» اخبار ایران و جهان » قاسمی: عادل الجبیر به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد
اخبار ایران و جهان

قاسمی: عادل الجبیر به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد

مرداد 2, 1395 007

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان وزیر خارجه سعودی گفت: عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی می‌شود، سخنان مضحکی را در مورد کشورمان به زبان می آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات سخیف، بی‌پایه و تکراری وزیر خارجه سعودی درباره ایران گفت: عادل الجبیر که این روزها سخت سرگرم پاک کردن جای پای دخالت‌های سران، مقامات و سازمان‌های رسمی کشورش در عملیات‌های گوناگون تروریستی چند دهه اخیر است، گمان می‌برد با فرافکنی می‌تواند افکارعمومی جهان را از رسوایی‌های بی‌پایان کشورش به عنوان پدر القاعده و داعش منحرف کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: البته قابل درک است که وزیر خارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه ١١ سپتامبر سپری کرده و روزهای سخت تری را نیز انتظار می کشد.

وی ادامه داد: بدون تردید ابعاد و تبعات چنین اطلاعات مهمی در مورد منابع کشور حامی تروریسم از دیدگاه افکار عمومی دنیا و ملت‌های قربانی تروریسم در سال‌های پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ مخفی نخواهد ماند.

قاسمی گفت: عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی می‌شود، سخنان مضحکی را در مورد کشورمان به زبان می آورد که به وی توصیه می شود در چنین مواقعی از اظهار نظر اجتناب وزرد و به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد.

گفتنی است پیش از این وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و در پاسخ به پرسشی درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: ما گفته‌ایم هر توافقی که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند،‌ هر توافقی که دارای مکانیزم نظارت سخت‌گیرانه و تحمیلی باشد و در صورتی که ایران آن را نقض کند دارای شروطی برای برگشت‌پذیری تحریم‌ها باشد، توافقی است که از آن استقبال خواهیم کرد.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: نگرانی‌هایی که ما داشتیم و هنوز هم داریم به پول‌هایی مربوط است که ایران به آن دست خواهد یافت.

وی با تکرار ادعاهای پیشین خود در رابطه با ایران مدعی شد: آن‌چه ما می‌بینیم تداوم حضور ایران در فعالیت‌های خصمانه در حمایت از حزب‌الله لبنان، در سوریه در عراق و در تلاش برای تامین سلاح برای حوثی‌ها در یمن است. بنا بر این فکر می‌کنم هنوز نمی‌توان تصمیم گرفت که آیا در رفتار ایران تغییر صورت گرفته است یا نه؛ البته ما واقعا هیچ تغییری را نمی‌بینیم.

الجبیر در پاسخ به این پرسش که اگر شما دلایلی بر ظن این داشته باشید که ایران به مفاد این توافق پایبند نماند، آیا عربستان سعودی کسب سلاح‌های هسته‌ای را بررسی خواهد کرد، گفت: عربستان سعودی هر اقدامی که برای حفاظت از مردمان و کشورمان لازم باشد را انجام خواهد داد. در رابطه با این‌که ما چطور این کار را انجام خواهیم داد یا با چه وسیله‌ای این کار را می‌کنیم، چیزی نیست که ما آن را بخواهیم اعلام کنیم؛ مسلما نه در یک برنامه تلویزیونی.

وزیر خارجه عربستان درباره توجیه حمله به یمن گفت: ما یک خلاء را (در یمن) دیدیم که این خلاء باید پر می‌شد. ما شاهد فقدان یک رهبری بودیم و باید یک رهبری به وجود می‌آمد و بنا بر این با متحدانمان همکاری و به منظور حفاظت از منافعمان این خلاء را پر کردیم.

وی در اظهاراتی خصمانه درباره ایران ادعا کرد: در رابطه با ایران ما گفتیم، تحمل دیگر کافی است. ۳۵ سال پرخاشگری ایران نسبت به عربستان سعودی و متحدانش کافی است. ما این را تحمل نخواهیم کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/18/4/1971712.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×