» اخبار ایران و جهان » انعطاف دولت در تنظیم برنامه ششم/مجلس فصل‌الخطاب است
اخبار ایران و جهان

انعطاف دولت در تنظیم برنامه ششم/مجلس فصل‌الخطاب است

تیر 1, 1395 008

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر انعطاف دولت در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه گفت: مجلس از نظر ما در خصوص برنامه ششم توسعه فصل‌الخطاب است.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت اولویت‌های برنامه ششم را در صحن علنی تشریح کرد.

وی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه به استناد گزارش مرکز آمار در خرداد ۹۴ نسبت به خرداد ۹۵ از ۶.۸ درصد به ۶.۱ درصد کاهش یافته است.  طبق شاخص‌های اصلی هم نرخ تورم از ۱۰.۱۰ به ۹.۵ درصد کاهش یافته است.

۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی غیرفعال داریم

سخنگوی دولت رشد اقتصادی را در سه ماهه چهارم سال ۹۴ مثبت ارزیابی کرد و گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی غیرفعال داریم که با اعتبار ۱۶ هزار میلیاردی فعال خواهند شد.

وی سال ۹۵ را سالی پربرکت برای کشاورزی خواند و گفت: ۴ میلیون تن گندم تا امروز خریداری کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

نوبخت از افزایش ۳۷ درصدی کشت چای طی سه ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: بیشترین بهره‌وری در سال ۹۵ معطوف به کشاورزی است.

برنامه‌های جامع کارآیی ندارند/برنامه ششم مسئله‌محور است

وی در تشریح برنامه ششم توسعه تصریح کرد: کشور ما ۵ برنامه میان‌مدت را تجربه کرده است. امروز عدم کارآیی در برنامه‌های جامع ثابت شده است، به همین جهت آنچه در برنامه ششم ارائه خواهیم کرد، ضمن اینکه جامع است، مسئله‌محور خواهد بود و روی موضوعات خاصی که قصد تحول داریم، تمرکز خواهیم کرد.

۴ اولویت برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تشریح اولویت‌های برنامه ششم توسعه، افزود: برای رفع بحران‌های احتمالی آینده برنامه‌هایی در خصوص آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی در برنامه ششم تدوین شده است.

نوبخت تصریح کرد: علاوه بر این با تاکید بر برنامه‌های مکان‌محور، توسعه سواحل مکران طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین توسعه معادن، صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژی را از موضوعات خاص برنامه ششم توسعه خواند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: یکی از آسیب‌های برنامه‌های گذشته این بود که همه چیز در اولویت بود. وقتی همه چیز در اولویت باشد، در واقع هیچ چیز اولویت ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: ارتقای محیط کسب و کار، اشتغال، تامین منابع مالی برای اقتصاد کشور، ارتقای بهره‌وری و توانمندسازی محرومان و فقرا نیز از اولویت‌های مهم برنامه ششم است.

۷۲۴ هزار میلیارد تومان منابع برای تحقق اهداف برنامه ششم مورد نیاز است

وی اظهار داشت: ۷۲۴ هزار میلیارد تومان منابع برای تحقق اهداف برنامه ششم مورد نیاز است.

به دنبال رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی هستیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر لزوم رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی، تصریح کرد: دولت از رشد اقتصادی صِرف استقبال نمی‌کند و به دنبال عدالت اجتماعی است.

نوبخت رشد سالانه ۸ درصدی را از اهداف برنامه ششم توسعه خواند و گفت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های بالادستی بر این موضوع تاکید کرده‌اند، بنابراین نیازی به تکرار آن در سند برنامه نیست؛ البته اگر مجلس تشخیص دهد که نیاز به تکرار است، ما آن را تکرار خواهیم کرد.

مجلس در خصوص برنامه ششم فصل‌الخطاب است

وی با تاکید بر اینکه از نظر ما مجلس فصل‌الخطاب است، گفت: ما سندها را می‌آوریم. هر چه را خواستید دولت همکاری می‌کنید که در لایحه درج شود.

نوبخت با اشاره به مذاکراتش با رئیس مجلس در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: با مجلس دهم انعطاف لازم را برای بررسی برنامه ششم توسعه خواهیم داشت، ضمن اینکه از همکاری‌های مجلس نهم که کلیات برنامه ششم توسعه را تصویب کرده‌است، سپاسگزاریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تشریح اهداف کمی اقتصادی برنامه ششم گفت: رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد، رشد اشتغال‌زا برای تحقق نرخ تک رقمی بیکاری، تامین رشد اقتصادی حداقل به میزان یک سوم از محل ارتقای بهره‌وری عوامل، تحقق تورم تک رقمی، بهبود توزیع درآمد و دستیابی به ضریب جینی از اهداف مهم برنامه ششم توسعه است.

وی با اشاره به اهمیت جمعیت در برنامه ششم توسعه، افزود: جمعیت ما در طی برنامه از ۷۹ میلیون و ۱۳۸ هزار نفر در سال ۹۴ به ۸۴ میلیون و ۲۶۵ هزار نفر در سال ۹۵ با رشد ۱.۲۶ درصدی خواهد رسید.

سخنگوی دولت همچنین از افزایش نرخ بهره‌وری در طول روند اجرای برنامه ششم توسعه از ۱.۹ درصد به ۲.۱ درصد خبر داد.

نوبخت همچنین وعده داد که رتبه کسب و کار در ایران از ۱۱۸ به ۷۰ تقلیل خواهد یافت و جایگاه ایران در شاخص‌های سهولت کسب و کار ارتقا می‌یابد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/06/14/4/2107390.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×