» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » شهردار مبارکه: زبان هنر بهترین ابزار پیشگیری از معضلات اجتماعی از جمله مصرف قلیان است
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

شهردار مبارکه: زبان هنر بهترین ابزار پیشگیری از معضلات اجتماعی از جمله مصرف قلیان است

مرداد 4, 1395 1018

شهردار مبارکه گفت: زبان هنر بهترین ابزار فرهنگ سازی و پیشگیری از معضلات اجتماعی از جمله مصرف قلیان در جامعه است.

محمد شرفا افزود: در راستای رسالت فرهنگی شهرداری مبارکه، برنامه فرهنگ سازی عدم استفاده از قلیان  و سیگار در دستور کار مدیریت شهری مبارکه قرار گرفته است .

وی گفت: به منظور استفاده بهینه و سالم خانواده‌ها از پارک‌ها و مراکز تفریحی، طی هماهنگی‌های انجام شده طرح ممنوعیت عرضه  قلیان در پارک‌ها اجرا و در این رابطه تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان در پارک‌ها نصب شده است.

شهردار مبارکه با بیان اینکه مصرف قلیان در جامعه از خط قرمز عبور کرده و دیگر نمی توان با توصیه های پزشکی، امیدوار بود که آمار مصرف کنندگان مواد دخانی کاهش یابد، تصریح کرد: آنچه ما را در خصوص مصرف قلیان نگران کرده است استعمال آن به صورت دسته جمعی در خانواده‌ها و در بین دوستان است.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد قبح مصرف قلیان بسیار کم‌تر از استعمال سیگار شده است و این در حالی است که مصرف قلیان بسیار مضرتر از سیگار است.

شرفا با بیان اینکه قلیان قدم اول ورود به اعتیاد و مضرات آن بیشتر از مواد مخدر است، گفت: از دستگاه های فرهنگی و متولی امر در خصوص برنامه ریزی مناسب، مدون و فرهنگ سازی برای آگاه سازی جوانان و خانواده ها برای مقابله با مصرف قلیان می خواهیم که با طرحی جامع و مستمر با این پدیده مضر برخورد جدی کنند.

شهردار مبارکه گفت: وضعیت اسفبار استعمال قلیان در محافل خصوصی،پارک ها، قهوه خانه ها،رستوران ها معضلی است که رفع آن عزمی ملی و ‏حرکتی ‏جهادی را می طلبد و نیاز است با ‏ایجاد جنبش ملی مبارزه با قلیان زمینه را برای پیشگیری از ‏نابودی نسل جوان کشور فراهم شود.

شرفا گفت: به منظور استفاده بهینه و سالم خانواده‌ها از پارک‌ها و مراکز تفریحی و طی هماهنگی‌های به عمل آمده با مرجع قضائی، طرح ممنوعیت استعمال قلیان در پارک‌ها اجرا می‌شود و در این رابطه تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان در محل پارک‌ها نصب و توسط مرجع قضائی و انتظامی با افراد متخلف برخورد قانونی به عمل می‌آید، که در این راستا؛ از شهروندان نیز خواستار همکاری با این مأموریت می باشیم

شهرداری، دانشگاهها و آموزش و پرورش  به عنوان مراکز مهم در فرهنگسازی و آگاهی رسانی نقش مهمی در کاهش مصرف قلیان بر عهده دارند

رییس اداره بهزیستی شهرستان مبارکه گفت: فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نسبت به مضرات استعمال قلیان از وظایف نهادهای فرهنگی جامعه است.

میر محسن محمودی افزود: نهادهایی مثل خانواده، مدرسه، دانشگاه ها،شهرداری، ائمه جماعات، دانشگاه ها، مرکز بهداشت، اداره ارشاد، سازمان تبلیغات و رسانه بیشترین نقش را در فرهنگ سازی بر عهده دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که خطرات مصرف قلیان به مراتب بیشتر از کشیدن سیگار است، گفت: با توجه به فراگیری این پدیده در بین نسل جوان، شهرداری مبارکه با نصب تابلوهای آموزشی در سطح شهر نسبت به آگاهی بخشی وفرهنگ سازی در زمینه مضرات استعمال قلیان اقدام کرده است.

محمودی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و آگاهی مردم از مضرات قلیان در جامعه افزود: با وجود افزایش مصرف دخانیات بویژه قلیان در بین آحاد جامعه لزوم توجه جدی به بحث فرهنگی در این راستا بیش از پیش ضروری است.

وی از بین رفتن قبح مصرف قلیان در خانواده ها و جامعه را یکی از عوامل مهم در گسترش این امر عنوان کرد و اظهار داشت: شهرداری، دانشگاهها و آموزش و پرورش  به عنوان مراکز مهم در فرهنگسازی و آگاهی رسانی نقش مهمی در کاهش مصرف قلیان بر عهده دارند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان مبارکه از قلیان و سیگار به عنوان دروازه های ورود به اعتیاد بویژه در زنان یاد کرد و خاطر نشان کرد: مشکل اساسی ما در زمینه مصرف قلیان ، ورود مصرف آن در بین خانواده ها و کاهش سن مصرف آن است.

وی با اشاره به نقش خانواده ها در پیشگیری و لزوم مراقبت از فرزندان در برابرپدیده اعتیاد، گفت: بیکاری عامل اصلی برای مصرف مواد مخدر در بین افراد جامعه نیست و در این راستا خانواده ها به عنوان راس هرم مبارزه می توانند نقش اساسی در پیشگیری از اعتیاد داشته باشند منوط به اینکه میزان آگاهی خانواده ها بالا باشد.

وی با اشاره آمار بالای استعمال دخانیات در جامعه و اهمیت حضور مردم در راستای کاهش مصرف دخانیات اظهار داشت: هر جا که حضور مردم و نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری در عرصه پر رنگ بوده اقدامات انجام گرفته دوام و پایداری بیشتری داشته است.

محمودی با بیان اینکه بنا بر اعلام وزارت بهداشت ضرر استعمال ۳۰ دقیقه قلیان برابر با ضرر استعمال ۸۰ نخ سیگار است، اضافه کرد: متأسفانه در سال های اخیر استعمال قلیان در بین تمام اقشار جامعه خصوصاً جوانان افزایش یافته است و این امر، خطری جدی و تهدید کننده برای سلامت است.

وی با بیان اینکه دخانیات از جمله قلیان مقدمه ای برای روی آوردن افراد خصوصاً نسل جوان به اعتیاد است، افزود: متأسفانه تبلیغات سوء در ذهن مردم، این باور را ایجاد کرده که تنباکوهای میوه ای هیچ نوع ضرری ندارند، اما در واقع این یک تصور غلط است، چرا که ماده اصلی آنها نیکوتین است که عامل بیش از ۸۰ درصد سرطان های دهان، ریه و حنجره می باشد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان مبارکه گفت:بر اساس ‏گزارش سازمان جهانی ‏بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان جان خود را از دست می دهند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز ‏گویای آن است که ‏‏15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در کشور مصرف ‏کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می شود.

 

 

photo_2016-07-25_09-17-05 photo_2016-07-25_09-17-09 photo_2016-07-25_09-16-25 photo_2016-07-25_09-16-36 photo_2016-07-25_09-16-39 photo_2016-07-25_09-16-43 photo_2016-07-25_09-16-48 photo_2016-07-25_09-16-52 photo_2016-07-25_09-16-56 photo_2016-07-25_09-17-01

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×