» اخبار ایران و جهان » تشریح آخرین وضعیت سربازان حادثه دیده/ ۱۳ سرباز فوت کردند
اخبار ایران و جهان

تشریح آخرین وضعیت سربازان حادثه دیده/ ۱۳ سرباز فوت کردند

تیر 4, 1395 009

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در حادثه اخیر در مجموع ۱۹ نفر کشته شدند که۱۳ نفر سرباز بودند و شش نفر دیگر هم راننده، کمک راننده و نفرات غیر مجازی بودند که راننده آنان را سوار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی سپاه با تشریح آخرین وضع جانباختگان و مصدومان این حادثه، این مصیبت جانکاه را به پیشگاه فرماندهی معظم کل قوا و خانواده های داغدار این عزیزان صمیمانه تسلیت و تعزیت گفت.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: آمار فوتی های سربازان نیروی زمینی در این حادثه ۱۳ نفر است و حدود ۳۲ نفر نیز مجروح شدند که این تعداد مربوط به اتوبوسی است که به شیراز می رفت.

وی گفت: در این اتوبوس در مجموع ۱۹ نفر کشته شدند که  ۱۳ نفر آنها سرباز بودند و شش نفر دیگر هم راننده یا کمک راننده و نفرات غیر مجازی بودند که راننده آنان را سوار کرده بود.

سرتیپ پوردستان افزود: در این اتوبوس تقریبا ۹۵ درصد سرنشینان آن مجروح شدند و یا فوت کردند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، ‌به حمد الله عمده نفراتی که مجروح بودند، ‌از بیمارستان ترخیص شدند و ۱۰ نفر هم هنوز بستری هستند که کار مداوا آنها ادامه دارد.

سرتیپ پوردستان با بیان اینکه کمک هزینه ای برای خانواده های مصدومان و جانباختگان پیش بینی شده است افزود: اقدامات بیمه ای هم برای سربازانی که مجروح شده یا فوت کرده اند پیش بینی شده است.

وی گفت: همچنین اقامه دعوا هم در مرجع قضایی بر علیه تعاونی میهن تور که اتوبوس حادثه دیده متعلق به آن است مطرح شده است تا بتوانیم مطالبات و حق سربازان مجروح و حادثه دیده و سربازانی را که فوت کرده اند و همچنین خانواده های آنها را استیفاء کنیم.

وی با اشاره به اینکه سربازان دو ماه آموزش سخت و فشرده رزم مقدماتی را طی می کنند افزود: ما مجاز نیستیم که برای جابجایی بین شهری سربازان از اتوبوس های نظامی استفاده کنیم به همین علت با پایانه ها قراردادهایی داریم تا سربازان را جابجا کنیم.

سرتیپ پوردستان گفت: در مرکز آموزش ۰۵ هم همین اتفاق افتاد یعنی سربازان که دوره آموزشی را انجام دادند، طی قراردادی که مرکز آموزشی ۰۵ شهید گنجویی نیروی زمینی در کرمان با پایانه مسافربری داشت حدود ۴۰ تا ۵۰ دستگاه اتوبوس در این مرکز حاضر شد.

وی افزود: این سربازان دوره آموزشی خود را تمام کرده بودند و برای مرخصی ۱۲ روزه اعزام می شدند تا پس از پایان مرخصی، خودشان را به یگان هایی که ما در امریه مشخص کرده بودیم معرفی کنند.

سرتیپ پوردستان گفت: دو دستگاه اتوبوس از این اتوبوس ها یکی به مقصد اهواز و دیگری به مقصد شیراز در حال حرکت بود.

وی افزود: قرارداد ما با تعاونی شماره چهار، شرکت میهن تور بود؛ افسران ترابری ما اتوبوس ها را به لحاظ معاینه فنی و همچنین به لحاظ دفترچه راننده چک و کنترل و صحت و سلامت آنها را تایید می کنند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: سربازان مطابق استاندارد و به تعداد صندلی ها سوار می شوند و جیره بین راهی هم به آنان داده می شود.

وی افزود: اتوبوس نخست که عازم شهرستان اهواز بود در نزدیکی سروستان، به علت آنکه راننده نمی تواند وسیله نقلیه را کنترل کند به بغل می خوابد و تعدادی از سربازان مجروح می‌شوند.

سرتیپ پوردستان گفت: به حمدالله پس از چند ساعت استراحت در بیمارستان، ما سربازان را به مرکز پیاده شیراز آوردیم و لباس نو به آنان دادیم و مجدد اتوبوس گرفتیم و همه آنها را بدون آنکه بستری داشته باشند به سمت خوزستان حرکت دادیم.

وی افزود: در اتوبوس دوم که به سمت شیراز حرکت می کرد و عمدتا سربازان استان فارس از شهرهایی مانند مرودشت، کازرون و قیرکارزین و نقاط دیگر بودند، متاسفانه راننده پس از پلیس راه سیرجان مرتکب تخلف می شود و تعدادی نفرات غیر مجاز که عمدتا افاغنه بودند در موقعی که سربازان خواب بودند، سوار خودرو می کند و حتی در قسمت بار خودرو نیز آنها را جای می دهد.

سرتیپ پوردستان با اشاره به اینکه این اتوبوس یکسری اجناس را قاچاقی حمل می کرد گفت: به گفته پلیس راه به علت سرعت غیر مجاز و تسلط نداشتن به رانندگی، راننده در گردنه «لای زر» نمی تواند اتوبوس را کنترل کند و خودرو به داخل دره سقوط می کند.

وی گفت: حدود اذان صبح دیروز بود که این حادثه به ما اطلاع داده شد و بلافاصله تیم هایی را اعزام کردیم؛ فرمانده ارشد استان فارس و تیم های قضایی، بازرسی و پزشکی و ‌جانشین قرارگاه کرمان به محل حادثه اعزام شدند و درخواست کردیم جلسه شورای تامین استان و شهرستان تشکیل شود.

سرتیپ پوردستان ادامه داد: تعدادی از سربازان متاسفانه در صحنه حادثه به رحمت ایزدی رفتند که اجساد مطهر‌ آنان به سردخانه منتقل شد و مجروحان نیز به بیمارستان های استهبان، ‌نیریز و دو بیمارستان در شیراز منتقل شدند.

وی درپایان با اشاره به اینکه معاون اجرایی نیروی زمینی ارتش را روز گذشته به شیراز اعزام کردیم افزود: خود بنده نیز امروز عازم هستم تا از نزدیک در جریان امداد رسانی به حادثه دیدگان قرار گیرم.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/21/4/1667801.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×