» اخبار ایران و جهان » قراردادهای جدید نفتی نقض اصل ۱۵۳ قانون اساسی است
اخبار ایران و جهان

قراردادهای جدید نفتی نقض اصل ۱۵۳ قانون اساسی است

خرداد 25, 1395 008

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: قراردادهای جدید نفتی احتمالاً نقض اصل ۱۵۳ قانون اساسی و زیر پا گذاشتن اصول حاکمیتی کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت درباره آخرین وضعیت صنعت نفت کشور و فرصت‌ها و چالش‌های آن، پنج نفر از نمایندگان به بیان دیدگاه‌ها و طرح سؤالات خود از وزیر پرداختند.

شفاف‌سازی در رابطه با قراردادهای جدید نفتی، افزایش بهره‌‌برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی، رسیدگی به طرح‌های نیمه تمام صنعتی و توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت نفت از مهمترین محورهای سخنان این نمایندگان بود.

قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در رابطه با قراردادهای جدید نفتی و جلب اعتماد مردم گفت: در رابطه با وضعیت قاچاق سوخت نیز باید گزارش داده شود که چه اقداماتی انجام شده است.

وی همچنین خواستار بازتعریف تعرفه‌های گاز در شمال کشور با توجه به وضعیت خاص آب و هوایی آن شد.

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس نیز با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی، در عین حال تصریح کرد: در لایه‌های دیگر نفتی هنوز نتوانسته‌ایم اهداف ۲۰ ساله نظام را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مزیت‌های مناسبی در رابطه با میادین مشترک نفتی و گازی در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و اساسنامه شرکت ملی نفت ایران آمده است که تاکنون به آنها توجه نشده است.

بختیار گفت: در رابطه با میدان گازی فرزاد نیز تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه افزایش طرح‌های نیمه تمام و معوق در صنعت نفت مشکل‌ساز است، خواستار اقدام مؤثر در این رابطه شد.

محسن حسن‌بیگی نماینده دامغان در مجلس نیز با تاکید بر لزوم حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های حوزه نفت، اظهار داشت: در شرایطی که جنگ نفت توسط عربستان سعودی شروع شده است، باید گردن کشوری که حامی صهیونیست‌هاست، در عمل و با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری زده شود.

وی تاکید کرد: نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت هستیم تا با زبان تولید با دنیا صحبت کنیم.

همچنین حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس نیز با بیان اینکه مسئله قراردادهای جدید نفتی در شرایط پسابرجام با حاشیه‌هایی روبرو شده است، اظهار داشت: این مسئله احتمالاً نقض اصل ۱۵۳ قانون اساسی و زیر پا گذاشتن اصول حاکمیتی کشور است.

وی ادامه داد: قراردادهای چند ده میلیارد دلاری دولت با غربی‌ها نیز خطراتی از جمله از بین رفتن تولید ملی را در پی دارد که لازم است به آن توجه شود.

کوروش کرم‌پور نماینده فیروزآباد و قیر و کارزین در مجلس نیز با بیان اینکه با وجود تاکیدات رهبری، اقتصاد ما هنوز تک‌محصولی است، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار و تلاش برای بکارگیری قراردادهای جدید نفتی و نیروهای جدید، از جمله اقدامات اخیر وزارت نفت است که باید حمایت و در عین حال نظارت شود.

در ادامه محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر اینکه مجلس دهم توسعه بخش خصوصی را در حوزه صنعت نفت در اولویت قرار دهد، گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیارد دلار هدررفت هزینه‌ها در بخش صنعت نفت داریم که دلیل آن، استفاده بی‌رویه از انرژی است و بهینه‌سازی مصرف می‌تواند این وضعیت را بهبود دهد.

وی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/23/4/1976184.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×