اخلاق و نادیده‌گرفتن عفت کلام، عبارات ناشایست و زشتی را نسبت به سینماگران و خانواده ایشان به کار برده که فارغ از توجیه لغوی آن، در عرف اجتماعی، یکی از رکیک‌ترین و زشت‌ترین فحاشی‌های رایج در بین فرومایه‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شود. انجمن بازیگران سینمای ایران پس از چند روز خویشتن‌داری و با مشاهده عدم برخورد مناسب با این هجمه اخلاقی، حق قانونی و شرعی اعاده حیثیت را برای تمامی هنرمندان و خانواده ایشان محفوظ دانسته و برخورد قاطع مسئولان قضائی و قانونی ذی‌ربط با این بی‌حرمتی را کمترین انتظار هنرمندان می‌داند».
خبر توقیف یالثارات را روز گذشته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست خبری اعلام کرد و گفت: «با تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات، نشریه «یالثارات» توقیف شد».
حسین نوش‌آبادی در این نشست خبری، درباره اهانت نشریه «یالثارات» به برخی هنرمندان و موضع ارشاد، اظهار كرد: «نشریه مذکور چندین‌بار به‌دلیل رعایت‌نکردن اخلاق رسانه‌ای توقیف شده بود و با وساطت دوباره راه‌اندازی شد؛ اما این‌بار به بهانه تحلیل یک رویداد سینمایی و نوع پوشش هنرمندان، به ساحت هنر اهانت کرده بود. در‌حال‌حاضر نشریه «یالثارات» توقیف شده و پرونده آن به دادگاه ارجاع داده شده است تا درباره این موضوع تصمیم بگیرد. توهین به ساحت هنر و هنرمندان پذیرفتی نیست، این حرکت ضداخلاقی، ضدفرهنگی و ضدرسانه‌ای است».
او همچنین تأکید کرد: «برای ما تفاوتی ندارد آن نشریه با چه گروه و جناحی موافق است. هیأت نظارت بر مطبوعات نهاد حکومتی و فراقوه‌ای است و تصمیماتی که می‌گیرد، تصمیمات نمایندگان تمام قوا است».
علاوه بر این سیدعلاءالدین ظهوریان، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات نیز در واکنشی انتشار مطلب اخیر در نشریه یالثارات را مصداق اصرار بر تخلف دانست و از ارسال پرونده تخلف این نشریه به دادسرا خبر داد.، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات در واکنش به تیتر و مطلب اخیر هفته‌نامه یالثارات درباره هنرمندان، تأکید کرد: این نشریه در جلسه ١٤ دی ٩٤ با رأی اکثریت اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات و به‌دلیل تخطی‌های مکرر از حدود مطبوعات مندرج در ماده ٦ قانون مطبوعات، لغو مجوز شد و همان زمان هم از فهرست نشریات دارای مجوز خارج شد. او افزود: با وجود این ، نشریه یالثارات هم‌اکنون با حکم موقت قوه قضائیه منتشر می‌شود.
دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات افزود: «در جلسه سوم مرداد هیأت نظارت بر مطبوعات، تخلفات جدیدی از این هفته‌نامه سر زده بود که به دادسرا ارجاع شد. متأسفانه در شماره بعدی نشریه نیز با انتشار تصاویر، تیتر و متنی راجع به برخی هنرمندان کشور مطابق بندهای ٢ و ٨ ماده ٦ قانون مطبوعات، تخلف دیگری رخ داد که علاوه بر واکنش‌های هنرمندان، واکنش مسئولان را نیز در پی داشت که این تخلف هم برای دادسرا ارسال خواهد شد، چراکه مصداق اصرار بر تخلف نيز هست.
ظهوریان ابراز امیدواری کرد قوه‌قضائیه که در این موارد حساسیت لازم را دارد، واکنش مناسب نشان دهد». در همین حال اما عبدالحمید محتشم، مدیرمسئول هفته‌نامه یالثارات روز گذشته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به صحبت‌های نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد واکنش نشان داد و گفت: «برخلاف اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد، یالثارات توقیف نشده است و هیأت نظارت پرونده ما را به دادسرا ارجاع داده است و اگر در مدت باقی‌مانده تا چاپ این هفته‌نامه اتفاق خاصی رخ ندهد، یالثارات صبح روز چهارشنبه روی دکه‌ها برای عموم مردم قابل دسترس خواهد بود».
یالثارات در زمستان سال گذشته نیز با انتشار مطلبی به شهیندخت مولاوردی توهین‌های جنسیتی کرده بود و به همین دلیل نیز در جلسه ١٤ دی هیأت نظارت بر مطبوعات، به‌دلیل اصرار بر تخلف لغو مجوز شده بود. بااین‌حال این نشریه اندك‌زماني بعد شماره جدید خود را منتشر کرد و در مطلبی که در صفحه نخست خود نیز درج کرده بود، بار دیگر با ادبیاتی نامناسب به شهیندخت مولاوردی توهین کرد. نشریه یالثارات در شماره دوم دی سال گذشته خود با حمله‌ای شدید و دادن نسبت‌هایي به شهیندخت مولاوردی در مطلبی عجیب او را «زن کذایی» و «هم‌پالکی‌‌ همان بد‌تر از فاحشه معروفه در دنیا» خواند و در ادامه نوشت روحانی می‌خواهد او را «بر گردن زنان ایران سوار کند».
پس از آن بود که مولاوردی در شش دی در صفحه فیس‌بوک خود با انتشار مطلبی انتقادی درباره این نشریه اعلام کرد که از نشریه یالثارات شکایت خواهد کرد؛ اما یک روز بعد مسئولان این نشریه بار دیگر مطلبی در وب‌سایت خود منتشر کردند با این عنوان: «دیوار شکسته و زن سلیطه». مطلب جدید نیز خالی از توهین و طعنه‌های غیراخلاقی به معاونت زنان ریاست‌جمهوری نبود.
بر همین اساس بود که هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه ١٤ دی خود به اتفاق به این جمع‌بندی رسیدند که عملکرد این هفته‌نامه مصداق تبصره ٢ ماده ٦ قانون مطبوعات – یعنی اصرار بر تخلف – بوده و در نهایت به لغو مجوز این نشریه رأی دادند. بااین‌حال این نشریه با وجود توقیف و لغو مجوز دوباره منتشر شد و به رویه خود ادامه داد.
هفته‌نامه یالثارات در دی‌ماه سال ٩٢ نیز به استناد بند ٨ و ١١ ماده ٦ قانون مطبوعات از سوي هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. بند ٨ ماده ٦ قانون مطبوعات، افترابه مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی را که حرمت شرعی دارند، اگرچه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد، دربر می‌گیرد و در بند ١١ این ماده نیز به پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران اشاره شده است. هیأت نظارت بر مطبوعات به مطلب خاصی اشاره نکرده و مشخص نیست دقیقا به‌دلیل کدام مطلب این هفته‌نامه توقیف شده است.
این نشریه دی‌ماه سال ٩١ نیز به شکایت سازمان سینمایی به دادگاه کشانده شد؛ البته پیش از آن نیز در اردیبهشت‌ماه ١٣٨٦ شعبه ٧٦ دادگاه کیفری استان تهران، مدیرمسئول نشریه «یالثارات الحسین» را از اتهام افترا به دستگاه قضائی و مقامات آن و نشر مطالب خلاف واقع و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت مدعی‌العموم تبرئه کرد. در تیرماه ١٣٨٧ نیز این نشریه بار دیگر دادگاهی شد. همچنین در بهمن‌ماه سال ١٣٨٨ مدیرمسئول این نشریه با رضایت شاکی، قرار منع تعقیب دریافت کرد. از آبان‌ماه سال جاری هم این هفته‌نامه دو بار به استناد بند ٨ ماه ٦ قانون مطبوعات از سوي هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر گرفت.
هفته‌نامه یالثارات الحسین(ع) در سی‌ام اردیبهشت سال ١٣٧٣ نخستین شماره خود را منتشر کرد. این نشریه یک‌بار در سال ١٣٧٦ توقیف شد و انتشار مجدد خود را از مرداد ٧٦ آغاز کرد. البته این نشریه از معدود نشریات اصولگرا بود که در زمان تعطیلی گروهی نشریات اصلاح‌طلب، توقیف شد. انصار حزب‌الله، صاحب‌امتیاز و عبدالحمید محتشم مدیرمسئول این نشریه است.
http://gahar.ir/wp-content/uploads/2016/07/Yasarat-daus.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×