» عمومی » علمی آموزشی » آشنایی با عملکرد شبکه های رایانه ای از روی رفتار مورچه ها
علمی آموزشی

آشنایی با عملکرد شبکه های رایانه ای از روی رفتار مورچه ها

تیر 27, 1395 0015

مورچه ها از دید انسانها تنها نوعی حشره نیستند بلکه به ما یاد می دهند که شبکه های رایانه ای چگونه کار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مورچه ها به عنوان حشراتی که در سراسر جهان در کلنی های عظیم زندگی می کنند همواره مورد توجه دانشمندان بوده اند. اکنون دانشمندان دانشگاه MIT یافته اند که با بررسی دقیق رفتار این حشرات می توان به نحوه عملکرد شبکه های رایانه ای و همچنین چگونگی ارتقا یافتن آنها دست یافت.

تیمی از دانشمندان آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه ای دانشگاه MIT از مدتها پیش مطالعه بر روی مورچه ها را با این هدف آغاز کرده بودند که مدلی از تجزیه و تحلیل مربوط به شبکه های اجتماعی، فرآیند اتخاذ تصمیم در میان دسته ای از روباتها و ارتباطات در شبکه های نامتمرکز ارایه کنند.

مطالعه این دانشمندان تأکید دوباره ای بر تصور قبلی است که نشان می دهد مورچه ها تراکم جمعیتشان را بر اساس فرکانسی که آنها با سایر مورچه ها در محیط اطرافشان و به طور تصادفی برخورد می کنند تخمین می زنند.

به نظر می رسد این توانمندی خیره کننده فاکتور تعیین کننده ای در انجام کارهای مختلف از جمله تصمیم گیری برای انتخاب مکان مناسب جهت ساختن کلنی جدید باشد.

کمرون ماسکو از دانشمندانی که در این پروژه حضور داشته اند می گوید: بر اساس یک دیدگاه دراکی، اگر گروهی از افراد به طور تصادفی در یک منطقه مشخص تردد کنند، دفعاتی که با یکدیگر برخورد می کنند تابعی از تراکم آنهاست. آنچه که ما در حال انجام دادن آن هستیم ارایه تجزیه و تحلیل دقیقی درخصوص این دیدگاه ادراکی است. چنین ارزیابی، یک ارزیابی بسیار خوب خواهد بود. در این میان رفتار مورچه ها سرنخهای لازم را به دانشمندان می دهند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/07/16/4/2142175.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×