» اخبار ایران و جهان » کاترین اشتون در کنفرانس خبری برای اولین بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم/ گام اول اعتماد سازی را برداشتیم
اخبار ایران و جهان

کاترین اشتون در کنفرانس خبری برای اولین بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم/ گام اول اعتماد سازی را برداشتیم

مهر 25, 1392 007

با پایان یافتن مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو کاترین اشتون در کنفرانس خبری حاضر شد.
به گزارش فرارو، کاترین اشتون در این کنفرانس خبری گفت: برای اولین‌بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم و این را خودم نوشتم آقای ظریف تایید کرد.
وی افزود: ما در ژنو جو مثبتی داشتیم که در ادامه نیویورک بود و طرح ایران را ما به دقت مطالعه کردیم و این طرح را خوب دیدیم و تصمیم گرفتیم نشست بعدی را 7 و 8 نوامبر در ژنو بگذاریم و هیات‌ها و کارشناسان هسته‌یی و تحریم قبل از نشست ملاقات کنند تا در بحث ها کمی جلو برویم.
اشتون در پاسخ به این پرسش که ما فکر می کنیم ایران به تعهداتی قول داده است گفت ما توافق کردیم درباره جزییات صحبت نکنیم و شما که این مذاکرات را دنبال می کنید باید این را درک کنید.
وی گفت: ما همیشه سعی کردیم ایده هایی را مطرح کنیم که اعتمادسازی کنیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.
مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ سوالی درباره طرح ایران گفت: بگذارید فقط همین قدر بگویم که ما در مذاکراتمان در دو روز گذشته گام اول اعتمادسازی را برداشتیم و من از فرایندی که در آن هستیم رضایت دارم هرچند فکر می کنم راه درازی در پیش داریم.
اشتون در مورد غنی سازی ایران در خاک خودش گفت:‌ ایران حق دارد در خاک خود غنی سازی کند اما در یک شکل متفاوت و ما در برخی موارد حرف خود را زده و نظر خود را اعلام کرده‌ایم و به نظر من ایران باید این حق را داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت توافق، تحریم‌هایی که آمریکا به صورت یکجانبه وضع کرده برداشته خواهد شد یا خیر گفت: وقتی شورای امنیت از من  خواست رهبری 5+1 را بر عهده بگیرم، من خواستم که به عنوان یک تیم عمل کنیم و اکنون هم به این همین صورت اقدام  خواهیم کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×