» اخبار ایران و جهان » کودتا در ترکیه شکست خورد
اخبار ایران و جهان

کودتا در ترکیه شکست خورد

تیر 26, 1395 0012

فرارو-شب گذشته گروهی از نظامیان ترکیه تلاش کرده‌اند که قدرت را در این کشور به دست بگیرند. تلاشی که تا به امروز با واکنش مردم ترکیه ناکام مانده است. دولت ترکیه اعلام کرده است بیش از 1500 تن از نظامیانی که در این کودتا نقش داشته اند دستگیر شده اند. تعدادی از ژنرال های ارتش ترکیه در این جریان این کودتا بازداشت شده اند.

شب گذشته تعدادی از نظامیان ترکیه با بستن پل بسفر مسیر ارتباطی مناطقه اروپایی استانبول به منطقه آساییی این شهر طرح کودتایی را کلید زدند که چند ساعت بعد شکست خورد.

کودتاچیان با تانک ها وارد خیابان های شهر های اصلی ترکیه شدند. و مقرارت منع آمد و شد وضع کردند. پس از آن با حمله با ساختمان  تلویزیون دولتی ترکیه و فرودگاه آتا تورک کنترل این دو محل استراتژیک را در دست گرفتند.

پس از این اقدامات بیانیه‌ای با عنوان ارتش ترکیه از تلویزیون ملی این کشور پخش شد که اعلام کرد ارتش برای دموکراسی و حقوق بشر اداره امور را در دست گرفته است. این بیانیه تاکید می کرد تمام روابط خارجی کشور به شکل موجود باقی خواهد ماند. در بیانیه آمده بود که برقراری قانون باید اولویت اصلی باشد.

پس از صدور این بیانیه رجب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواست که برای مقابله با حرکت نظامیان به خیابان‌ها بیایند. اردوغان که در تعطیلات بود به استانبول بازگشته است.

بن‌علی ایلدیریم، نخست وزیر نیز گفت که اجازه نمی‌دهد “تلاش‌های غیرقانونی گروهی در ارتش” به نتیجه برسد.

در استانبول و آنکارا هواداران رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها ریختند.

با حضور مردم در خیابان ها کودتاچیان در بسیاری از موارد نتوانستند مقاومت کنند و مجبور به عقب نشینی از فرودگاه آتاتورک استانبول و تلویزیون دولتی تی آر تی شدند.

پس از عقب نشینی نیروهای کودتاچی رجیب طیب اردوغان وارد فرودگاه استتانبول شد و در آنجا از شکست، کودتا خبر داد.

بن علی ایلدریم نیز از برکناری  هلوسی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه خبر داد. او گفت: «امید دوندار، فرمانده  فرمانده ارتش ترکیه به عنوان جانشین موقت او تعیین شده است.»

با این حال همچنان در گیری ها در شهرهای اصلی ترکیه به صورت پراکنده وجد دارد. در درگیری های شب گذشته دست کم 60 نفر کشته شدند.

تحولات لحظه به لحظه ترکیه

ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که قدرت را در دست گرفته است. اما از طرف دیگر نخست وزیر ترکیه اقدام ارتش را نمی توان کودتا نامید اما تلاشی از سوی بخشی از ارتش برای کودتاست.

همچنین اسوشیتدپرس گزارش داد تانک های ارتش پل تنگه بوسفر در استانبول را بسته است.

برخی کاربران توییتر در ترکیه از احتمال کودتا ارتش علیه اردوغان صحبت می‌کنند اما تاکنون این خبر قابل تایید نیست.

بن علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفته است حضور نیروهای نظامی در خیابان‌های استانبول بدون مجوز بوده و او اجازه نمی‌دهد “تلاش‌های غیرقانونی گروهی در ارتش” به نتیجه برسد.

تلاش برای کودتا در ترکیه

بن‌علی یلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید مسببان آن‌چه که او «تلاشی از سوی عده‌ای در ارتش برای کودتا خوانده»، بهای سنگینی خواهند پرداخت.

ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که قدرت را در دست گرفته است.

در بيانيه ارتش تركيه آمده است: تمامى روابط با كشورهاى خارجى ادامه مى يابد و حكومت قانون در اولويت خواهد بود.

این بیانیه می‌گوید ارتش برای دموکراسی و حقوق بشر اداره امور را در دست گرفته است.

تلاش برای کودتا در ترکیه

یک شاهد عینی نیز در گفت‌وگو با رویترز از شنیده شدن صدای تیراندازی در آنکارا، پایتخت ترکیه خبر داده است.

برخی رسانه‌ها نیز از پرواز جت‌های جنگنده بر فراز این شهر خبر داده‌اند.

تلفن و اینترنت در بخش هایی از آنکارا و استانبول قطع شده است.

نخست وزیر ترکیه می گوید نیروهای پلیس تا اخرین نفس در مقابل ارتش این کشور می ایستند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد تانک‌های ارتش ترکیه در محوطه بیرونی فرودگاه آتاتورک در استانبول مستقر شده‌اند/بین‌الملل فارس

سی ان ان ترک گزارش داده است که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در امنیت به سر می رود.

برخی رسانه ها از احتمال گروگانگیری در مقر ارتش در آنکارا گزارش داده اند. مقر اصلی ارتش در آنکارا در محاصره قرار دارد.

منابع خبری مختلف از وقوع انفجار در مرکز آموزشی نیروهای ویژه پلیس در آنکارا خبر می دهند.

تمام پروازهای فرودگاه اتاتورک استانبول لغو شد.

رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند “کودتاگران” ژنرال هولوسی آکار فرمانده ارتش را در مقر مرکزی “به گروگان گرفته‌اند.

حزب عدالت و توسعه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها بیایند.

وزیر دادگستری ترکیه گفت افراد وابسته به فتح‌الله گولن پشت کودتا هستند. وی گفت هنوز اطلاعات کافی در مورد ابعاد کودتا در دست نیست.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که ارتش شماری از مقامات دولتی را هم بازداشت کرده است.

قرار است به زودی رجب طیب اردوغان به رفتار ارتش واکنش نشان می دهد.

ارتش اعلام منع رفت و آمد شبانه کرده است.

ارتش ترکیه قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد از این به بعد با قانون اساسی جدید ترکیه اداره می‌شود.

فرانسه و آمریکا از شهروندان خود خواسته اند از خانه های خود خارج نشوند. کاخ سفید اعلام کرده است که در حال بررسی شرایط ترکیه است.

ارتش ترکیه اعلام کرد کشور را فعلا یک شورای صلح اداره می‌کند که وظیفه‌اش تأمین امنیت کشور است.

رجب طیب اردوغان از طریق تماس اسکایپی اقدام ارتش را کودتا خواند. او اعلام کرد که به زودی بیانیه ای صادر خواهد کرد. او از مردم خواست به خیابان ها بیایند.

اردوغان از مردم در استانبول خواست به فرودگاه استانبول بیایند.

او گفت: هیچ کس نباید نگران باشد. من کاملا سلامت هستم.

تلاش برای کودتا در ترکیه

ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده که اردوغان رییس جمهور، این کشور را به مقصد یکی از کشور های همسایه ترک کرده است.

پایگاه عرب پست به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شده است که اردوغان با یک هواپیمای مسافربری راهی ایران شده و جنگنده‌های ایرانی هواپیمای وی را تا تهران اسکورت کرده‌اند. هنوز هیچ منبعی این ادعا را تائید نکرده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته است امیدوار است ترکیه بدون خونریزی و از راه‌های مسالمت‌آمیز مشکلاتش را حل کند.

برخی رسانه های اسرائیلی ادعا کرده اند که رجب طیب اردوغان در پی دریافت پناهندگی از آلمان است.

محمد جواد ظریف وزیر امرو خارجه کشورمان نسبت به بحران ترکیه ابراز نگرانی شدید کرد.

تلاش برای کودتا در ترکیه

حزب عدالت و توسعه از مردم خواسته اند که به خیابان های بیایند. تعدادی از هواداران اردوغان در استانبول تجمع کرده اند. صدای تیراندازی در استانبول به گوش می رسد.

نمایندگان پارلمان ترکیه از تیراندازی در پارلمان خبر می دهند.

تلاش برای کودتا در ترکیه

خبرگزاری نسیم می‌گوید جنگنده‌های ارتش ایران از تهران، اصفهان و همدان به همراه تیپ ویژه تکاوران کرمانشاه به تبریز اعزام شده‌اند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به رخدادهای ترکیه گفت: «بدقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی‌ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم. کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.»

رئیس پارلمان ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی، از اردوغان حمایت کرد و گفت دموکراسی باید در این کشور ادامه یابد. وی گفت پارلمان صبح امروز نشست اضطراری دارد.

اطراف فرودگاه آتاتورک٬ بزرگ‌ترین فرودگاه ترکیه که تا ساعتی پیش در تصرف ارتش بود حالا پر از مردمی شده که به نظر می‌آید هوادار دولت  اردوغان باشند. گزارش شده تانک‌های ارتش از فرودگاه فاصله گرفته‌اند.

برخی گزارش ها از کشته شدن 17 نیروی پلیس در آنکارا خبر داده اند.

فرمانده نیروهای ویژه ارتش ترکیه گفته است که بخشی از ارتش “خیانت” کرده است، اما آنها موفق نخواهند شد و ارتش ترکیه در خدمت مردم است.

گزارش ها از شکست کودتای بخشی از نظامیان در ترکیه حکایت دارد. طرفداران اردوغان توانستند کنترل فرودگاه آتاتورک را به دست گیرند. همچنین کنترل تلویزیون دولتی تی آر تی نیز از دست کودتاچیان خارج شد و طرفداران اردوغان کنترل آن را به دست گرفتند.

صدای انفجاری در پارلمان ترکیه به گوش رسیده است. رسانه‌های محلی نوشته‌اند که صدای انفجار در ساختمان پارلمان به دلیل حمله بالگردهای تحت کنترل کودتاچیان بوده است.

تلاش برای کودتا در ترکیه

تعدادی از کودتا چیان توسط پلیس ترکیه بازداشت شده اند.

مقامات اطلاعاتی ترکیه از شکست کودتا در ترکیه سخن گفته اند.

براساس گزارش رسانه ها رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه که توسط کودتاچیان به گروگان گرفته شده بود، آزاد شد.

تصاویر نشان می دهد مردم توانسته اند کنترل تعدادی از تانک ها کودتاچیان را در دست بگیرند.

تلاش برای کودتا در ترکیه

گروه ائتلاف ارزش‌های مشترک به عنوان یکی از گروه‌های مرتبط با فتح‌الله گولن که متهم به هدایت جریان کودتا است طی بیانیه‌ای حمایت از کودتا را تکذیب کرد.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرده است که بر فراز آنکارا منطقه پرواز ممنوع اعلام شده است.

بن علی ایلدیریم نخست‌وزیر ترکیه گفت که اوضاع کشور در حال حاضر به طور کامل در کنترل دولت است. فرمانده کل ارتش به همراه سایر فرماندهان اوضاع را کنترل کرده‌اند.

پنتاگون با صدور بیانیه‌ای گفته است: “تحولات را دنبال می‌کنیم. تاکنون بر پایگاه هوایی ما در اینجرلیک و عملیات ضد داعش تاثیری نگذاشته است.”

در حالیکه در دو ساعت گذشته اوضاع آرام شده بود و انتظار می رفت که کودتا شکست خورده باشد، سربازان شورشی وارد دفتر سی ان ان در ترکیه شدند و برنامه این شبکه را قطع کردند. همچنین اخباری نیز ازشکسته شدن دیوار صوتی استانبول توسط یک جنگنده منتشر شده است.

سربازانی که به دفتر سی‌ان‌ان ترک حمله کرده بودند، بازداشت شده‌اند.

رجب طیب اردوغان در فرودگاه استانبول حاضر شد و در جمع مردم سخنرانی کرد. او گفت:  «یک مجموعه کوچک در نیروهای مسلح وحدت مردم ترکیه را هدف قرار داده بود. این مجموعه از موجودیت موازی ترکیه (احتمالا گولن) دستور میگیرد. عاملان این اقدام خیانتکارانه تاوان سنگینی خواهند پرداخت.»

او تاکدی کرد: «حکومت ما بر اساس خواست و اراده مردم انتخاب شده، اما گروهی تلاش میکنند علیه این حکومت کودتا کنند. حتی اگر به قیمت جانمان تمام شود با این گروهک خائن مقابله میکنیم.»

اردوغان افزود: «ترکیه دیگر ترکیه قدیم نیست … ترکیه جدید تصمیم خود را گرفته … ما در فرودگاه آتاتورک هستیم که تا چند هفته پیش مورد هدف حمله تروریستی داعش قرار گرفته بود. موجودیت موازی نیز تا چند ساعت پیش این فرودگاه را هدف قرار داده بود و تلاش کرده بود آن را اشغال کند.»

او در ادامه خطاب به نیروهای ارتش گفت: « شما ارتش محمد هستید و اجازه نمیدهم اسلحه خود را به روی مردم بگیرید… آنهایی که این اقدام را انجام داده اند بدانند که پشیمان خواهند شد. بهتر است تسلیم شوند.»

رجب طیب اردوغان از هوادارانش خواست که تا برگشتن اوضاع به حال عادی از خیابان‌ها به خانه نروند.

در تحولی دیگر نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد هلوسی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه برکنار و امید دوندار، فرمانده  فرمانده ارتش ترکیه به عنوان جانشین موقت او تعیین شده است

همچنین گزارش شده که دریاسلار نجات آتیلا دمیرخان از رهبران کودتا در ایالت مرسین بازداشت شده است.

تاکنون گزارش ها از مرگ حدود 60 نفر در درگیری های ترکیه حکایت می کند.

کودتا در ترکیه واکنش های فراوانی را برانگیخته است. مقامات ایران هم به مخالفت با این کودتا برانگیخنه اند. واکنش مقام های ایران را در  ا بخوانید.

کودتاچیان در بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان برای ادامه مبارزه مصمم هستند و از مردم خواستند در منازل خود بمانند.

پلیس ترکیه می‌گوید 16 عامل کودتا در درگیری ها کشته شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی می‌گوید 754 نفر از نیروهای ارتش در ارتباط با کودتا بازداشت شده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پی حوادثی که از شب گذشته در ترکیه رخ داده با چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور تلفنی گفت‌وگو کرد.

خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه از یک پایگاه هوایی در آنکارا که ظاهرا نگه داشته می‌شد، نجات داده شده است.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران از تشکیل جلسه این شورا درباره تحولات ترکیه خبر داده است.

مایکل استیونس مدیر موسسه مطالعاتی رویال یونایتد به بی‌بی‌سی گفته است تلاش برای کودتا به شدت برای اردوغان مضر است.او در مقطعی از این طرح، معلوم نبود کجاست و این ذهنیت را پیش می‌آورد که کنترل کامل کشور را در دست ندارد.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است که تعداد کشته‌های حوادث شب گذشته ترکیه 90 نفر و تعداد زخمی‌ها نیز 1154 نفر بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام بلندپایه دولت ترکیه می‌گوید که 1563 نظامی در سراسر ترکیه بازداشت شده‌اند.

معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که دولت درباره درنظر گرفتن مجازات اعدام برای سران کودتا بحث خواهد کرد.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد با بازداشت فرمانده تفنگداران آبی-خاکی «ازمیر»، تعداد ژنرال‌های بازداشت شده به 19 نفر افزایش یافته و همچنین فرمانده سابق نیروی هوایی نیز به جرم خیانت محاکمه خواهد شد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×