» اخبار ایران و جهان » بیانیه موگرینی به مناسبت گذشت یک سال از امضای برجام
اخبار ایران و جهان

بیانیه موگرینی به مناسبت گذشت یک سال از امضای برجام

تیر 24, 1395 007

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالگرد امضای توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ ، برجام را توافقی تاریخی و مهم برای همگان قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب سایت رسمی اتحادیه اروپا، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز با صدور بیانیه ای به مناسبت گذشت یک سال از امضای برجام میان ایران و گروه ۱+۵، بر لزوم رفع موانع موجود در اقتصاد ایران به عنوان راهکار رفع تحریم ها سخن گفته است.

در این بیانیه آمده است: با گذشت یک سال پس از به نتیجه رسیدن توافق تاریخی در مورد برنامه هسته‌ای ایران در وین، اتحادیه اروپا خرسند است که اعلام کند برجام در حال اجرا شدن است. این موضوع نشان می‌دهد که با داشتن اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چندجانبه گرایانه، می‌توان به راه‌حل‌های قابل کار برای سختترین مشکلات رسید.

«موگرینی» در ادامه این بیانیه، ضمن حمایت از اجرای به هنگام مفاد قید شده در برجام آورده است: اتحادیه اروپا همچنان فعالانه از اجرای موثر و کامل برجام و همچنین قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در طول مدت توافق حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بر لزوم تعهد کامل ایران به همه تعهدات خود در قالب برجام و ادامه همکاری کامل و زمان مند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کنند. آنها همچنین از ایران می‌خواهند تا از اقداماتی که مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست، اجتناب کند.

این بیانیه می افزاید: رعایت تعهدات از سوی همه طرف‌ها، شرط ضروری برای اعتمادسازی دوباره و حرکت مداوم و تدریجی در مسیر بهبود روابط بین اتحادیه اروپا، کشورهای عضوش و ایران است. اتحادیه اروپا این موضوع را به رسمیت می‌شناسد که شفافیت در قبال برداشته شدن تحریم‌ها، موضوعی مهم برای اجازه دادن به تعامل مجدد کامل بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در ایران است. بر این اساس، اتحادیه اروپا یک دستورالعمل راهنمایی گسترده‌ای درباره گستره تحریم‌های رفع شده و تحریم‌هایی که باقی است، ارائه کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم برطرف شدن موانع اقتصادی موجود بر سر راه استفاده از مواهب برجام تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد به تداوم تعامل فعالانه با بخش خصوصی و تشویق همه طرف‌های برجام به ادامه تلاش‌ها در این حوزه است.  ایران برای آنکه کاملا از مزایای برداشته شدن تحریم‌ها سود ببرد، مهم است که بر موانع مرتبط با سیاست اقتصادی و مالی خود، محیط کسب و کار و حاکمیت قانون غلبه کند. اتحادیه اروپا و کشورهای عضوش آماده همکاری با ایران در این زمینه‌ها و ارائه کمک فنی از جمله در قبال رعایت معیارهای گروه ویژه اقدام مالی(نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی) است.

«موگرینی» در پایان افزود: برجام به نفع کل منطقه و فرصتی برای توسعه همکاری منطقه‌ای است و این فرصت باید توسط همه طرف‌ها غنیمت شمرده شود. اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد در جهت یک محیط منطقه‌ای مبتنی بر همکاری و کمک کردن برای کاهش تنش‌ها کار کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/05/20/4/2082138.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×