» اخبار ایران و جهان » امنیت کشور مدیون روحیه ایثارگری ملت است/ جهش اقتصادی نداشته‌ایم
اخبار ایران و جهان

امنیت کشور مدیون روحیه ایثارگری ملت است/ جهش اقتصادی نداشته‌ایم

تیر 24, 1395 0010

قم – رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز کشور ما دارای یک پشتوانه قوی دفاعی است، گفت: به برکت روحیه مجاهدت و ایثارگری ملت ایران از امنیت پایدار برخوردار هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در مراسم یادواره شهدای محله دروازه ری شهر قم در سخنانی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این یادواره، اظهار داشت: در همه مقاطع می‌بایست به موضوع جهاد و مجاهدت اهتمام داشت و امروز نیز در عرصه اقتصادی باید با روحیه جهادی و مجاهدت، توسعه را دنبال کرد و رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تأکید دارند.

وی با بیان اینکه برگزاری یادواره‌های شهدا برای جامعه دارای اثرات مطلوبی است، افزود: یکی از فواید برگزاری یادواره‌های شهدا زنده نگه داشتن روحیه حماسه و جهاد و همچنین یاد و خاطره شهیدان است.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: تا زمانی که روحیه مجاهدت و حماسه در بین جامعه وجود داشته باشد، کشور می‌تواند بر روی پای خود بایستد و در برابر استکبار استقامت کند.

بسیاری از کشورها قادر به ایستادگی در برابر استکبار نیستند

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورها در منطقه و جهان وجود دارند که دارای ثروت‌های مادی بسیاری از جمله نفت و گاز هستند، اما قادر به ایستادگی در برابر جبهه استکبار نیستند افزود: در منطقه ما برخی از کشورها برای ملت خود هم گردن کلفتی می‌کنند و با یک تماس تلفنی از سوی برخی از کشورهای استکباری جنگ و خونریزی به راه می‌اندازند و به کشورهای بی‌دفاع و مظلوم حمله می‌کنند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست یکی از مسئولان سابق سعودی با منافقان در فرانسه، ابراز داشت: در این مراسم این مسئول سعودی حرف‌های گستاخانه مطرح کرد که این امر نشان دهنده رخت بربستتن روحیه معنوی و حماسی از کشورهای اسلامی است.

وی عنوان کرد: وجود روحیه شهادت طلبی و مجاهدت در بین کشور ما موجب شده است تا دشمنان فکر حمله و تعرض به ایران را در سر خود نپرورانند و امروز ملت ایران ملتی سرافراز در منطقه و دنیا است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی داشتن روحیه جهاد را یکی از ویژگی‌های برجسته ملت ایران برشمرد و ابراز داشت: برخی‌ فکر کردند که جنگ تحمیلی به پایان رسیده است؛ اما در حقیقت این دشمنان هستند که فهمیده‌اند دیگر نمی‌توانند با جمهوری اسلامی به مقابله برخیزند و با ملت ایران بازی کنند.

وی ادامه داد: امروز عده‌ای می‌گویند که باید کشور را بسازیم، البته در این زمینه تردیدی نیست اما باید توجه داشت که در این عرصه نیز باید مجاهدانه حرکت کرد.

لاریجانی با اشاره به اوضاع وخیم منطقه با بیان اینکه وضعیت منطقه در هیچ دوره همانند این دوره بحرانی نبوده است، افزود: امروز در کشورهای اطراف ما همانند عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و پاکستان ناامنی وجود دارد، اما به برکت روحیه مجاهدت و ایثارگری ملت ایران کشورمان از یک امنیت پایدار برخوردار است.

باید ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی کشور را تقویت کنیم

وی تأکید کرد: باید ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی کشورمان را بیش از پیش تقویت کنیم و نباید این عرصه رو به فراموشی سپرده شود و از سوی دیگر نیز باید به امر اقتصاد نیز توجه جدی داشت.

رئیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز کشور ما دارای یک پشتوانه قوی دفاعی است و ایران اسلامی نه تنها توانسته امنیت داخلی کشور را تأمین کنند، بلکه در کشورهای منطقه نیز در برابر گروه‌های تروریستی و تکفیری ایستادگی کرده است.

وی در عین حال تأکید کرد: برای رسیدن به توفیقات بیشتر ‌باید کشور در عرصه اقتصادی نیز دارای پایه‌های استوار و محکم باشد و ما امروز در عرصه اقتصاد با مشکلاتی به دلایلی از جمله تحریم‌های ناجوانمردانه و همچنین برخی از سوء مدیریت‌ها مواجه هستیم.

لاریجانی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ده میلیون نفر از جوانان کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که این امر سرمایه بسیار بزرگی برای کشور به شمار می‌رود که از این نیروهای متخصص باید در عرصه توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امروز بخش بسیاری از اقتصاد کشور محدود به بخش دولتی شده، افزود: این امر گاهی به ایجاد فساد هم منتهی شده است؛ در حالی که مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را در راستای مردمی کردن اقتصاد ابلاغ نموده‌اند و قانونی نیز در این زمینه در مجلس به تصویب رسیده؛ هر چند که متأسفانه این قانون به درستی اجرایی نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با وجود تمام ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد، آن چنان باید و شاید جهشی نداشته و به خیل عظیم فارغ التحصیلان امکان سرمایه‌گذاری داده نشده است و امروز بیشتر امکانات در دست شرکت‌های بزرگ دولتی است.

بیشتر تسهیلات بانکی به دستگاه‌های خدماتی داده می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات مشکلاتی در زمینه ارائه تسهیلات بانکی وجود دارد، افزود: امروز بیشتر تسهیلات بانکی به دستگاه‌های خدماتی داده می‌شود و بخش‌های دیگری همچون کشاورزی و صنعت تسهیلات چندانی دریافت نمی‌کنند و مشکلی دیگری که در این زمینه وجود دارد آن است که بیشتر تسهیلات به شرکت‌های وابسته به بانک‌ها ارائه می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل ستادی در زمینه راهبری کردن اقتصاد مقاومتی تأکید کردند، افزود: امروز این ستاد تشکیل شده است؛ اما باید بدانیم که بخش‌های دولتی در کشورمان بسیار بزرگ است و بیشتر اعتبارات کشور صرف مخارج ادارات و دستگاه اجرایی می‌شود و بودجه کمی به بخش عمرانی اختصاص می‌یابد که همین امر موجب صدمه دیدن کشور در زمان اعمال تحریم‌ها بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش قیمت نفت در آینده و همچنین افزایش فروش نفت که امروز ۲ برابر شده است بستر لازم برای بهبود فضای اقتصادی کشور فراهم شود.

تأکید بر عمران و آبادانی شهر قم

نماینده مردم قم در خانه ملت در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر موضوع عمران و آبادانی شهر قم، افزود: خوشبختانه پیگیری‌ها و اقدامات خوبی در این زمینه از سوی استانداری و سایر دستگاه‌های دولتی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: شهرداری قم در دوره گذشته بدهی‌های زیادی داشته است هم اکنون در حال مرتفع شدن این مشکل است که امیدواریم با حل شدن به زودی موضوع بدهی‌های شهرداری شاهد اقدامات عمرانی بیشتری به خصوص در مناطق محروم باشیم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/06/29/4/2123000.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×