» اخبار ایران و جهان » اسناد ۱۱ سپتامبر سفارت عربستان را به حال آماده باش درآورد
اخبار ایران و جهان

اسناد ۱۱ سپتامبر سفارت عربستان را به حال آماده باش درآورد

تیر 13, 1395 008

سفارت عربستان در واشنگتن همزمان با افشای اسناد عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر از سوی دولت آمریکا ٬ برای پیشگیری از تبعات آن٬ آماده باش اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یو اس ای تودی، دولت آمریکا سند موسوم به «فایل ۱۷» را منتشر کرد که در آن اسامی بیش از ۳۰ فرد مرتبط با عوامل حوادث ۱۱ سپتامبر ذکر شده است.

براساس این ٬منتشر شد بخشی از صفحات گزارش ۲۸ صفحه ای است که به ارتباط سعودی ها با این عملیات تروریستی اشاره دارد و افراد آگاه از صفحات حذف شده می گویند که طبق این اسناد، دولت عربستان با شخصی به نام «فهد الضمیری» که به عنوان امام جماعت مسجدی در لس آنجلس فعالیت داشت در ارتباط بوده و این امام جماعت نیز با دو تن از ربایندگان هواپیماهایی که از آنها در عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر استفاده شده و در «سن دیگو» ساکن بودند رفت و آمد داشته است.

«باب گراهام» سناتور سابق دموکرات که ریاست مشترک تحقیقات کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر را بر عهده داشته، می‌گوید: بخش اعظم اطلاعاتی که در فایل ۱۷ آمده، بر اساس محتویات ۲۸ صفحه است.

در سندی که روز شنبه منتشر شد، دو محقق پرونده سرنخ‌های احتمالی که کمیسیون تحقیق کنگره می‌تواند پیگیری کند را فهرست کرده‌اند. در این سند همچنین اسامی افرادی که مصاحبه با آن‌ها می‌تواند حقایقی را روشن کند، مشخص شده است.

در این سند، که اولین بار در سایت 28pages.org منتشر شد، اسامی افرادی که هواپیماربایان در طول اقامت در ایالات متحده با آن‌ها در تماس بوده‌اند، ذکر شده است. برخی از افرادی که نام آن‌ها در فهرست آمده، دیپلمات‌های سعودی هستند. همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اطلاع مقامات سعودی از طرح حمله یازده سپتامبر را تقویت کرده است.

هرچند در گزارش نهایی کمیسیون یازده سپتامبر عنوان شده است که «هیچ مدرکی دال بر حمایت مالی دولت به عنوان یک نهاد یا مقامات ارشد سعودی از القاعده وجود ندارد»، اما در عین حال احتمال حمایت مالی بنیادهای خیریه تحت حمایت دولت عربستان از القاعده رد نشده است.

http://media.mehrnews.com/d/2016/04/25/4/2059107.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×